Da jeg nå etter siste Tysklandstur har 3 stk, så har jeg nå et sete beregnet for andre seterad i T4 Multivan II til salgs.
"Generation" setetrekk - lysegrått stoff på kantene og lysegrønt i midten.
Passer alle de "norske" Multivan som hadde hevetak og 2 campingskap originalt.
Setet er helt vanlig:
Komplett med sikkerhetsbelte med beltelås og sperrefunksjon for låsing av barnesete
Nakkepute
2 armelener
Understell med dreiefunksjon
I dag har jeg byttet skumgummien inni sitteputa på Generation-førersetet.
Ble mye bedre å sitte i, og jeg trengte ikke noe spesialverktøy for å gjøre jobben. (Torx 50 måtte til for å løsne sitteputa fra setestammen, ellers kun vanlig håndverktøy)
Montert 13 polt tilhengerkontakt på bilen i går - for å kunne lade campingvogna og drive vognas kjøleskap elektrisk under kjøring.
Det er ikke lov å ha på gass etter veien i Tyskland.
T4'en har originalt ekstra 12V batteri, under førersetet.
Dette batteriets minuspol er koblet til jord hele tiden.
Dette batteriets plusspol leverer spenning til 12V uttak og kupelys bakover i bilen.
For at dette batteriet skal bli ladet så er det et skillerele som kobler sammen bilbatterienes 2 plusspoler, så fort generatoren sender signal om at den lader.
Dette signalet har jeg brukt til å styre et ekstra rele, som sender strøm bakover til tilhengerkontakten gjennom en 6mm2 kabel, som inni bilens tilhengerkontakt deles ut på "+"kjøleskap og "+"inngang booster. (det går 4 stk 2,5mm2 ledninger i 13-leder kabelen på vogna, til pluss og minus kjøleskap og booster)
Dermed får jeg lading av vognas batteri - fra bilens bodelsbatteri - kun når bilens generator lader.
6mm2 kabelen er sikret med en 30A sikring helt fremme med batteriet, under førersetet.