Kjepper ved svinging

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Kjepper ved svinging

Post by Renax »

Hmm, mine er helt fine etter drøyt 120k km, så om dine røyk etter 20000km så må de ha vert montert feil eller vere av dårlig kvalitet...

Det å klemme litt ekstra fett inn i lagrene høres ut som en god ide:-)

Sent from my P6 using Tapatalk
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Renax wrote:Hmm, mine er helt fine etter drøyt 120k km, så om dine røyk etter 20000km så må de ha vert montert feil eller vere av dårlig kvalitet...

Det å klemme litt ekstra fett inn i lagrene høres ut som en god ide:-)

Sent from my P6 using Tapatalk
Det ER dårlig kvalitet på de. Ryker ofte. Jeg kjørte cirka 40.000 før de røk etter jeg byttet de.
Kjøpte en gang på Meca. Det ene lageret varte i under ên uke..
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Kall'n wrote:
Neergård wrote:Noen har kanskje oppskrudde priser, andre ikke. Og det er forresten ikke samme svinglager som på småbiler som nevnt lenger opp, om jeg ikke husker veldig feil ;)
Møller har oppskrudde ;)
Når du sier det, legger du føring for at alle som heter Møller Bil har oppskrudde priser. Hvert enkelt verksted/forhandler kan justere nivået sjøl, samme for hvert frittstående merkeverksted. (Alle som ikke heter møller bil)
Prisnivået er for eksempel i mitt distrikt justert iht det generelle nivået i området, drar man inn til Trondheim er prisene noe høyere.

Ettersom flere her sier at de har kommet rimeligere unna på merkeverksted enn på frittstående så forstår jeg ikke hvorfor du skal være så voldsomt kritisk til merkeverkstedets pris generelt. Om du henviser til et bestemt område så skal jeg ikke si noe, sålangt har jeg observert kun generell uttalelse.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Renax
-
-

Post by Renax »

Neergård wrote:
Ettersom flere her sier at de har kommet rimeligere unna på merkeverksted enn på frittstående .

Det har jeg aldri hørt om, kan du gi flere eksempler?
Renax
-
-

Post by Renax »

Neergård wrote:
Ettersom flere her sier at de har kommet rimeligere unna på merkeverksted enn på frittstående .

Det har jeg aldri hørt om, kan du gi flere eksempler?
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Neergård wrote:
Kall'n wrote:
Neergård wrote:Noen har kanskje oppskrudde priser, andre ikke. Og det er forresten ikke samme svinglager som på småbiler som nevnt lenger opp, om jeg ikke husker veldig feil ;)
Møller har oppskrudde ;)
Når du sier det, legger du føring for at alle som heter Møller Bil har oppskrudde priser. Hvert enkelt verksted/forhandler kan justere nivået sjøl, samme for hvert frittstående merkeverksted. (Alle som ikke heter møller bil)
Prisnivået er for eksempel i mitt distrikt justert iht det generelle nivået i området, drar man inn til Trondheim er prisene noe høyere.

Ettersom flere her sier at de har kommet rimeligere unna på merkeverksted enn på frittstående så forstår jeg ikke hvorfor du skal være så voldsomt kritisk til merkeverkstedets pris generelt. Om du henviser til et bestemt område så skal jeg ikke si noe, sålangt har jeg observert kun generell uttalelse.

Prisen jeg snakket om, var fra Møller i Bergen. Gjør regning med at prisene er noelunde lik over hele linjen når det er Møller.
Tar vi motoroljen Møller selger, så får du kjøpt nøyaktig samme oljen til 1/3 av prisen andre steder.
Reagerer på prisen på bytte av fjærbeinslagre, fordi det tar cirka 2 timer å bytte de, så skjønner ikke hvordan de kan forsvare en pris på 12.000 kr.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Et rent eksempel som jeg selv opplevde som kunde, ferdig skifta turbo på 05 Caddy var rimeligere originalt enn bare turbo hos Mekonomen. Da er det ikke småpenger heller... (50% dyrere hos Mekonomen i dette tilfellet)
Skifte av komplett bremsepakke på diverse modeller er rimeligere enn Mekonomen og snap drive. Og det er flere eksempler. Har ikke flere konkrete her og nå, men det har vært gjentatte ganger hvor merkeverksted har kommet billigst ut. Jeg kan selvfølgelig i all hovedsak uttale meg om mitt område, for som sagt er det forskjeller i andre områder. Når det gjelder fjærbeinslager skal jeg se om jeg kan finne noe å sammenligne med etterhvert.
At man finner lik olje andre steder til så mye rimeligere pris vil vel si at man har funnet ut hva den gjengse kunde er villig til å betale da? Oljeprisen varierer også med hvor i landet du handler på merkeverksted og andre salgspunkt.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Jeg byttet fjærbeinslager på min for 17 måneder siden. Betalte 2700.- totalt for 2 sider, inklusive moms, arbeid og litt ekstra fiks på bremsekaliperen hø foran. Fikk klart nok en god kompis-pris på verkstedet, men likevel.

12000.- for å bytte fjærbeinslager høres vanvittig ut. Verktøyet koster knappe 2500.- (fjærspenner tilpasset VW T5) , lageret koster vel 1000.-? Stabstag-lenkearmene kan du kanskje regne med å bytte samtidig. De har Martin på Koolart.

Jeg kommer til å gjøre jobben selv, neste gang, og samtidig bytte støtdempere. :)
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Gullsakar
-
-
Car: T5 2010 4M

Post by Gullsakar »

Dette fikk jeg dekket på min 2010 model på garanti.
Så lenge du eier den privat.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg fikk dette gjort i fjor på min -09 mod på garanti. Den er også privat eid nå, men ikke hos forrige eier.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
ynos
Car: T5b 2010 140hk 4motion

Post by ynos »

Tar tak i denne igjen da jeg ikke har hatt tid til og fikse dette og bilen ikke har vært i bruk
Jeg skal nå selge bilen og trenger derfor tips om noen som utfører denne jobben til en grei pris på østlandet

Gi meg tips folkens, takker på forhånd :D
Renaultmek
Car: 2013 Multivan 4motion CFCA
Phone: 91753882

Post by Renaultmek »

Enkel å grei jobb dette.
Løyser bare berekula nede og skrur av bremsekaliper samt abs ledning og løyser styrekule.
Skrur ut stabstag, dvd kapper .....skiftet nytt.
Da løfter du hele fjærbeinet ut komplett.
På med klemme å sus av fjærtalerkenen og gjer reint før nytt lager.
Ej skifta dempera i samme slengen. Orginaldemperane er vel ikkje dei kvassaste ... ;-)

Eg brukte ca 40 minutt pr side på golvet. Raskare på bukk.
Beregn dobbel tid uten muttertrekker. :-)
mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Jeg bytta fjører uten noe verktøy til å klemme fjøra med. Bare å få en kompis til å klemme ned fjøra så en får på lageret.
2006 VW Transporter TDI 4motion
Post Reply