Retning drivaksel..

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Odd. J
-
-
Car: T4 2000mod
Phone: 97731973

Retning drivaksel..

Post by Odd. J »

Har kjøpt meg ny drivaksel til t3,n, ble litt usikker om det samme å vilken vei denne står? eller er den merket vilken vei den skal stå.?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=55818606
vibberg
-
-

Re: Retning drivaksel..

Post by vibberg »

Thelma wrote:Har kjøpt meg ny drivaksel til t3,n, ble litt usikker om det samme å vilken vei denne står? eller er den merket vilken vei den skal stå.?

Skal ikke være det...det eneste jeg kommer på er at hvis du av en eller annen annen grunn enn defekt drivaksel tar den av etter noen år, kan det være bra å snu den ved montering. Så sliter du videre på de minst slitte flatene.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Odd. J
-
-

Post by Odd. J »

Ett godt tips å ta med seg, takk for svar..
OddN
-
-

Post by OddN »

vibberg wrote:
Thelma wrote:Har kjøpt meg ny drivaksel til t3,n, ble litt usikker om det samme å vilken vei denne står? eller er den merket vilken vei den skal stå.?

Skal ikke være det...det eneste jeg kommer på er at hvis du av en eller annen annen grunn enn defekt drivaksel tar den av etter noen år, kan det være bra å snu den ved montering. Så sliter du videre på de minst slitte flatene.
Å snu en drivaksel hjelper ikke. Den vil fremdeles få belastningen på samme plass. Men derimot hvis du bytter om på høyre og venstre...
vibberg
-
-

Post by vibberg »

OddN wrote:
vibberg wrote:

Å snu en drivaksel hjelper ikke. Den vil fremdeles få belastningen på samme plass. Men derimot hvis du bytter om på høyre og venstre...
Ok...rettlærer noe feil hver dag :D
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:
vibberg wrote:

Det må du forklare for meg Odd, hvis man snur drivakselen ( setter den enden som stod ut mot hjulet inn mot kassa) eller setter hele akselen over på andre sida av kassa så blir vel rotasjonsrettningen den samme ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Rotasjonsretning blir den samme, men ikke belastningsretning:-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote: Det må du forklare for meg Odd, hvis man snur drivakselen ( setter den enden som stod ut mot hjulet inn mot kassa) eller setter hele akselen over på andre sida av kassa så blir vel rotasjonsrettningen den samme ?
Prøv å tenk hvor belastningen er i knuten. Altså hvilken side av hhv stjerna og ytterhuset kulene presser mot. Selv om du snur en aksel sånn at ytre knute kommer inn blir belastningen overført mot de samme flatene. Hvis derimot høyre og venstre aksling komplett bytter side endrer du hvilken flate i stjerna og ytterhuset som blir belastet.

Bare prøv med en løs aksel og tenk logisk...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:
Tur-Bo wrote: Det må du forklare for meg Odd, hvis man snur drivakselen ( setter den enden som stod ut mot hjulet inn mot kassa) eller setter hele akselen over på andre sida av kassa så blir vel rotasjonsrettningen den samme ?
Prøv å tenk hvor belastningen er i knuten. Altså hvilken side av hhv stjerna og ytterhuset kulene presser mot. Selv om du snur en aksel sånn at ytre knute kommer inn blir belastningen overført mot de samme flatene. Hvis derimot høyre og venstre aksling komplett bytter side endrer du hvilken flate i stjerna og ytterhuset som blir belastet.

Bare prøv med en løs aksel og tenk logisk...
Ja selvfølgelig, tenkte en rett aksel jeg nå :oops:
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
eivindch
Phone: 99709887

Post by eivindch »

Å snu drivakselen hjalp i alle fall godt for meg. Etter økende forferdelig leven tok jeg den ut, rengjorde, smurte opp og monterte akselen motsatt vei. Det var ikke en eneste ulyd resten av de årene jeg hadde bilen. Jeg fikk forøvrig tips om å være nøye med å plassere kulene på samme sted som jeg tok dem ut.

Eivind
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Når du snur en drivaksel vil jo anleggsflatene som overfører krefter bli de samme som de som overførte krefter ved rygging før. At det da blir forskjell er vel klart, men det er mulig at det blir enda bedre om man bytter om på ut-inn og høyre-venstre samtidig på grunn av interne vinkler også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Needforspace wrote:Når du snur en drivaksel vil jo anleggsflatene som overfører krefter bli de samme som de som overførte krefter ved rygging før.
Nei, det stemmer ikke:

Finn en bolt med en mutter på.
Vri bolten med klokka, den går innover?

Snu bolten 180° og vri mutteren med klokka, den går fremdeles innover?

Tenk så at dette er venstre drivaksel, for å endre annleggsflater må den få krefter overført i motsatt retning, det kan gjøres med å sette den på høyre side, hvor kreftene blir overført mot klokka...

Å rense og smøre opp kan hjelpe uavhengig av å snu den eller ikke, og litt avhengig av høyde blir vinklene anderledes, noe som også kan hjelpe på ulyder.
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:
Needforspace wrote:Når du snur en drivaksel vil jo anleggsflatene som overfører krefter bli de samme som de som overførte krefter ved rygging før.
Nei, det stemmer ikke:

Finn en bolt med en mutter på.
Vri bolten med klokka, den går innover?

