Doka syncro 112 dj
-
tomu
- Car: 90' t3 syncro camper, 89' t3 syncro doka
- Phone: 41660523
Doka syncro 112 dj
Har et prosjekt med en doka syncro som jeg kjøpte med defekt motor, hadde en dj motor som jeg hadde kjøpt tidligere som vi plukket fra hverandre og skiftet alle pakninger og satte inn i dokaen, motoren gikk som en kule da den er litt borret, kjørte rundt omkring i ca to uker( 80-90 mil) ikke noe problem, plutselig etter en tur på 6-7 mil begynte varsel lampe for kjølevæske å blinke, stoppet for å sjekke og så at ekpansjonstanken nesten var tømt og det over i efterpåfyllings tanken som da var helt stappfull. Etter å ha prøvd en del står det vel på stedet hvil, sjekket termostat, luftet, sjekket lokk på ekpansjonstan, og på tomgang virker ting normalt termostat åpner og kjølevæske sirkulere til radiator, ved rettvei kjøring er temperatur på motor normal, men ved litt lengre stigninger stiger temperatur på motor og problemet med kjølevæsken som beskrevet over kommer tilbake og røret på topp av termostat er fortsatt kaldt, så det virker som om termostaten ikke har åpnet. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen ideer om hva det kan være så haddet det vært til stor hjelp, håpet det kunne fikses uten å måtte ut med motor og dele den igjen, for kanskje å finne ut at problet ligger et annet sted. Tips mottaes med stor takk!
Hilsen tomu!
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Doka syncro 112 dj
Det er flyttet hit da du er ute etter problemløsning og ikke presenterer noe prosjekt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hvordan har du sjekket termostaten?
Hvis du er helt sikker på at denne åpner som den skal, er neste steg å være sikker på at systemet er ordentlig luftet. Her er det flere varianter, men nesen på bilen opp og åpne lufteskruen framme på radiatoren med driftsvarm motor burde funke.
Hvis du er helt sikker på at denne åpner som den skal, er neste steg å være sikker på at systemet er ordentlig luftet. Her er det flere varianter, men nesen på bilen opp og åpne lufteskruen framme på radiatoren med driftsvarm motor burde funke.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
tomu
Ja, jeg testet termostaten i varmt vann ca 90gr og da åpnet den ihvertfall og når jeg kjører motoren iforbindelse med luftingen så virker det også som termostaten åpner i og med att begge rør til og fra radiator blir varme , men har fundert på å spyle igjennom radiator kanskje det er en del dritt som hindrer full gjennostrømning. Ellers har jeg jo luftet opp til flere ganger med måten du beskriver.
Hilsen tomu!
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Toppakning på en sylinder som lekker tipper jeg da, eller noe i den dur. Ta en sylinderlekkasjetest. Vet du hvordan det gjøres?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
-
tomu
åhuff da hørtes ikke bra ut, fortell meg gjerne hvordan man gjør en sylinderlekasje test:), min far nevnte også noe om at man kunne få målt hc i kjølevannet for å utelukke forbrenningstrykk i kjølesystemet, men da må man innom noen som har slikt utstyr.
Hilsen tomu!
Med gåen toppakning vil det vanligvis "koke" i kjølevannstanken på kald motor... kan og lukte eksos i røyken...
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Du kan antigen gjøre en kompresjons test med denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-151314/tomu wrote:åhuff da hørtes ikke bra ut, fortell meg gjerne hvordan man gjør en sylinderlekasje test:), min far nevnte også noe om at man kunne få målt hc i kjølevannet for å utelukke forbrenningstrykk i kjølesystemet, men da må man innom noen som har slikt utstyr.
og sammenligne resultatene.
Skal du gjøre en fullverdig lekkasjetest så finnes denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-151407/
Du kan oppnå samme funksjon ved å bruke denne hvis du har en kompressor med manometer på slangen http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ull-19225/
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Hadde samme greien før på en wbx, da lakk det varierende mengde luft utifra belastningen på motor. Ingen antydning ved kald motor. Kjørte man pent så gikk det en god stund før man måtte lufte.Renax wrote:Med gåen toppakning vil det vanligvis "koke" i kjølevannstanken på kald motor... kan og lukte eksos i røyken...
Men har også vært borti en russebil med symptomer som du skriver. Kokte etter bare å stå på tomgang i ett minutt på kald motor.
Sylinderlekkasjetest er å sette trykkluft inn i sylinderen. Får kjøpt utstyr på biltema som nevnt. Det du må gjøre da er å blokkere motoren fra å rotere, mens sylinderen du skal teste har lukkede ventiler, gjerne i forbrenningsfasen. Sett bil i gir og få gjerne en til å bremse om ikke håndbrekk er nok. Pga slakk i drivverk, så vil motoren rotere litt når du setter på trykkluft, bare pass på at den ikke roterer nok til at en ventil åpner. La det stå med luft på og sjekk om det begynner å boble luft i kjølevannsbeholderen. Da har du funnet lekkasje gjennom toppakning om det kommer luft boblende opp. Kan være du må la det stå litt før det kommer noe.
Andre ting man får sjekket også er om det lekker luft ut eksosanlegget = eksosventil tetter ikke, luft ut innsuget = innsugsventil tetter ikke, luft ut oljepåfylling = stempelringer.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
67 Sika