Korte demperar bak T3 Westfalia.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
grepst1
-
-
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303

Korte demperar bak T3 Westfalia.

Post by grepst1 »

Min bil er utstyrt med senkefjører type Sachs. Når eg jekkar opp bilen bak virker det som om demperar er for korte for fjøra vert laus (originaldemperar). Er dette eit broblem ved EU? Og kor mykje kortare demperar kan aksepterast?
Kjøpte bilen med fersk EU og då var det ingen anmerkning på "laus bakfjør".

Ståle Grepstad
OddN
-
-

Re: Korte demperar bak T3 Westfalia.

Post by OddN »

Har ikke hørt om Sachs senkefjærer til T3. Har du TÜV-papirene på senkefjærene? Hva står det der om støtdempere? Er fjærene innført i vognkortet? Hvis fjærene er så korte (eller rettere sagt støtdemperne så lange) at det er fare for at fjærene kan falle ut hvis du kjører over en stor hump, så er det farlig.

EU-kontrollen er ikke en fasit på at alt slikt er i orden, mye rart som ikke blir oppdaget der. Biltilsynet (og politiet) har forresten begynt å skjerpe inn på kontrollene av senkede biler, så her er det viktig å ha alt på stell.
grepst1
-
-

Post by grepst1 »

Bilen står på vinterlagring og fjørene var montert av tidlegare eigar. Må sjekke litt, men nokon som veit om Coach-fjører/demperar taklar vekt av Westfalia og evt kor mykje senking det fører til?
OddN
-
-

Post by OddN »

En Coach har vel 100kg lavere bakaksellast enn en vanlig Caravelle, så det bør gå bare godt. Husker ikke om en Joker har mer...

Men de vil nok senke litt mer enn på en vanlig Coach da på grunn av vekta. Og kanskje bli merkbart lavere på venstresida på grunn av vekta av innredningen (det amerikanerne kaller "The Westy lean")

Men sjekk først papirene dine hva de sier. Ser forresten at du har spurt om akkurat det samme for en stund siden...

Hvis senkefjærene ikke er skrevet inn i vognkortet, og de som utfører eu-kontrollen gjør jobben sin, kan du regne med at du får en 2'er-merknad om å forevise bilen på trafikkstasjonen.
grepst1
-
-

Post by grepst1 »

Ja, har hatt oppe temaet tidlegare, men fekk ikkje klare nok svar i desember.

Fleire med erfaringar, og nokon som veit eksakt "original" avstand frå skjermbue til senter bakhjul på 87-Westfalia?
(vil finne ut kor mykje min bil er senka)

Ståle Grepstad
OddN
-
-

Post by OddN »

Er kanskje ikke akkurat det du spør om, men Coachen min hadde 39cm originalt, og ble 36cm med 55mm H&R fjærer. Og den skal jo i utgangspunktet være ca 3cm lavere enn en vanlig Caravelle C.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Ca 42cm høres riktig ut iforhold til min, men det var tom bil. En Westfalia på gamle "segne" fjører er gjerne nede på coach-nivå.

Om fjørene er svarte og bilen har mål et sted over 37-38cm så er det ikke noe å tenke på, om du ikke vil ha den lavere da...

Og andgående bakdempere: så lenge de ikke slår i bunn over dumper, (og de orginale tror jeg ikke gjør det uten fjør, ligger på gummistopperene før)
Og fjøra ikke kan falle ut når hjulet henger i lufta, så går det bra. Den kan teoretisk vri seg litt men i praksis går det greit...

Sent from my V5 using Tapatalk
grepst1
-
-

Post by grepst1 »

Takkar for fornuftige svar. Bilen står på vinterlagring og eg vil ta diverse mål i løpet av nokre veker.

Bakfjørene kan absolutt vriast rundt når bilen er oppjekka og ideelt kunne eg ha tenkt meg demperar som er litt kortare enn dei originale som står der no som skal ivareta senkefjørene.
Post Reply