Større motor på "veteranbremser"
Blir sikkert mange "dumme" spørsmål fra min kant nå, men jeg vurderer å kjøpe en ca -82 modell T3.
Etter å ha snakka med forsikringa er det klart at jeg vil spare over 5000,- årlig på at den er veteran, selv med kjørelengde over 20000...
Den aktuelle bilen er ombygd fra sugediesel til TDK, og siden jeg må godkjenne baksetene hos BT så vil jeg gjerne godkjenne motor også.
Men hvilken motor ble levert med mest effekt på den gamle typen bremser? Kan selvfølgelig, (og kommer nok med tia til å bygge om til nye typen bremser) men greiest om jeg kan godkjenne motorbyttet først.
DJ kom vel ikke før de senere modellene?
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Etter å ha snakka med forsikringa er det klart at jeg vil spare over 5000,- årlig på at den er veteran, selv med kjørelengde over 20000...
Den aktuelle bilen er ombygd fra sugediesel til TDK, og siden jeg må godkjenne baksetene hos BT så vil jeg gjerne godkjenne motor også.
Men hvilken motor ble levert med mest effekt på den gamle typen bremser? Kan selvfølgelig, (og kommer nok med tia til å bygge om til nye typen bremser) men greiest om jeg kan godkjenne motorbyttet først.
DJ kom vel ikke før de senere modellene?
Re: Større motor på
90hk 1,9 med Digijet (motorkode GW) var vel det høyeste som ble levert på gammel modell?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: Større motor på "veteranbremser"
Ok, 75hesters TDK er fremdeles langt innafor da, så det er bare å reise til møller å få bekreftet at motorkode GW med 90hk ble levert med samme bremser og understell som 1.6 sugediesel ble levert med? Eller må jeg skrive mail og så vente 8mnd på svar?
Har ærfaring at de er handle greie å ha med å gjøre på BT i slike situasjoner sålenge man har de rette papirene med...
Har ærfaring at de er handle greie å ha med å gjøre på BT i slike situasjoner sålenge man har de rette papirene med...
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Hmm. hvilket forsikringsselskap gir deg billigere forsikring på kjørelengder over 20 000 ? De setter jo som regel kraftige begrensninger på bruken hvis man skal ha veteranforsikring. Og en annen ting med en så gammel diesel er at noen av dem har den gamle gearkassa, den er hvistnok enda lavere gearet enn en vanlig diesel kasse. og nyere kasse passer ikke sånn uten videre. se Skaravelles tråd om " Dieseldjevelen"
Last edited by Tur-Bo on 13 Aug 2014, 14:48, edited 1 time in total.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Send mail til typegodkjenning@moller.no og spør. Oppgi chassisnr på din bil. Da får du et skriv som gjelder akkurat din bil.Renax wrote:Ok, 75hesters TDK er fremdeles langt innafor da, så det er bare å reise til møller å få bekreftet at motorkode GW med 90hk ble levert med samme bremser og understell som 1.6 sugediesel ble levert med? Eller må jeg skrive mail og så vente 8mnd på svar?
Ser imidlertid av listene at hovedbremsesylinderen ble endret (større diameter) i 83, samtidig med at GW-motoren ble innført. Kan hende den i såfall må byttes.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Det kan jo hende at BT vil akseptere et brev fra lokal bilforhandler (med signatur og stempel) på at de har sjekket delekatalogen og konstatert at alle delenummere er like?
Joachim
75hk er innafor ytelsen til en DG, den kom en del måneder før GW.
Joachim
Det er sant. 78 hesters DG kom i 82.subwoofer wrote:75hk er innafor ytelsen til en DG, den kom en del måneder før GW.
Både if og Gjensidige var betydelig billigere på en 82mod enn en ellers prikk lik 88modell, når jeg ringte å spurte etter delkasko med 25000km kjørelengde.
Gjensidige ca 8000,- billigere enn IF...
Motorkonverteringa er allerede gjort, av noen andre enn selger. Selger mente det er 5trinns kasse i den nå, men om ikke har jeg både kasse, overføringer og en 100pakning med pågangsmot singeldoser.
Kommer til å høre med BT akkurat hvilke papirer jeg må ha, men greit å vite at det i alle tilfeller går innafor mtp bremsene.
Jeg får ikke sjekka stort før til helga, men kan godt være bremsene må byttes uansett, å da blir det fort byttet til nye typen likevel.
Mye antagelser og gjetting fra min side, ettersom jeg selv enda ikke har sett bilen på nært hold. Men det skjer forhåpentligvis så tidlig som til helga. Og om jeg da er godt nok informert kan jeg etter en rask runde rundt bilen avgjøre om det blir handel eller ikke...
Og blir det ikke handel der, så har jeg en annen bil på lur, men den er endel nyere...
Gjensidige ca 8000,- billigere enn IF...
Motorkonverteringa er allerede gjort, av noen andre enn selger. Selger mente det er 5trinns kasse i den nå, men om ikke har jeg både kasse, overføringer og en 100pakning med pågangsmot singeldoser.
Kommer til å høre med BT akkurat hvilke papirer jeg må ha, men greit å vite at det i alle tilfeller går innafor mtp bremsene.
Jeg får ikke sjekka stort før til helga, men kan godt være bremsene må byttes uansett, å da blir det fort byttet til nye typen likevel.
Mye antagelser og gjetting fra min side, ettersom jeg selv enda ikke har sett bilen på nært hold. Men det skjer forhåpentligvis så tidlig som til helga. Og om jeg da er godt nok informert kan jeg etter en rask runde rundt bilen avgjøre om det blir handel eller ikke...
Og blir det ikke handel der, så har jeg en annen bil på lur, men den er endel nyere...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg mener at jeg fikk et dokument fra typegodkjenning hos Møller, som egentlig sier at alle T3 kan godkjennes med 2,1 112hk, uten noen ombygginger. Dette var et generelt dokument, ikke merket med chassisnummer på min bil.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Det høres enda bedre ut.
Jeg får sende mailer til de forsjellige instanser når jeg har hentet bil og vet chassinr.
Jeg får sende mailer til de forsjellige instanser når jeg har hentet bil og vet chassinr.
-
Chewie
- -