Snu bolten 180° og vri mutteren med klokka, den går fremdeles innover?

Tenk så at dette er venstre drivaksel, for å endre annleggsflater må den få krefter overført i motsatt retning, det kan gjøres med å sette den på høyre side, hvor kreftene blir overført mot klokka...

Å rense og smøre opp kan hjelpe uavhengig av å snu den eller ikke, og litt avhengig av høyde blir vinklene anderledes, noe som også kan hjelpe på ulyder.
Genial måte å visualisere hva jeg prøvde å beskrive. Takker :-)
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Med fare for å fremstå som en idiot, siden vi åpenbart kun snakker om rotasjonsrettningen på akselen og ikke slitasjen pga vinkelen på leddet. Så tok jeg et papprør, tegne på en pil og snurret den den rettningen som pilen står ( som var med klokka). Så snudde jeg røret sånn at indre side nå ble ytre, snurret den med klokka, and guess what, pilen gikk baklengs :shock:
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jepp. Det er i alle fall korrekt. :shock:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Men, den eneste løsningen som flytter om på slitasje punktene i knutene vil ganske riktig være å flytte akslingen til motsatt side som OddN påpekte først, altså skifte side fra høyre til venstre og omvendt. Kun da får man "nye" anleggs flater for kraftoverføringen.
Om man setter indre knute fra høyre side som ytre på venstre, vil man eventuelt også få endret gjennomsnitts vinkelen i knutene, forutsatt at indre og ytre faktisk jobber med forskjellige vinkler.
Last edited by Needforspace on 07 Jun 2015, 16:11, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Ja. Poenget var å endre slitasjeflatene i knutene til motsatt side i hhv stjerne og ytterring. Husk at i indre ledd ( det ved girkassa) overføres kraften fra ytterring via kulene og til stjerna. Derfra til selve akslingen og til stjerna i det ytre leddet. Så via kulene til ytterringen i det ytre leddet.

Prøv å hold opp en løs knute. Vri ytterringen med klokka mens du prøver å holde igjen innerdelen. Se for deg hvilke anleggsflater som får belastningen. Ta så samme leddet og prøv å vri innerdelen mot klokka mens du holder igjen på ytterringen. Ser du at det er de samme flatene som får belastning selv om leddet går motsatt vei...
Odd. J
-
-

Post by Odd. J »

Jeg har i vert fall fått rede på att det er det samme vilken vei jeg setter den nye akslingen på i vært fall. he he.. men få all del bare la denne diskusjonen gå videre, det er i vertfall slik vi alle lærer ting å tang på....
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, vi dro visst litt avgårde i forhold til opprinnelig spørsmål. :oops:

Håper det likevel var såpass almennyttig at det kan forsvares...
grepst1
-
-
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303

Post by grepst1 »

Interessant, har hatt ulyd på min T3 ved høg temperatur og fjellovergang.
Så oppfattar det slik at det kan vere lurt og demontere akslingar for å smørre dei opp, så byte side høgre til venstre og aller helst snu dei slik at opprinneleg indre innfesting mot kasse no vert innfesting mot hjul?
Alt dette for å få nye "angrepspunkt"?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Ville jeg gjort, men tror at vask sjekk og smøring er de viktigste faktorene her.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Needforspace wrote:Når du snur en drivaksel vil jo anleggsflatene som overfører krefter bli de samme som de som overførte krefter ved rygging før. At det da blir forskjell er vel klart, men det er mulig at det blir enda bedre om man bytter om på ut-inn og høyre-venstre samtidig på grunn av interne vinkler også.
Ikke helt godt formulert.
Man bytter om på hvilke komponenter som driver og blir drevet. Det i seg selv hjelper ikke, her vil det kun være vinkelendringer og dermed skifte av anleggsflatene som er positivt.
Derfor vil sidebytte av aksling hjelpe mer, da blir det flatene på motsatt side i knutene som blir brukt.
Dessverre fortsatt samme kulene.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Absolutt. Demontering, vask og smøring er nok det viktigste. Inspiser mansjettene, og evt bytt hvis de viser det minste tegn til å være morken. Jeg tror jeg hadde byttet mansjetter uansett hvis jeg først hadde det fra hverandre. Og så tilbake på motsatt side.

En ting som er verd å nevne er at automat har forskjellig lengde på selve akslingene så der er det ikke så enkelt å bytte side. Men om man demonterer knutene og bytter om på akslingene så går det der og...
JonasB
Car: T2b westfalia
Phone: 90922500

Post by JonasB »

Dette var lærerikt! Bra når ting drar litt i vei:)
T4 California Exclusive 2,5 TDi -99
T4 California 2,4 -94
T3 Doka Syncro -86 2,1
T3 Doka -87 1,6td
T3 Westfalia -80
T2 Westfalia -77
1303 cab -73
2x Audi 80 -79
Audi 80 2,3 Quattro -93

Its not about miles per hour, its about smiles per mile!
Post Reply