Ja, da har jeg definetivt funnet årsaken til lekkasjen (én til i hvert fall), var en bra ting at det begynte å lekke nok til at jeg kunne se det.
Feilen ligger i fordelerhuset der hvor tempføler, tempbryter og returslange (fra motor til radiator) er koblet til. Dette er av plastikk som Toro sier, og det har spruket nærmest motor.
Da skal jeg få tak i (eller bestille) lokk til fiskebollen og denne fordeleren/huset i morgen den dag. Nå etter at jeg monterte alt igjen renner det vann herfra uten at jeg starter motoren en gang. Gammel pakning har kanskje også noe med dette å gjøre. Har ikke lyst til å kjøre med den før dette er i orden.
Dette huset er festet til toppen her.
Bilde fra undersiden, her ser man termostathuset nedenfor og det aktuelle oppe.
Hei
Jeg leser saken din med stor interesse. Har akkurat samme sak som deg. Hvordan gikk det når du byttet denne treveis plastdingsen?
Jeg har akkuat samme sak som deg, bruker egentlig ikke så mye vann, men hjem fra påskefjellet over Hamsedalsfjellet begynte temperaturen å stige mer enn normalt, jeg stoppet og ettterfyllte 3 liter vann, men litt lenger oppi bakken måtte jeg fylle ytterligere 5 liter !. Jeg nådde toppen av fjellet, og deretter var det knapt forbruk de neste 20 mil.
Verkstedet mistenker toppakning, jeg får ikke et slikt enormt varierende forbruk til å stemme. JEg har enormt trykk i fiskebollen og tenker at kanskje noe av vannet kan forsvinne ut sikkerhetsventilen, men aldriverden at disse 8 literne kommer ut av det lille hullet på så kort tid (2-3km).
Håper å høre fra deg.
En ting til: er det noen anbefaling på type kjølemedie? Har spurt på VAG, men jeg ser jo at dem ikke har peiling. I instruksjonboka står G10, men hva betyr det? betyr fargen noe spesielt? Kjørte på blå før, men etter registerreimbytte har VAG fylt på rød, men svaret da jeg spurte dem var bare at dem "tok hva dem pleide å bruke"
jatta
Mistenker at det var toppaknignen på min også, men fikk aldri bekreftet dette da frosten kom litt brått på meg mens jeg var på jobbreise i 2 dager, da sprakk selve blokka og vannet bare rant rett gjennom. Byttet motor etter det.
Ja, jeg mistenker også toppakningen, men vil naturlig nok unngå å bytte den unødig. Videre er det bare 30 000km siden reg reim og vannpumpe ble byttet, så jeg hadde liksom ønsket at motoren skulle vare litt lenger før den måtte tas fra hverandre igjen. Har du den treveis dingsen liggende?
Nei, den med sprekk i kastet jeg. Den jeg byttet til står på motoren, som ennå står i bilen, som står i Jokkmokk i Sverige klar for vraking da motoren tok kvelden mens den kjørte flyttelass fra Tromsø til Haugesund. Hvis du kommer deg dit skal jeg gi deg tillatelse til å ta den med, men den koster ikke så fryktelig mye heller.
Min 1995 Caravelle AAB 2.4 gikk I 1 år og 20 000 KM med de same symptomer før top-pakning virkelig røk.... Ved sterk belastning (tilhenger, opp lang/ bratt, bakke, etc. ) begynte den å skape trykk/ presse ut kjøle-veske av trykkventil på gullfiskbollen. Dette året gjorde den samtidig mye annen u-gang som å "presse i stykker" radiator, slanger, etc. som gjorde at jeg "jaget" helt andre problemer enn defekt top-pakning... Men...uansett hvor pent jeg kjørte...hørte jeg en "hvese-lyd" fra gullfiskbollen etter å ha kjørt motoren varm (trykk som kommer ut sikkerhetsventilen på baksiden av bollen )
Tror at luft i kjølesystemet generelt ikke vil skape ekstra trykk... bare hindre god sirkulasjon/kjøle/ varme-funksjon (samme som luft i bremser ikke øker trykket i systemet når man bremser...bare hindrer god nok virkning!
Må nok til med en trykk-test av systemet ditt hos noen som kan det. Er bilen generelt i BRA stand vil dette lønne seg (før radiator og annet tar skade av overtrykket )
Hei
Takk for dette. Jeg tok en prat med Postmeister og måtte krype til korset og levere den på VW verkstedet. Der gjorde dem litt feilsøking og endte med å konkludere at toppakningen var gåen. Greit nok det, men vettu; vannpumpa er gått ut av sortementet og VW klarer ikke å levere dette mer. Det er jo en skam at VW selv må gå til anskaffelse av uorginal pumpe for å montere inn. Vel, kan bare krysse fingrene og håpe det blir bra. Hva kan jeg gjøre for å holde lengst mulig liv i den nye pakningen? Har lest litt på forumet og vedlikehold er tingen, men hvordan vedlikehold? Er vel ingen som bytter kjølevæske årlig? Hvilket farge kjølevæske er anbefalt?
Rød, "long-life" for hva jeg har hørt. Jeg kjørte på biltemas blå kjøle-veske. Og med lekkasje fra forbrenningssyklusen ut i kjøleveske tipper jeg den ble ganske så syrlig og spiste opp min alu-radiator som begynte å lekke i skjøtene....
Ikke så mye å få gjort vedr. vedlikehold annet enn korrekt kjøleveske og timing på diesel-pumpa.
Min bil gikk 340' km før top-pakning røk og det er vel ok....?
Husker ikke hva jeg betalte for den. En plass mellom 100 og 400 kr, tror jeg, hos Møller.
Ja, det går ann å flytte over tempsensor og tempbryter, disse sitter med et klips. Lurt å bytte o-ringen som skal tette rundt disse.