Ladelampe 2,5 Tdi
-
Stian Jevnaker
- -

- Car: VW Caravelle 2,5 TDI
- Phone: 41403334
Ladelampe 2,5 Tdi
Har et problem med ladelampa, når jeg starter bilen så lyser lampa, må da ruse motor opp til ca 2000 omdreininger så slukker den og kommer ikke att før neste start, er prøvd en annen dynamo uten hell, hva kan vere problemet her?
2000 VW Caravelle 2,5 TDI Syncro
1997 VW Caravelle 2,5 TDI
Re: Ladelampe 2,5 Tdi
Har samme tendens. Virker ikke som det påvirker bilen noe særlig. Kanskje bare lampa som må ha litt boost for å slukke?
Slik er det på mange gamle dieselbiler, lader ikke før dynamo får litt turtall, lettere å kaldstarte da...
Fordi???lettere å kaldstarte da...
Ikke for å være frekk, men for å lære. Min 2002 TdI er ikke slik. Lader ved tomgangsturtall med en gang. Riktignok ikke mer enn 13,2-13,3 volt, men stiger om den blir stående å gå litt.
Kim
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
-
Stian Jevnaker
- -

Akkurat, jeg vill finne ut hvorfor og reparere det
Var ikke slik når den var ny...
Det er lettere å kaldstarte uten at dynamoen skal bremse motoren, ved kaldstart spinner dynamoen fritt uten motstand. Når jeg ruser motoren littegrann, så slukkes lampen, og jeg hører motor går litt tyngre.aalbork wrote:Fordi???lettere å kaldstarte da...
Ikke for å være frekk, men for å lære. Min 2002 TdI er ikke slik. Lader ved tomgangsturtall med en gang. Riktignok ikke mer enn 13,2-13,3 volt, men stiger om den blir stående å gå litt.
Kim
Når din bare lader 13.3v ved kaldstart har nok dette samme årsak, men et mer avansert system som styrer dette, så den bare lader mindre, istedenfor ingenting. 13v er forresten ikke nok til å lade batteriet, knapt nok vedlikeholde...
Som jeg sa: mange gamle dieselbiler oppfører seg slik, det er ikke noe å reparere, sålenge dynamo lader normalt etter du har ruset motoren litt. Det går sikkert ann å justere bort eller få lampa til å slukke på 13v, men så risikerer du å plutselig vere strømtom uten forvarsel...
Det er lettere å kaldstarte uten at dynamoen skal bremse motoren, ved kaldstart spinner dynamoen fritt uten motstand. Når jeg ruser motoren littegrann, så slukkes lampen, og jeg hører motor går litt tyngre.aalbork wrote:Fordi???lettere å kaldstarte da...
Kim
Når din bare lader 13.3v ved kaldstart har nok dette samme årsak, men et mer avansert system som styrer dette, så den bare lader mindre, istedenfor ingenting. 13v er forresten ikke nok til å lade batteriet, knapt nok vedlikeholde...
Hva vil du reparere? Sjekk heller om dynamo lader bra når du har gasset litt, om du ligger på de 13.3v mens lampen lyser, men lader over 14v etter en liten turtallsøkning så fungerer ting som det skal. Om lampen ikke lyser ved 13v så kan du risikere å gå strømtom uten forvarsel.Stian Jevnaker wrote:Akkurat, jeg vill finne ut hvorfor og reparere detVar ikke slik når den var ny...
Lader den lavt hele tiden så er det et problem, så sjekk ladingen uansett...
-
Stian Jevnaker
- -

Lader 14,2 når ikke lampa lyser...
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Har en 2.4 og denne lader med en gang mens min 2.5 tdi 97 mod må ruses opp
over 2000 omdr for å starte å lade, dette er veldig kjedelig når motor er kald
kan ikke se at dette skal være normalt og lurer på hva som er feil
over 2000 omdr for å starte å lade, dette er veldig kjedelig når motor er kald
kan ikke se at dette skal være normalt og lurer på hva som er feil
-
Stian Jevnaker
- -

