Girkasse

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
creek

Girkasse

Post by creek »

Hei

Har nå blitt ny eier av gammel bil. Har skaffet en Caravelle C 1.6 TD fra 1986, bilen har en 4 giret kasse. Bilen er helt grei, men de siste dagene har jeg hatt litt problem med girkassa. :(

Hovedsaklig så er det når jeg girer fra 3 til 4. Den er meget hard å få ut av 3 gir, og når jeg legger inn 4 giret, så får jeg full vareopptelling (Skrap) fra kassa. Har lest litt rundt, men fant ikke noe håndfast på hva dette kan være. Det er også litt trøbbel med å gire fra 4 til 3, men det løses med dobbelclutching.

Har en 5 giret kasse fra en disel caravelle, er det mye jobb for å få tillpasset den til min bil, eller er det lettere å skaffe en ny 4 giret kasse?

Siden så bør nok registerremma byttes. Må motoren ut, eller kan dette gjøres med motoren i?

Mange spørsmål her, men er litt grønn på VW

/Mvh Clas
Clas-Robin Eek, Sarpsborg
---
VW Caravelle C 1.6TD - 86
Alfa Romeo 1750 Bertone Coupé - 69
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Flere AR folk med caravellbruksbil ser jeg!

du kan jo sjekke giroverføringen, disse kan slarke litt med tiden, men det hørtes litt ut som indre girkassetrøbbel ja.. tror den 5trinns kassa skal passe uten store problemer.. evt bytte knotten på toppen av spaken.. :D

lykke til med bilen(og ikkeminst bertoneprosjektet!) :)

-Per
Forzaalfa
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

for å få 5 trinns kassa til å passe må du bytte alt under girstanga fremme da du ellers bare vil ha R 2 3 4 5 gir...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
creek

Post by creek »

hehe, jaja, disse Alfa menneskene dukker opp overallt 8)

Joda caravellen er grei å ha, så man får med seg alle reservedeler disse italienske bilene trenger :roll:

Ja da er det vell bare å vente på litt varmere vær, å så sette igang å skru.

/Clas
Clas-Robin Eek, Sarpsborg
---
VW Caravelle C 1.6TD - 86
Alfa Romeo 1750 Bertone Coupé - 69
Post Reply