1996 2.5TDI Fjusker nårr kald motor.
1996 2.5TDI Fjusker nårr kald motor.
Har en 1996 Velle me 2,5 Tdi som fusker og ryker veldig når kald. Starter egenglig ganske lett, men får ikke til og gå reint før motor begynner og få bra temp. Kan det ha noe med glødeplugger/gløderele og gjøre..? Tips om hvor jeg skal begynne og lete..?
Re: 1996 2.5TDI Fjusker nårr kald motor.
Kan være en glødeplugg som er defekt, da er det en sylinder som ikke tenner skikkelig før den får gått litt, og da blir det litt røyk. Det kan også være slitte dysespisser, da blir ikke dieselen forstøvet som den skal og kommer gjerne ut som en stråle eller som dråper, det blir det dårlig forbrenning av og røyk. Hvis du har slitte ventiltetninger kan det trekke motorolje nedover ventilstammene når motoren står avslått, og da kan du få blårøyk og kansje fusking når du starten den kald men det vil forsvinne når den har gått seg litt varm.
Tror jeg ville begynt med det billigste og sjekket glødepluggene først.
Tror jeg ville begynt med det billigste og sjekket glødepluggene først.
Last edited by Kool-T4 on 21 Mar 2015, 19:52, edited 1 time in total.
Takker for svar
Er det mulig og måle glødepluggene...?
De kan måles, husker ikke verdien, men det beste er å ta dem ut og teste dem og se at de gløder på tuppen og ikke fra midten og innover, da bør de byttes selv om de virker. Du setter strøm på dem og ser at de såvidt begynner å gløde og kobler fra, ikke hold dem på for lenge, da blir de ødelagt.
Skal prøve det 
Det klikker i glødereleet hvis jeg gir gass.. Er det samme rele på v70 med samme motor...?