Samme her, ikke greitt og ruse en bil med 530000km i minusgrader :/
På de gamle 2.4D motorene er det orginalt 90Adynamo. Den oppfører seg stort sett slik dere beskriver. De som hadde 120A eller 150A slukker ladelampa umddelbart. 120A ble levert på biler med mye ekstrautstyr som setevarmere og elektriske vinduer og campere(etter det jeg har funnet ut). 150A på Ambulanser og 90A på vanlige biler.
Alle jeg har kjørt med 90A hat trengt en tapp på gassen for å slukke lampa, men aldri de større dynamoene.
Kan det være sånn at tdi'n også har noen utgaver med 90A dynamo tro? Det kan jo være forklaringen selv om jeg tipper at du har en 120A dynamo.
I alle fall så er det noe som ikke er som det skal med din dynamo/regulator eller koblinger. Jeg hadde prøvd å bytte regulator først om det er lenge siden og om den er utskiftbar på din dynamo. Eventuelt gå over koblinger og kontakter samt sjekke ledninger så godt det lar seg gjøre.
Alle jeg har kjørt med 90A hat trengt en tapp på gassen for å slukke lampa, men aldri de større dynamoene.
Kan det være sånn at tdi'n også har noen utgaver med 90A dynamo tro? Det kan jo være forklaringen selv om jeg tipper at du har en 120A dynamo.
I alle fall så er det noe som ikke er som det skal med din dynamo/regulator eller koblinger. Jeg hadde prøvd å bytte regulator først om det er lenge siden og om den er utskiftbar på din dynamo. Eventuelt gå over koblinger og kontakter samt sjekke ledninger så godt det lar seg gjøre.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
min 03 2,5 tdi må ikke ruses og lades med en gang.
En vekselstrømdynamo har 6 dioder. Feil med dioder gir kortslutning i sperreretning (sende strøm til batteriet)Stian Jevnaker wrote:Har et problem med ladelampa, når jeg starter bilen så lyser lampa, må da ruse motor opp til ca 2000 omdreininger så slukker den og kommer ikke att før neste start, er prøvd en annen dynamo uten hell, hva kan vere problemet her?
Redusert ladespenning er resultat.
At du har dette på begge er merkelig. Har også sett at det kan være forskjell på diameter på reimhjulet. Sjekk om nummer på dynamoen er korrekt til din bil. Blir for lav hastighet på dynamoen på tomgang.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
Greven
- -

