Brunox vs. Jotamastic

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Brunox vs. Jotamastic

Post by VonZu »

Jeg kjøpte nettopp hjem en liten dunk Brunox. Tanken er å bruke det på diverse understellsgreier som bærebruer osv.
Ser at det er litt varierende meninger om det, og at mye ser ut til å handle om hvorvidt en lar det få herde tilstrekkelig før en gjør noe mer.

Noen som har noe relevant erfaring å komme med?
Last edited by VonZu on 07 Sep 2014, 22:55, edited 2 times in total.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Re: Erfaringer fra bruk av Brunox

Post by hansstef »

Gjør det akkurat som det står på boksen.
Skal lite til før det ikke blir bra og det ser du ikke før rusten kommer tilbake. Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer. Dårlige når jeg la på i for kald lufttemp
Hans Sæle
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Da blir det nok å henge til tørk i oppvarma rom.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Har du sjanse til det så kan du jo regulere til optimale forhold. Skal vel herde ganske lenge også
Hans Sæle
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Rundt ett døgn herdetid. Noe lenger ved temperaturer under 20°C.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Jobber ikke du i oljebransjen?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hva tenker du på? Jeg har svært lite å gjøre med maling :) Men jeg har mange ganger tenkt at den malinga vi har på subseastrukturene må være noe å satse på. Like gult og fint etter 20 år i saltvann... Men jeg har ikke somlet meg til å sjekke opp i om det er mulig å få tak i for menigmann.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Er det ikke Jotamastic det går i der da? Litt tyktflytende for vår bruk og minste emballasje er 20 liter elns, men er fullt mulig å skaffe. Men de liker ikke å selge til amatører, for HMS-messig må det behandles med respekt. Uten egnet verneutstyr tror jeg stoffet sorterer under "regelrett farlig".
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hmm.. Er det ikke Jotamastic Tistlo får sånn føling av da?

Denne her ser jo relativt fristende ut: http://www.jotun.com/ww/en/b2b/paintsandcoatings/products/jotamastic-smart-pack.aspx

Tenker først og fremst på beskyttelse av ting som ikke ser dagens lys mer enn nødvendig.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

VonZu wrote: Tenker først og fremst på beskyttelse av ting som ikke ser dagens lys mer enn nødvendig.
Hmm....Kanskje jeg burde behandle regnskapene mine med dette?? :D
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hah! Godt poeng.
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

sidan eg blei nevnt her. min erfaring, brunox kan hengast på knaggen for juggleprodukter. ja da har evnen til å gje rusta ein lilla effekt ,som for mange kan vera godt nok bevis på at rusta er gone, mens i virkligheita er rusta kun kapsla litt inn sånn att den poppar fram igjen på sikt,garantert. einaste eg har brukt brunox til er på nye innsveiste platedeler som nødløysning for manglande sveisegrunning. brunox sprayen trekker bra og er fin å spraya plateskjøytar med, men må varmast opp på forhånd. men til ruststopp/fjerning.nope.
jotamastic er derimot eit bra produkt. den på linken din over er nok beste til hobby bruk/mindre bruk. lett å blanda og påføra med kost etc. minimum 5+5liter. trur den kostar rundt 130kr literen + moms, men da varierar sikkert alt etter forhandlar etc
ang hms er da ikkje noko problem å påføra solenge ein ikkje er i eit ufattlig lite trong lokale. yl gruppe 5. men verre er da vist ein skal sveisa /varma rundt malingen seinare. utviklar blåsyra.. =gassmaska
finst fleire endå hissigare jotunmalingar og..
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Jeg har blandet erfaring med Brunox. Den dårlige var at den rett og slett løsnet etter ca 6 mnd og det falt av i store flak. (jeg hadde da latt den herde i ca 1 uke og overmalte med Hammerite) Kanskje en kjemisk reaksjon var årsaken?

Jeg har testet ut Würth sine produkter på et sted på bilen og disse produktene:
Image
på et annet sted på bilen, så da gjenstår det å se hvilken er best
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hm...

Hvor mange lag Brunox hadde du på?

