Har litt problemer med diffsperren bak på min syncro. Drives den av vacuumpumpen på motoren, eller er det et annet system? I hvert fall så drar den ikke sperren helt ned, og det virker som om den ikke bestandig kjem helt opp igjen, blir bankelyder noen ganger, da den antagligen ikke går helt opp. Er det slitt fjær, eller kan det smørjes opp, eller er min vacuumpump for dårlig?
Kan jag forresten ettermontere diffsperre på fremdiffen? Jeg har en fremdiff liggende med en "halv" sperre, alltså jeg mangler klokken som skal trykke. Kan jeg bruke en klokke fra sperre bak? Og hvordan kobles det på eksisterende system i tillfelle?
diffsperrer
diffsperrer
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
vacumsystemet bygger opp trykk i en liten trykktank under bilen, og bruker vel samme trykket fra motor som bremseforsterkeren.. du må nok demontere sperra og smøre det opp, når de brukes sjelden kan de sette seg fast. en annen mulighet er jo lekkasje, du får krype under og koble av en av slangene inn på vacumklokka så merker du om det er trykk der eller ikke..
det er såvidt jeg vet samme vacumklokke bak som foran, så de går nok om hverandre.. har bilen din kun sperre bak så må du vel legge opp en spak til og vacumslanger..
det er såvidt jeg vet samme vacumklokke bak som foran, så de går nok om hverandre.. har bilen din kun sperre bak så må du vel legge opp en spak til og vacumslanger..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
hvis bilen din ble levert uten sperre forran, kan du ikke bytte differensial forran til en med sperre. det er forskjellige utvekslinger på diff med og uten sperre, noe som vil føre til at visco/drivverk går i stykker. skal du sette diff med sperre forran, må også den girkassa som var med den monteres
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
ifølge SYNCRO er dette ikke mulig. har selv tenkt på det. jeg skal skifte girkasse og framdiff til sommeren. har ikke sperre forran nå og sperra bak sitter fast. fikk løsna den og smørt den litt. funka litt de første timene, men så hang den seg fast i posisjon på. måtte under bilen igjen for å løsne den. har ikke brukt den siden fordi det er stress hvis den setter seg. bedre å vente til våren når det blir litt deiligere å stå under bilen å skru
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
-
WasserBoxer
- -

anbefaler www.syncro.org som omtaler sperrene og hvordan disse kan fikses osv.
eller søk på sperrer på forumet
eller søk på sperrer på forumet
Steinar Berggren
-
Syncronaut
- -

At det var?oyvinla wrote:hvis bilen din ble levert uten sperre forran, kan du ikke bytte differensial forran til en med sperre.
Det finnes mange ulike utvekslinger ja, og de leveres både med og uten sperre... Det er forskjellig utvekslinger ift motor og hjuldimensjon bilen ble levert med, og man kunne også bestille med annen utveksling ut fra eget ønske.oyvinla wrote:...det er forskjellige utvekslinger på diff med og uten sperre
En liste over utvekslinger finner du f eks her:
http://www.vw-t3.de/T3_getr.pdf
Du har nok ikke fulgt godt nok med i timen Øyvind; uansett om du har sperre eller ikke på diffen(e) din(e), må utvekslingen foran og bak være likedan, hvis ikke tar du livet av visko-koplingen din...oyvinla wrote:...noe som vil føre til at visco/drivverk går i stykker. skal du sette diff med sperre forran, må også den girkassa som var med den monteres
Gorm
Syncronaut wrote:At det var?oyvinla wrote:hvis bilen din ble levert uten sperre forran, kan du ikke bytte differensial forran til en med sperre.![]()
Det finnes mange ulike utvekslinger ja, og de leveres både med og uten sperre... Det er forskjellig utvekslinger ift motor og hjuldimensjon bilen ble levert med, og man kunne også bestille med annen utveksling ut fra eget ønske.oyvinla wrote:...det er forskjellige utvekslinger på diff med og uten sperre
En liste over utvekslinger finner du f eks her:
http://www.vw-t3.de/T3_getr.pdf
Du har nok ikke fulgt godt nok med i timen Øyvind; uansett om du har sperre eller ikke på diffen(e) din(e), må utvekslingen foran og bak være likedan, hvis ikke tar du livet av visko-koplingen din...oyvinla wrote:...noe som vil føre til at visco/drivverk går i stykker. skal du sette diff med sperre forran, må også den girkassa som var med den monteres
Mye av hastighetsforskjellen mellom fremdiff og girkasse vil også bli tatt opp i drevsystemet i selve girkassen og ikke bare i viskosen.
Dette vil da gi en ekstrem slitasje på drev og lagringer, og da med påfølgende ras etter en liten stunds kjøring.
Det er nettopp også dette som skjer når man kjører med dekker av forskjellig dimmensjon på forr- og bak-aksel.
Om dekkene er endel mer slitt på den ene kontra den andre akselen vil man også få en svært ugunstig hastighetsforskjell mellom de 2 akslene.
Så det er MEGET viktig om man skal bytte enten girkasse eller fremdiff å passe på som det sies tidliggere her, at man MÅ ha samme sluttutveksling på BÅDE fremdiff og girkasse.
Når det gjelder ombygging til sperre i fremdiff, lar dette seg gjøre,
MEN da må hele "innmaten" skiftes ut, og det er jo i prinsippet det samme som å skaffe seg en annen diff som har sperre fra fabrikk. Så min uttalelse om at dette ikke lar seg gjøre refererer seg til at det ikke er bare noe få ekstra komponenter som må til , men altså hele "innmaten", dvs alt rundt selve diffen og sperren.
Eskild
Jeg blir klokere og klokere, dette er et meget bra forum med kompetente hoder
Men jeg lurer på hvordan jeg kan sjekke om den fremdiffen jeg har liggende har samme utveksling, er det noen liste en plass med nummer på diffene og hvilke utvekslinger de forskjellige har? Takk for flott hjelp allesammen!
Christer Dirfeldt
-
Syncronaut
- -

Se link til liste i innlegget mitt over...
I første kolonne på den listen står koden ("Kennbuchst.").
I andre kolonne står det hvilken type girkasse det er snakk om (4G eller 5G er 4- eller 5-trinns vanlig 2WD, 4+G betyr Syncro 4 gir + "terreng"-gir, Vorderachsdiff. er framdiff).
Tredje kolonne angir motortype den aktuelle girkassen er levert med.
.
.
.
Ellevte kolonne ("Achsantrieb") viser utveksling i differensialen.
I tolvte kolonne ("Diff.Sperre") ser du om girkassen har sperre eller ikke (+ angir muligens differensialbrems...).
I første kolonne på den listen står koden ("Kennbuchst.").
I andre kolonne står det hvilken type girkasse det er snakk om (4G eller 5G er 4- eller 5-trinns vanlig 2WD, 4+G betyr Syncro 4 gir + "terreng"-gir, Vorderachsdiff. er framdiff).
Tredje kolonne angir motortype den aktuelle girkassen er levert med.
.
.
.
Ellevte kolonne ("Achsantrieb") viser utveksling i differensialen.
I tolvte kolonne ("Diff.Sperre") ser du om girkassen har sperre eller ikke (+ angir muligens differensialbrems...).
Gorm