- Car: '84 Transporter
- Phone: +4528442904
Jeg har godkjennt Subarumotor med 100kW på en '84 modell med originale bremser... Ingen anmerkninger v. biltilsynet...
Går det å få bilde av vognkortet ditt, eller den dokumentasjonen du brukte nåår den ble godkjent??
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Som et apropos så leverte jo Oettinger de minste wbx6-ene på biler med standard bremser. Derfor sies det på tyske forum at 140 hester skal kunne godkjennes uten endringer. Har imidlertid aldri sett noen konkrete papirer på dette, og vet dermed ikke om det også gjelder de gamle bremsene.
Hei Oddn.
Joda det er helt korrekt.
T3 med Oettinger 3,2 WBX6, 140hk ble godkjent med standard 2,1 WBX4 bremser. Min gamle T3 3,2 Oettinger Syncro var en slik godkjent bil. Den fikk også montert et høyere 4 gir hos Oettinger i forbindelse med ombyggingen.
Mvh Eskild
Joda det er helt korrekt.
T3 med Oettinger 3,2 WBX6, 140hk ble godkjent med standard 2,1 WBX4 bremser. Min gamle T3 3,2 Oettinger Syncro var en slik godkjent bil. Den fikk også montert et høyere 4 gir hos Oettinger i forbindelse med ombyggingen.
Mvh Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Finnes det noen papir på dette som er mulig å få tak i?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Tja, Oettinger lever i beste velgående som VAG tuner. Send de en mail og spør. De hadde jo også tunede turbodieseler på programmet den gang da.
Men dette er vel en smule overkill for å få en standard 75 hesters AAZ godkjent.
Men dette er vel en smule overkill for å få en standard 75 hesters AAZ godkjent.
Har en med afn, men den bør heller ikke by på problemer?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
-
luftT3
- -

- Car: T3 1981
- Phone: 90747930
Fikk blankt nei ifra typegokj..... Vedr å øke motoreffekt og høyere hengervekt på min 81' 2litter....
-
luftT3
- -

Det kunne jeg tenkt meg å fått en kopi av gitt.Rikskringkastingen wrote:Jeg mener at jeg fikk et dokument fra typegodkjenning hos Møller, som egentlig sier at alle T3 kan godkjennes med 2,1 112hk, uten noen ombygginger. Dette var et generelt dokument, ikke merket med chassisnummer på min bil.
Har sendt avgårde mail til typegodkjenning@moller.no, men tar det vinter og vår før jeg får svar derfra normalt?
Evt om noen her har papir de kan låne meg? Så hadde jeg vert takknemlig:-)
Skulle gjerne økt hengervekta fra beskjedne 1200kg også, når jeg først er inne...
Hva sier BT om coachfjører på en ikkecoach? Er det regnet som senkesett så jeg må ha firehjuls, lys og lastavh. ventil justert?
Evt om noen her har papir de kan låne meg? Så hadde jeg vert takknemlig:-)
Skulle gjerne økt hengervekta fra beskjedne 1200kg også, når jeg først er inne...
Hva sier BT om coachfjører på en ikkecoach? Er det regnet som senkesett så jeg må ha firehjuls, lys og lastavh. ventil justert?
Fikk svar fra de idag.
HVA?typegodkjenning wrote: Hei.
Det er svært begrenset hva fabrikken gir ut av dokumentasjon for ombygning.
Fabrikken gir dessverre ikke ut noen dokumentasjon som beskriver den type ombygning som her er utført.
Vi har dessverre derfor ikke noen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken.
Her spørs det jo helt hva du har spurt om...Renax wrote:Fikk svar fra de idag.
Fabrikken gir dessverre ikke ut noen dokumentasjon som beskriver den type ombygning som her er utført.
Vi har dessverre derfor ikke noen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken.
Hvis du har antydet at det gjelder ombygging til AAZ, er det ikke så rart de svarer sånn...
Hvis det derimot var en generell henvendelse om hvilke motorer som var originalt levert på biler med samme bremser som din, burde de ha dokumentasjon på det. Så blir det etterpå en dialog mellom deg og trafikkstasjonen om å få innskrevet den alternative motoren.
-
luftT3
- -

Samme svaret fikk jeg. Spurte de tilbake om motoreffekter, oettinger etc....Renax wrote:Fikk svar fra de idag.
De bare henviste til sitt allerede gitte svar....
Jeg spurte om TDK ombygging ja.
Jeg sendte avgårde et nytt skriv der jeg ba om dokumentasjon på at min bil har likt understell og bremser som en lik bil med motor "DG" med 78hk.. får se hva de svarer da...
Jeg sendte avgårde et nytt skriv der jeg ba om dokumentasjon på at min bil har likt understell og bremser som en lik bil med motor "DG" med 78hk.. får se hva de svarer da...