Bytte bærekule

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
perefar

Bytte bærekule

Post by perefar »

Hei.
Hadde bilen, 82 modell, på EU nå og må bytte øvre bærekule ved det ene av forhjulene (husker ikke eksakt hvilken nå da jeg ikke har henta bilen enda, men fått fortalt på telefon)
Er dette en dyr jobb i gjøre på verksted? evt er det noe jeg, med mine ikke særlig store evner innen mekking, kan få til?
Jeg har snoket en del på forumet her og sett at folk har mye kunnskap og erfaring. Er takknemlig for alle tips og vink!

Per
OddN
-
-

Re: Bytte bærekule

Post by OddN »

perefar wrote:Hei.
Hadde bilen, 82 modell, på EU nå og må bytte øvre bærekule ved det ene av forhjulene (husker ikke eksakt hvilken nå da jeg ikke har henta bilen enda, men fått fortalt på telefon)
Er dette en dyr jobb i gjøre på verksted? evt er det noe jeg, med mine ikke særlig store evner innen mekking, kan få til?
Jeg har snoket en del på forumet her og sett at folk har mye kunnskap og erfaring. Er takknemlig for alle tips og vink!

Per
Øvre bærekule er enkel å bytte. Jekk opp og ta av hjulet. Husk bukk eller annen sikring under bilen. Jeg bruker å hive hjulet under for å være sikker.

Så er det bare å løsne mutteren på undersiden av kula, gjør rent først og spray gjerne på litt wd40 eller lignende. Spray også på undersiden av de to små boltene som holder kula til øvre broarm. Ikke skru mutteren helt av, men la den sitte et par runder innpå kula sånn at ting ikke ramler helt ifra hverandre når det løsner, og så ødelegger du ikke gjengene (ikke at det betyr noe når kula likevel skal skiftes)

Kula sitter på kon i spindelen, så her må det litt brutal makt til. Jeg pleier å bruke to sleggehammere, en på baksiden som mothold og en til å slå med. Slå vinkelrett inn mot kula, altså på siden av spindelen. Pass på å ikke treffe bremser og bremseslanger og sånnt. Skal som regel ikke mange slag til før det løsner.

Så er det tid for de to små boltene. Gjør grundig rent inni bolthodene. Skrap ut absolutt alt av skitt sånn at du er helt sikker på at unbrakonøkkelen kommer helt nedi. Hvis du ikke gjør dette blir du plaget. Pass på at du har en god unbrakonøkkel. Jeg bruker unbrakokopp, og gir boltene først et par slag med denne på en slagtrekker, og så resten med skralla.

Monter i motsatt rekkefølge... :-)
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Dersom du i det hele tatt vurderer å gjøre jobben selv, så har du nok de ferdigheter som kreves.
Følg Odds instruksjoner så går det nok greit.

Dersom du skulle byttet den nedre derimot, så er det vesentlig mer krevende.
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Som det blir sagt, enkelt å bytte. Eneste tricky punkt er å løsne den koniske delen.

Og hvis du av en eller annen grunn ikke har to sleggehammere, vel.. bruk øks :-)

Image
Bank øksehodet innover med hammer til du får "passe press", hamre lett på spindelen ved/på den koniske koblingen og det hele løsner av seg selv.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
grepst1
-
-
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303

Post by grepst1 »

Vil anbefale Biltema "Kuleboltavtrekkersett - 3stk" del nr. 19-1425, kr. 399,-
Denne er i flittig bruk hos meg, uansett VW, BMW eller Mustang. Skånsom og enkel.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

grepst1 wrote:Vil anbefale Biltema "Kuleboltavtrekkersett - 3stk" del nr. 19-1425, kr. 399,-
Denne er i flittig bruk hos meg, uansett VW, BMW eller Mustang. Skånsom og enkel.
Jeg klarer ikke se for meg at du får dette til å funke på T3 øvre bærekule, er litt grovere dimensjoner her enn på småbiler.

