Erfaring med overnatting i T4 Multivan

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
danglund
Car: T4

Erfaring med overnatting i T4 Multivan

Post by danglund »

Jeg kjøpte min drømmebil, en 2003 T4 med hevetak, med tanke på å bruke den som trekkbil og til overnatting. Automatkassen var dårlig så jeg fikk en bra deal. Kassen sluttet å fungere, ble fikset men hanglet noe og da bestemte jeg meg for full overhaling hos Bilfabrikken AS.

På vei til Polen havarerte kassa igjen. Greit nok, for jeg hadde bestilt konvertering til manuell uansett. Bilen skal plukkes ned, lakkes, bytte til manuell og generell teknisk oppstrekk av motor og akslinger.

Når den uansett er plukket ned vurderer jeg andre oppgraderinger for å gjøre overnatting mer komfortabelt. Hva er deres erfaring med å bo i denne bilen? Jeg tenkte å få installert kjøleskap i høyskapet mitt. Og svingstoler foran så man kan sitte og spise frokost, også om det regner.

Hva annet bør jeg tenke på? Markise? Blir det mye luftmotstand ved vanlig kjøring? Bråker det? Blr jeg isolere bilen bedre når den først er strippet ned? Hva med varme? Jeg har alltid strøm, og har ny Defa Warmup på 230V. Holder det eller er Webasto å anbefale?

Alle erfaringer mottas med takk!
--
2003 T4 Multivan
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Erfaring med overnatting i T4 Multivan

Post by Der Postmeister »

Litt usikker på hva du egentlig har kjøpt. Er det Multivan eller fullblods camper, altså (ofte) en California?
Det er to vidt forskjellige biler med kun hevetaket felles. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Høyskap i midtseksjonen er vel Multivan, og det var en Multi med automatgear på Finn.no det siste halve året - ingen større sannsynlighet for at det er denne men likevel :

-Går fint an å campe dagevis i en Westfalia Multivan, eller "Weekender" som de gjerne kalles over dammen. Her hjemme er de mest anvendt som light-camper og det fordi den da er noe spartansk utstyrt hva campingmulighetene angår. Du sier du vurderer kjøleskap i langskapet, jeg har sett det jeg mener er Waeco (amerikansk produsent lett å få tak i her hjemme) toppmatet kjøleskap plassert i skapet i skyvedørsåpningen. Greit å tenke på.

Jeg bodde mine siste uker for en arbeidsgiver på Hamar for noen år siden, i bilen min uka igjennom. Ukependling fra april og til juni da jeg gikk ut i ferie.
Strakk ikke strøm til bilen men hadde toppmatet kjøleboks i bilen med kjøleelement blant matvarene så det gikk så fint atte. Sanitære krumspring gjorde jeg jo da naturlig nok på jobb.
Tror det eneste jeg savnet til bilen var slike levelers, klosser fra f.eks Fiamma som man kjører bilen opp på for å jevne ut hvor horisontal parkeringen er - det var bortimot det første jeg handla inn til den bilen jeg har idag.

Markise vil nok ta noe luft under kjøring men ikke mye du merker fra førersetet, det tror jeg er mer for den som sitter på setebenken til høyre - å høre på en anelse ekstra vindsus derfra gjør vel ikke sjåføren noe som helst ? Fast markise á lá Fiamma F45-serien eller av "posetypen" ? Mange varianter åv elge mellom.
Jeg ville uansett sikret at det gikk en langsgående list som holder markisa langs overgangen mellom tak og bilside fordi noe av det jeg skjærer mest tenner over når jeg skal ut en tidlig mårra, er vanndråper som treffer enten på dørken inne i bilen, evt på sengbenken når den er utslått - eller rett ned i nakken min :roll:

Oppvarming så lenge du har påkobla 230V er vel problemfritt, bare å huske på avstand fra varmeovn til nærmeste flate. Eberspächer, og for så vidt også Webasto m.fl, leverer jo luftvarmere til ettermontasje og det er vel en mulighet å sikre seg varme når man ikke har 230V påkobla. Husk bare på at du da må ha fritidsbatteri i bilen, ellers tapper du startbatteriet fgarlig fort.
Plassering av fritidsbatteri, evt fritidsbatterier er vel helst under forsetene inne i setesokkelen (om du har den standard stålsetesokkelen fra VW, der er det 17.5'ish cm klaring fra dørk til setepute og det gir jo enkelte muligheter for montering. Møller har delene du trenger for montering av fritidsbatteri.
Skillediode/laderegulator som sikrer at startbatteriet først får sin nødvendige lading og deretter lading til fritidsbatteri(ene) under kjøring er ett moment å huske på.

Du kan montere fleksible solcellepanel (lav vekt) på taket og kable opp via laderelé til fritidsbatteriene slik at du kan stå lengre uten å måtte starte motoren for lading av (fritids-)batteriene.

Alt går an, det er du og dine ønsker, evt lommebok som bestemmer.

EDIT - tips til camping i bilen - skaff deg overmadrass og strechlaken fra f.eks IKEA for å ha på den medfølgende overmadrassen bilen har fra Westfalia, så slipper du måtte leie tepperens hvert kvartal og rense Westfaliamadrassen med :wink:
amubus
-
-

Post by amubus »

Har sendt deg en PM
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
danglund

Post by danglund »

Jeg er ikke sikker selv på hva jeg har for å være ærlig. Har hevetak, høyskap og vask. Manualene i bilen sier California, men jeg ser det er California som har 230V stikk på venstre bakskjerm. Den er registrert som campingbil i vognkortet.

Takker for alle gode tips. IKEA-madrass høres ut som en god løsning. Skal bruke denne til langkjøring og overnatting ifm. jobb. Kjøleskap er et must, men da en frontmatet som passer i høyskapet jeg har.
--
2003 T4 Multivan
california
-
-

Post by california »

Har du ikke kjøleskap, oppvaskbenk, vanntank og dobbelt gassbluss, har du ikke en California. ;-) (Trekker deg litt nå).
Multivan ble og regget som campingbil.
Har sidemarkise på min. ikke nevneverdig vindstøy fra den.
En Eberspächer er jo det beste alternativet for nattevarme. Men da må du ha ekstra batteri(er). California har 2x100 Ahm bak i vognen koblet både mot dynamo og 220V lading. Spørs hva du vil gjøre ut av det.....

Madrassen fra Westfalia i taket suger big-time. Foretrekker å legge ned baksetet og sove der..... :mrgreen:
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Det er utslagsvask, ferskvannstank og gråvannstank i Multivanen også :wink:
Og jeg har sett et modifisert kortskap som også hadde kokebluss. Så da så.

Multivanen er regga for fem, California som regel for fire.

Ellers henviser jeg kanskje til den hemmelige teksten her. Men det vet jeg jo ikke.
danglund

Post by danglund »

Det forklarte litt. Min er regget for 5 så det passer med at det er Multivan.

Bra tips om madrassen i taket. Jeg får teste og se hvordan den er. Dette blir en oppgradering uansett. Har sovet i en Alhambra tidligere sesonger, uten liggeunderlagg. Da våkner man med betongsmak i munnen. Beinhardt :)
--
2003 T4 Multivan
Post Reply