- Car: vw t4 2.5TDI 190hk
- Phone: 94053553
Har hatt problemet med dette på min to ganger.
Feilen har da vært brud på ledning til dynamo. Den skal ha 12V.
Denne gangen har jeg også 2 stk dynamoer på 120A
problemet blei borte da ledningen til dynamoen blei byttet ut. tviler da på at det er noe galt med laderegulator eller dynamo, men heller ledningsnettet.
Grunden til at dynamoen begynner å lade over vis turtal er at den lager et magnetfelt som opparbeider seg en vis spenning og forsyner seg selv med den trenger for og begynne og lade.
Ofte samme problem på enkelte vedlikeholds ladere. De vil ikke lade batteriet uten at det er litt spenning på det.
sent fra min CAT phone via Tapatalk pro
Feilen har da vært brud på ledning til dynamo. Den skal ha 12V.
Denne gangen har jeg også 2 stk dynamoer på 120A
problemet blei borte da ledningen til dynamoen blei byttet ut. tviler da på at det er noe galt med laderegulator eller dynamo, men heller ledningsnettet.
Grunden til at dynamoen begynner å lade over vis turtal er at den lager et magnetfelt som opparbeider seg en vis spenning og forsyner seg selv med den trenger for og begynne og lade.
Ofte samme problem på enkelte vedlikeholds ladere. De vil ikke lade batteriet uten at det er litt spenning på det.
sent fra min CAT phone via Tapatalk pro
Last edited by Greven on 25 Nov 2014, 01:54, edited 2 times in total.
Navn: Marius Lurås
Alder: 26
Dato: 26.09.1989
Kallenavn: Greven
97 VW Caravelle T4 2.5 TDI
73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS
T4 TDI 190hk prosjekt
73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS
T4 TDI 190hk prosjekt
Hvorfor trenger du lading de første 3 minutter? Jeg står på tomgang littegrann, og så kjører jeg forsiktig nedover gata, og da slukker lampa...Stian Jevnaker wrote:Samme her, ikke greitt og ruse en bil med 530000km i minusgrader :/
Det er nok ikke snakk om behov for å ruse motoren til 4500 omdreininger.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Etter hvert som børster slites og blir trege pga dritt og støv (trege i den forstand at de ikke glir ut og inn like lett) gjør at man ofte trenger noe mer fart på motor før ladelampa slukker.
Stram reim er også en nøkkel for at det fungerer.
En 2.4 med alt i orden starter å lade med en gang den har starta.
Dynamoen starter ikke å belaste motoren før den har starta, blir ikke lettere å starte om den starter å lade så snart den har starta eller når du har rusa den opp...
Stram reim er også en nøkkel for at det fungerer.
En 2.4 med alt i orden starter å lade med en gang den har starta.
Dynamoen starter ikke å belaste motoren før den har starta, blir ikke lettere å starte om den starter å lade så snart den har starta eller når du har rusa den opp...
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
[/quote]
Hvorfor trenger du lading de første 3 minutter? [/quote]
Fordi en tdi bruker ganske mye strøm når den går på tomgang og har opplevd mer en en gang at motoren stopper grunnet manglene strøm på batteriet/ingen lading, på min er det og en kraftig gnist når jeg setter batteripolen på så mistenker en strømtyv eller en form for kortslutning som igjen kan ha sammenheng med dårlig lading på tomgang.. tror jeg..det er vel bare å begynne å lete
Hvorfor trenger du lading de første 3 minutter? [/quote]
Fordi en tdi bruker ganske mye strøm når den går på tomgang og har opplevd mer en en gang at motoren stopper grunnet manglene strøm på batteriet/ingen lading, på min er det og en kraftig gnist når jeg setter batteripolen på så mistenker en strømtyv eller en form for kortslutning som igjen kan ha sammenheng med dårlig lading på tomgang.. tror jeg..det er vel bare å begynne å lete
Da tror jeg du bør sjekke etter strømtyver og også sjekke batteriet, en kompis kjørte 3 dager mellom ladinger av batteriet når dynamoen røyk på Tdi'en hans, de bruker ikke såå mye strøm.
Med tdk'en min kan jeg sikkert kjøre en uke og to på sommerstid, men det er en annen sak...
Med tdk'en min kan jeg sikkert kjøre en uke og to på sommerstid, men det er en annen sak...
-
Greven
- -