Artnr 19-1240 har jeg hatt suksess med, men det er faktisk mer skånsomt å bruke sleggevold!:-)
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Pass på at du får av den store mutteren HELT, på den store bolten/bærekula (den som sitter under) før du begyner å løsne bærekula. Den følger lett med rundt. Jeg fikk den bare av med muttertrekker, med pipe og latmansarm eller skralle, fulgte alt bare med rundt. Jeg måtte dessuten bruke vinkelsliper for å kappe den en av de 2 små skruene på toppen, da den satt bom fast.

Men igjen. Dette er noe du klarer selv. Du behøver hverken være Einstein eller ha jobbet som mekanikker i 20 år for å få det til.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Pass på at du får av den store mutteren HELT, på den store bolten/bærekula (den som sitter under) før du begyner å løsne bærekula. Den følger lett med rundt. Jeg fikk den bare av med muttertrekker, med pipe og latmansarm eller skralle, fulgte alt bare med rundt. Jeg måtte dessuten bruke vinkelsliper for å kappe den en av de 2 små skruene på toppen, da den satt bom fast.

Men igjen. Dette er noe du klarer selv. Du behøver hverken være Einstein eller ha jobbet som mekanikker i 20 år for å få det til.
Ja, det kan være lurt å sjekke at mutteren går lett helt av, men skru den løst på igjen før du begynner å slå på konen.
eivindch
Phone: 99709887

Post by eivindch »

Det er noen år siden jeg gjorde dette, men dersom hukommelsen ikke svikter meg helt, mener jeg at det var Biltema art. nr. 19-1254 jeg brukte. Noen hammerslag i tillegg gjør nok at den løsner. Hvis ikke dette er nok, går det jo an å forsøke seg med varmluftspistol i tillegg. Hjelper ikke dette, er jo propan en mulig løsning.

Eivind
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

eivindch wrote:Det er noen år siden jeg gjorde dette, men dersom hukommelsen ikke svikter meg helt, mener jeg at det var Biltema art. nr. 19-1254 jeg brukte. Noen hammerslag i tillegg gjør nok at den løsner. Hvis ikke dette er nok, går det jo an å forsøke seg med varmluftspistol i tillegg. Hjelper ikke dette, er jo propan en mulig løsning.

Eivind
Helt riktig at man forsikrer seg trinnvis om at man får løs de enkelte skruer og mutre, før man går videre til neste trinn.

Men varmluftpistol hjelper nok lite, og propanbrenner bør man heller ikke bruke - da denne ikke konsentrerer varmen godt nok! (Man varmer ofte opp mye annet enn det man har behov for at blir varmt..)

Da er det bedre og bruke Gass & Surstoff (OxyTorch) - med en ganske liten brenner, slik at man kan konsentrere varmen akkurat der denne behøves!

Og pass på at det ikke uforvarende skvetter vann på det området som varmes opp. Da kan det oppstå uheldige følgeskader....i metallet. La det bare kjøles av naturlig!

Ellers så er det viktig (som jo Odd også nevner) at man gjør godt rent der man skal løsne. Børster bort støv, graver rent og rengjør gjenger osv.

Og når man skal sette sammen tingene, er en momentnøkkel et bra hjelpemiddel. Men mange steder kan du ha god hjelp av en tommestokk og ei vekt - for dermed å få dratt til innen for toleransegrensene for tiltrekningsmoment!

Lykke til! :)

Er ikke så vanskelig, man må bare være litt systematisk og nøye!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
perefar

Post by perefar »

Takk for mange svar! Fikk også tips om en youtube film av en venn (https://m.youtube.com/watch?v=WKjy2oLmM2g) Gir meg trua på at dette er mulig å gjøre sjæl!
gaston
-
-
Car: 57 panel

Post by gaston »

Dette klarer du Per!
Post Reply