1.6 TD registerreim smp

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Runner
-
-
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2

1.6 TD registerreim smp

Post by Runner »

Hei, er igang med et registerreim skifte på en VW T3 1.6 td 1989. Har lite erfaring med dette, men har lest meg opp og kjøpt inn verktøy, manual og deler (håper jeg). Ser at jeg må rydde en del plass i bilen, og er igang med det, er usikker på om jeg trenger og fjerne lyddemperen fra eksosen? Hvordan er denne greiest å fjerne?

Ellers har jeg ikke kjøpt eller lånt en "vag 210" til å sjekke hvor stram reima er, men lest at ca. 45 grader fungerer, noen som har formeninger? Skal jeg vente med å stramme til jeg har anskaffet et slikt verktøy?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: 1.6 TD registerreim smp

Post by Renax »

Ca passe stramt, heller for lite enn for mye om du er i tvil, 45grader test blir bra:-)
Tror man må fjerne lyddemperen ja, kommer ikke til å fjerne kilereimhjul og plastdeksel viss ikke.
Bare å løsne den overalt og slegge den løs fra røret..

Ellers grei skuring på det meste, de 4 umbrakoene på veiva sitter som F og må renskes godt før du hamrer verktøyet godt inn før du vrir, så har du hvertfall en sjangse. Kun de fire boltene som skal ut for å få av reimhjulene. Senterbolten på veiva skal ikke løsnes ved mindre du planlegger å bytte den ut med TDI-spec forsterket bolt, isåfall skal det strammes med riktig (ganske voksent) moment og du må tenke i forveien hvordan du skal få låst veiva for denne operasjonen.
Kamreimhjulet løsnes på sentermutter og slås av, slå litt hardere enn du tror du skal, så slipper du alle de stygge hakka.
Runner
-
-

Post by Runner »

Tusen takk for raskt svar, utrulig greit når man føler ting stopper litt opp. Har løsnet på skruene som holder den på plass så den er bevegelig, men sitter helt fast med røret.

Image
Image

Er det denne skøyten som skal være mulig å bruke slegge på?

Eller bør jeg skru av hele røret? (greit med rust på disse skruene, så om det ikke er nødvendig lar jeg det være slik det er)
Image
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Har brukt slegge der før ja, holder i røret mens du slår på potta. er ikke alltid det går, er visstnok ment til å henge godt sammen i vibrasjoner det der...

Usikker på om det går å plukke komplett alt av i en bit, jeg gjør alltid det men mitt er ikke orginalt, og de fire muttrene på turboen pleier å brekke om de har stått lenge, så er best å ikke røre de før hvertfall et døgn med rustløserbehandling.
Skikkelig varme konsentrert på muttrene, eller rett og slett en mutterkløyver er siste utvei.
Runner
-
-

Post by Runner »

Fikk det til slutt løs med å legge litt press med en jekk mellom lyddemperen og røret samtidig som jeg ga noen gode sleggeslag.

Nå står jeg fast med et plast deksel som er i veien for å få av det gamle belte, må det nederste hjulet på bilde fjernes med å skru ut de 4 skruene? Tenker jeg da kan vippe opp dekslet? I så tilfelle hvordan er det best å låse hjulet?

Image
bcx238h
-
-
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9

Post by bcx238h »

For det første et bilde... :)

Image

Har egentlig aldri fjernet dekslet fullstendig. Når du får låst kamakslen med en tynn nok fastnøkkel på baksida og innsprøytningspumpa med en tykk nok bolt og veivakslen står i rett posisjon i følge merket på svinghjulet, får du reimen av ved å løse dekslet bare oppe. Den nye reimen får du lurt inn der. Men er ikke sikker på, hvor mye dekslet var hel eller skadet fra før. :|
Sjekk at du får skiftet strammehjulet også.

Rekordtida mi å skifte reimen var på under 20 minutter. 8)
Men da har jeg gjort det samme dagen tre ganger før.