Jeg heller i retning av Jotamastic. Men begge to er jo epoxyprodukter. Bare jeg som ikke har peiling nok til å se forskjellene skikkelig.
Men det kan jo være et minus at det utvikler blåsyre når det blir oppvarmet. Plutselig får en behov for noe sveising, og så må en til med et svare strev for å fjerne maling før en kan begynne.

Spørs om det ikke blir å mase på den lokale malingspusheren ang. Jotamastic.
vwcoach
-
-

Post by vwcoach »

VonZu wrote:Hm...

Hvor mange lag Brunox hadde du på?.....
Jeg la på 2 strøk med 2 dagers mellomrom, og lot dette herde i 1 uke før jeg overmalte med hammerite. Ikke fornøyd, som sagt kanskje en kjemisk reaksjon mellom Hammerite og Brunox? som gjorde at dette rett å slett løsnet fra metallet etter ca 6 mnd?
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Tistlo
-
-

Re: Brunox vs. Jotamastic

Post by Tistlo »

Roar, hammerite er vel da desidert dårligaste malingen ein får tak i, og den går normalt av i flak over tid, men brunox er ogso for hardt og glatt til å kunne overmalast med endå ein emaljelakk så at da gjekk veldig kort tid skjønnar eg godt

Vonzu, du kjøper ikkje dyr maling for å legga over noko som du skal ta vekk og sveisa seinare! :) du bruker dyr maling på noko som er sandblåst/fritt for rust, sveist, etc for at da IKKJE skal rusta på laaang tid. huks å påfør strøk nr 1 på bart stål i uttynna fasong, då trekker da betre inn i stålet. jotun tynnar nr 17 for jotamastic. ps, industrimaling og grunning kan ikkje samanliknast med produkt for privatmarkedet,prøv og du vil forstå:=) produkt som roar lag ut bilde av er sånt som er laga for å tjena pengar, eit raskt søk viser at feks bengalakk kostar dobbel pr liter versus jotamastic, og bengalakk "rett på rust" kostar over 50% meir enn den dyraste jotun industrimalingen i handelen. berre eit tips altso:)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

Det beste etter min meningen er å sandblåse det stede som har rust. Så er man kvitt det for alltid, hvis man er flink til å bruke ordentlige produkter oppå der igjen (helst 2k produkter)

Er enig med Tistlo at brunox bare kapsler inn rusta med en fin lilla hine. Men syns egentlig de fleste
Produktene som skal forvandle rust bare tar overflaten.

Sandblåste en ganske stor rustflekk på syncroen nesten med en gang jeg fikk den og der har rusta holdt seg unna. Selv om det er 3 år siden.
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
vwcoach
-
-

Post by vwcoach »

Tistlo wrote:...........produkt som roar lag ut bilde av er sånt som er laga for å tjena pengar, eit raskt søk viser at feks bengalakk kostar dobbel pr liter versus jotamastic, og bengalakk "rett på rust" kostar over 50% meir enn den dyraste jotun industrimalingen i handelen. berre eit tips altso:)
Ja det kan godt være at disse produktene som jeg tester ut, er laget for å tjene penger på forbruker, (er ikke alle produkter det?)
Jeg brukte disse i den rekkefølgen de er avbildet, så Bengalakk er benyttet som et toppsjikt over disse "Rustløser - rustbeskytter produktene" altså ikke "rett på rust" :wink:

Det er jo så mange produkter ute på markedet så det er egentlig bare å "prøve seg frem" og stoppe på det som du selv er bra, men tips fra andre er også "gull verd" :wink:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tistlo wrote:Vonzu, du kjøper ikkje dyr maling for å legga over noko som du skal ta vekk og sveisa seinare! :) du bruker dyr maling på noko som er sandblåst/fritt for rust, sveist, etc for at da IKKJE skal rusta på laaang tid.
Men, men... Hva når jeg ombestemmer meg, og vil gjøre modifikasjoner? :lol:
Tistlo wrote:produkt som roar lag ut bilde av er sånt som er laga for å tjena pengar, eit raskt søk viser at feks bengalakk kostar dobbel pr liter versus jotamastic, og bengalakk "rett på rust" kostar over 50% meir enn den dyraste jotun industrimalingen i handelen. berre eit tips altso:)
Nå er vi inne på produksjonsfilosofi :) Produserer du for pengers skyld er produktet middelet for å få inn pengene. Produserer du for produktets skyld er penger middelet for å få ut produktet. Alltid best kvalitet i den siste.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Bengalakk "rett på rust" holder lenge fordi den er tjukk og seig så om det ruster under så holder malinga sammen likevel... så når den først detter av er det svære hull...