- Car: vw t4 2.5TDI 190hk
- Phone: 94053553
min stopper etter noen få min uten ladding. spesielt på vinterstiden da wabasto og alt mulig står på for og få varme i bilen.Renax wrote:Da tror jeg du bør sjekke etter strømtyver og også sjekke batteriet, en kompis kjørte 3 dager mellom ladinger av batteriet når dynamoen røyk på Tdi'en hans, de bruker ikke såå mye strøm.
er eller ingen fin ting og måtte ruse opp en kald motor i 10-15 minus eller
Navn: Marius Lurås
73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS
T4 TDI 190hk prosjekt
73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS
T4 TDI 190hk prosjekt
Bare lys trekker 10 - 12 A. Klimsanlegg fort 3 - 4 og motorstyring rundt 2 - 3 A. Uten å ha målt, vil jeg gjette på et minsteforbruk på rundt 20 A. Med et slikt forbruk er et 100 Ah batteri helt tomt etter 5 timer. Vinterstid reduseres kapasiteten og evnen til å ta i mot lading. Så for god driftstabilitet og batteriets levetid er det viktig at ladingen fungerer som den skal. Tror jeg ville startet med å ta ut regulatore og sjekket at børdtenr ikke er for slitt, og beveger seg lett. Sporete sleperinger kan også gi. problemer. Har du et multimeter kan du også måle om du har spenningsfall i ladekretsen.
T5 06mod TDI 105hk - lang
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Det er vel ikke akkurat noen nyhet at en bil må stå på tomgang uten belastning en tid etter start, før ladinga slår inn ??
For min del brukes den tiden godt til å stroppe fast jentungen i barnesetet og deretter går man jo over på å skrape is og/eller koste vekk snø fra vinduer, front og evt tak (det man når). Først etter å ha fått jentungen på plass, tar jeg runden rundt bilen for å slå på defrostinga før jeg da fortsetter ut for å gjøre bilen kjøreklar.
EDIT - et tomt startbatteri skyldes ikke uten videre pre-ladeperioden bilen har i.l.a en kjøretur. cTEK XS25000 anbefales
EDIT II - beklager å ikke ha lest andres "dødtid" fra nøkkelen slippes fra posisjon SART på rattstammen til dynamoen slår inn og ladinga starter, for min del er dette i kalde dager (20 blå, tatt tiden) rundt om etpar minutters tid. jeg visste ikke andre hadde dødtid på oppåt 10 minutter, da er det neppe samma problemet som jeg og opptil flere andre forsøkte belyse.
For min del brukes den tiden godt til å stroppe fast jentungen i barnesetet og deretter går man jo over på å skrape is og/eller koste vekk snø fra vinduer, front og evt tak (det man når). Først etter å ha fått jentungen på plass, tar jeg runden rundt bilen for å slå på defrostinga før jeg da fortsetter ut for å gjøre bilen kjøreklar.
EDIT - et tomt startbatteri skyldes ikke uten videre pre-ladeperioden bilen har i.l.a en kjøretur. cTEK XS25000 anbefales
EDIT II - beklager å ikke ha lest andres "dødtid" fra nøkkelen slippes fra posisjon SART på rattstammen til dynamoen slår inn og ladinga starter, for min del er dette i kalde dager (20 blå, tatt tiden) rundt om etpar minutters tid. jeg visste ikke andre hadde dødtid på oppåt 10 minutter, da er det neppe samma problemet som jeg og opptil flere andre forsøkte belyse.
Last edited by Rudeboy on 27 Nov 2014, 11:02, edited 2 times in total.
Jeg vil tro problemet her først og fremst er at bilen stopper pga strømmangel innen 5-10min på tomgang uten lading, det skal ikke skje med et godt batteri... som aalbork regnet ut kan den stå i flere timer...
-
Didrik
- -

- Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
- Phone: 92081718
Har også fått problemer med lading. Begynte med blink i ladelampa og blei konstant. Slukket av og til i skikkelig vått vær. Bytta først regulator uten bedring. Fikk så tak i en brukt dynamo som skulle virke. Satt den på, men bytta til ny regulator først. Nå har jeg ikke lys i ladelampa når jeg setter på tenninga. Det kommer først etter litt turtal. Har likevel målt lading til 13,8 når ladelampa slår inn. Fikk et tips om at instrumentet kan påvirke styrestrømmen til ladinga. Andre kritiske punktet?
Jeg har fått like symptomer på min 92 mod. 2,4. Jeg må også gi litt gass før ladelampa slukker.
Ladelampa begynte å blinke for etterhvert å lyse konstant. Jeg parkerte bilen på jobb og da jeg skulle dra hjem skjedde det samme. Jeg stoppet for å hente i barnehagen og da jeg startet igjen slukket ikke lampa før vi hadde kjørt noen hundre meter og gitt ordentlig gass(ca 3000omdreininger).
I samme vaset har blinklyspæra bak på høyre side begynt å fuske litt sporadisk, sammenheng?
Jeg har ikke målt ladestrøm men batteriet virker i orden. Tenkte å bytte de ledninger som er involvert og krysser fingre for at det er så enkelt.
Ladelampa begynte å blinke for etterhvert å lyse konstant. Jeg parkerte bilen på jobb og da jeg skulle dra hjem skjedde det samme. Jeg stoppet for å hente i barnehagen og da jeg startet igjen slukket ikke lampa før vi hadde kjørt noen hundre meter og gitt ordentlig gass(ca 3000omdreininger).
I samme vaset har blinklyspæra bak på høyre side begynt å fuske litt sporadisk, sammenheng?
Jeg har ikke målt ladestrøm men batteriet virker i orden. Tenkte å bytte de ledninger som er involvert og krysser fingre for at det er så enkelt.