En video ... med tysk tekst ... men men

http://www.youtube.com/watch?v=Iqx2WVMj14Q&feature=youtu.be

P.S.
Detaljert beskrivelse med bilder

Image

Image

Image

Image

Image
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
Runner
-
-

Post by Runner »

Takk for hjelpen. Hjulet (v-belt pully) måtte av for å å kunne vippe opp dekselet, overså at det stod i manulen. Boltene som måtte av satt godt å ble litt deformert, så jeg kjøper nye, men satt på de gamle mens jeg venter.

Motoren går meget bra etter registerreim skifte og timing. Timingen på puma var 0.8 før jeg startet og er nå justert til 0.95, virker som det fungerer utmerket iforhold til hva det gjorde tidligere. Hva som er riktig er jeg usikker på i manualen fra just kampers står det 0.90 +- 0.2 i bentley manual mener jeg det stod 0.86 +- 0.02. Ettersom hva jeg forstår er det ingen ting som kan gå helt galt om timingen på pumpa er litt "feil"?

Brukte disse delene:
026198025A Rocker gasket kit, gikk for kork her, men noen sverger kanskje til gummi?
068-109-119/E Timing Belt
068-109-243/F Cam Belt Tensioner

Kjøpte
VAG V159 belte stramme verktøy som var veldig greit å ha
VAG 2064 Bolt for å låse pumpa, kunne klart meg fint uten.
VAG 2065A En plate for å låse camshaft, kunne erstattet denne i noe fra garasjen, men fint å ha
VAG 2066 Addapter som skrues inn i pumpa som måleuret går inn i. (måtte fjerne vakumslangen for å få målt)
VW 210 Måler hvor stramt belte er, denne hadde jeg ikke men skal prøve å låne en, litt nervøs for at jeg har strammet belte for slakt eller for stramt.

Ellers gikk det mye papir, bremserens, til å vaske motor og deler både før og under operasjonen. Kort oppsummert gikk alt veldig bra tipper jeg brukte ca. 12 timer, tok meg god tid til å vaske deler, merke skruer osv. Sjekket timingen 10 ganger før jeg startet motoren (nervøs for å ha gjort noe galt). Har lenge fryktet denne jobben men gikk overraskende greit.

Tipper jeg aldri kommer meg ned på bcx238h sine 20 minutter, men tipper jeg kan klare det på ca. 2 timer om jeg ikke vasker grundig underveis og holder meg til en øl.

Brukte denne siden til å lese litt mer om timingen http://vincewaldon.com/index.php?option ... &Itemid=28
Ellers så savnet jeg en manual som beskriver hvilke deler som må fjernes for å komme til. Men youtube videoen bcx238h postet her, var jo genial til det formålet.
bcx238h
-
-

Post by bcx238h »

Runner wrote:Tipper jeg aldri kommer meg ned på bcx238h sine 20 minutter, men tipper jeg kan klare det på ca. 2 timer om jeg ikke vasker grundig underveis og holder meg til en øl.

Brukte denne siden til å lese litt mer om timingen http://vincewaldon.com/index.php?option ... &Itemid=28
Ellers så savnet jeg en manual som beskriver hvilke deler som må fjernes for å komme til. Men youtube videoen bcx238h postet her, var jo genial til det formålet.
Tusen takk for rosen! :oops:
Må bare understreke at det var i den tida da jeg jobbet på verkstedet til faren min, og det gikk maks to uker mellom å skifte registerreimen på en VW T3 :D eller T4 :x.
Jeg har aldri demontert eksospotta. Og ellers visste jeg nøyaktig hvilket verktøy som må brukes til et hvilket som helst tidspunkt. Det var nesten et slags operasjonsstue-opplegg. :o

Jeg har også skiftet en hel 1,6D motor i en Caravelle på under 2timer og 45minutter sammen med faren min, og det var f.o.m. gamle motoren stanses og t.o.m. nye motoren startes opp.

Langt unna denne presisjonen i dag. :cry:
Last edited by bcx238h on 08 May 2015, 20:24, edited 3 times in total.
bcx238h
-
-

Post by bcx238h »

Dobbel posting :oops:
Post Reply