Jeg har brukt stålbørste på drill for å fjerne all rust, og så syregrunner jeg det. Coachen har ikke begynt å ruste der jeg har gjort det...

Betty skal males med 2k båtlakk, sterk som fy og tåler saltsprøyt...

Samme hva du gjør, om du ikke fysisk fjerner rusta med sandblåsing eller andre midler, så kommer den tilbake, først når du er på blankt stål kan du sikre deg mot ny rust.

Og uten å ha prøvd noe særlig av akkurat maling, så kan jeg se for meg at også der er industrielle saker bedre enn hva morra mi kjøper på coop'en. Mange forbrukerprodukter er regelrett latterlige iforhold til hva proffene kjøper til samme eller en rimeligere pris...
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

ting for private er som med alt anna heilt ulikt proff greier. hyllevaremaling til folk med 10tommeltottar og liknande har langt strengare krav når da gjeld sikkerheit/miljø/hmsgreier. pga at da er so mykje reglar og sånt for salg til private. industri slepp vekk ifrå masse av dette og kan dermed ha holdbare produkt med skikklige ingrediensar, og andre prisar forsovidt.
sånn grunnleggande overflatebehandling:
nr 1 galvanisering+evt/helst maling
nr 2 metallisering + evt/helst maling
nr 3 maling
store ting kan ikkje galvaniserast, og prisen på metallisering vs lakkering tilseier at sistnevnte vert mykje brukt på ting som skal tola ver og vind og salt. offshoregreier er jo gode eksempel. jotun har ein maling ved navn baltoflake som blant anna blei brukt på ekofisk anlegget på 80talet. etter ca 30år. i nordsjøen er fortsatt alt lika bra beskytta!.. seier ivertfall litt om kva da går i.
men detta er jo ingen fasit, berre tips eg kjem med. brukte mykje arkanol,owatrol og bengalakk før men da vert som å samanlikna ein trehjulsykkel vs ein t3syncro når da gjeld industrimaling:)
ps, jobbar mykje med overflatebehandling på jobb, men har ingenting med jotun å gjera som andre har spekulert i, men vil berre at folk sine bilar skal vara lengst mulig. dvs folk med skikklige bilar. snakkar me moderne skrotbilar som har fått rust på sine 2år gamle skjermar i legert plastmetall , so bryr da meg ikkje ein pøkk om du brukar hammarlakk eller andre "rett på driten" greier:)

renax, stålbørsting på drill eller vinkelslipar polerar ogso stålet og tettar til porene som rusta ligger i og som malingen bør trekka inn i. lurt å gå over med feks flapdisk eller liknande etter børsting. men børsting er fint til å fjerna laus rust. berre eit tips altso:)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Land Rover- og veteranbilgjengen bruker Benga og linolje (f.eks Owatrol) som grunning, veit jeg.

For å dra ei gammal plate, jeg jobba med en gammal fallskjermjeger (hehe) og han sverget til å lage seg to tykkelser på denna grunninga. Første lag på rundt om 40 til 50% (mener jeg det var) linolje og benga på bart og rent metall i etpar lag, vått i vått. Deretter 20 - 30% owa i benga tre lag, sa han. Før han gikk over til kun benga i X antall lag som topp/forsegling før ett lag klarlakk ytterst og derpåfølgende voksing.

Skal jeg sjøl teste på plata der tilhengerkontakten sitter og evt deler av låsen til reservehjulsholderen, den dagen jeg kommer "dit" that is.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Benga + Owatrol har jeg brukt på hengerfestet på Kengu, se ut til å holde rimelig greit.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Er jotamastic egnet som grunning under topplakken på en bil da ? får den finish nok, slipbar ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Jeg kan høre med en fyr jeg kjenner, jeg vet han har pleid å bruke "offshoregrunning". Gitt at vi er i Sandefjord er det ikke helt usannsynlig at det er Jotamastic. Han har tynnet den for å sprøyte, funka visst helt fint.
Joachim

Post Reply