Hei alle sammen, min T3 + Spørsmål

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
daki
Car: VW T3 1.6 Club Joker

Hei alle sammen, min T3 + Spørsmål

Post by daki »

Hei alle sammen,

jeg skal prøve å skrive alt i norsk, håper at dere forstår meg :)

Dette er min VW T3, 1.6 TD Club Joker:

Image

Vi var også på siste VW Buss treff i Tinn. Det var veldig hyggelig og interessant å møte noen av dere.

Jeg har et spørsmål og håper at dere kan hjelpe meg.

I øyeblikket lage min VW T3 en rar "whistle" eller "luft" lyd når jeg kjøre over ca. 2300 RPM. Jeg kan ikke høre noe når jeg kjører under 2000RPM(Dette gjelder for alle gears!).

For meg som en amatør, ser det ut som lyden kommer fra turbo. Kanskje noen feil med turbo eller slange som tilkoble turbo med motoren. Men det er bare en gjetning.

Jeg bor i Oslo og ha ingen verktøy, garasje eller nok kunnskap om biler å fikse eller sjekke noe alene. Derfor må jeg kjøre til en verkstad men jeg vil ikke gå til en verkstad som kanskje har ingen erfaring med VW T3 og skal derfor la meg betale mye penger.

Kan dere gi meg en-to bra verkstad i Oslo(Område) som har erfaring med VW T3 motorer og dere kan anbefale? Vi var allerede siste år i Drammen(Brastad service, veldig god service) for å fikse reparasjoner for EU kontroll, men jeg vil helst ikke kjøre fra Oslo til Drammen når motoren lage denne lyden.

På forhånd takk for hjelpen og ha en fin helg :)
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Re: Hei alle sammen, min T3 + Spørsmål

Post by jokgel »

Hei daki , og kjempefint at du fant hit til forum !! :mrgreen: Bryr deg ikke om at noen forstå deg ikke, jeg skrive mere dårligere en deg og ha ikke fåt noen negativt svar på grunn af de :mrgreen:

Høres ut at du ha en lekkasje i slanger som går ifra turbo til manifold ! Foreslå at du kommer på mandag til kaffekopptreff til Drammen
viewtopic.php?f=14&t=23318

og da få du sikkert hjelp med den feilen du beskriver :D
Etter en dyktig kopp med kaffe , so er det sikkert en eller flere som kan hjelpe deg med skruing ,eller du du få instruktion at du kann det selv 8)

Fint bil for resten ...!! :mrgreen:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
OddN
-
-

Post by OddN »

Fin Club Joker.

Vanskelig å vurdere om bilen bør kjøres eller ikke, men plystrelyd på turtall er mest sannsynlig som Jokgel er inne på lekkasje på trykksiden av turboen. Og det kan fint kjøres er stykke med. Det verste som skjer er at lekkasjen blir verre og at du helt mister ladetrykket, samt at motoren da kan dra inn ufiltrert innsugsluft. Ikke bra på sikt, men en tur til Drammen burde være ok.
daki

Post by daki »

Hei dere,

takk for svarene :)

Jeg må desverre jobbe for lenge i morgen. Klarer ikke å komme til Drammen. :(

Vi skal gå på ferie med bussen om to uker, inntil denne vil jeg gjerne fikse problemet(finne noen som ta en titt).

Kan en av dere anbefalle en verkstad i Oslo som har erfaring med VW T3 motoren eller bare en god, hyggelig og ærlig verkstad?

Kanskje det er bare en "liten" problem med lekkasje i slanger og en piece of cake å fikse, men jeg har dårlig erfaring med noen verkstader. :-/

Takk for hjelpen.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Ring meg så kan jeg ta en sjekk

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
daki

Post by daki »

Til informasjon.

Saken er fikset pga. hjelpen fra Paul! slangeklemme på inntak manifold var ikke lenge på slangen.

@Paul, takk for hjelpen og forklaringer om bilen og teknikken, jeg har lært mye. Hjemme tur gikk veldig "smooth" og som du sa jeg følte mer ytelse fra turboen :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Så bra at det ordnet seg, og at det ikke var verre.
Club Joker
Car: T3 1989 Club Joker

Post by Club Joker »

Grattis med fet, Club Joker- bra saken løste seg... Hvor går ferieturen?
90,Caravelle,SYNCRO,Kombi
90,Caravelle,SYNCRO,Multivan
90,5dørs,Halvpanel,SYNCRO
90,Vanagon,Pop top Westfalia,ATLANTIC
89,High top Westfalia,Club Joker
87,High top Westfalia, Joker
87,Pop top Westfalia,Joker
86,DOKA 112i SYNCRO
85,Small pop top, 112i
daki

Post by daki »

Takk Takk :)

Vi skal først kjøre bare litt rundt i Norge og i enden av August skal vi dra to uker til Italia. (Lago di Garda).

Jeg kommer fra Tyskland og da kan vi på veien også stoppe i Bremen og si "Hallo" til familie og venner :-)

Et spørsmål, jeg har allerede snakket med Paul om dette. Min " GFK high roof" er veldig matt (sammenlignet med rest av bilen).

Når vil jeg gjerne vaske, polere og vokse taket. Kan dere anbefale noe bra produkter eller kan dere bekrefte at disse produkter og rekkefølge er "riktig"? (Jeg er ikke sikker hvis jeg kan linke produkter her, men jeg planlegger å kjøpe disse bare fra Biltema).

1. Båtcleaner
2. Båtpolish
3. Båtvoks

Hvordan skal jeg gjelder voksen på taket? Bare med en klut?

Takk for kritikk og tips :)
Club Joker
Car: T3 1989 Club Joker

Post by Club Joker »

T3 på europa tur er utrolig kult, oxo treffer man så mange flotte mennesker.

Jeg ville vasket grundig, så kjørt en lakkrens, deretter polert med polish med farge i.

God tur, om dere dra så langt nord som Lofoten må vi få til en liten Bus-Fest-Lofoten
90,Caravelle,SYNCRO,Kombi
90,Caravelle,SYNCRO,Multivan
90,5dørs,Halvpanel,SYNCRO
90,Vanagon,Pop top Westfalia,ATLANTIC
89,High top Westfalia,Club Joker
87,High top Westfalia, Joker
87,Pop top Westfalia,Joker
86,DOKA 112i SYNCRO
85,Small pop top, 112i
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Har du sjekket pris hos en proffesjonell bilpleier ? Er ikke avskrekkende å få tatt en ordentlig oppshining på en fin bil.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
daki

Post by daki »

Hei igjen,

jeg har kanskje et litt rart spørsmål :-)

Jeg skal flytte fra Lørenskog til Ski(Ski område) og siden jeg kan bare leie en leilighet har jeg vanligvis bare mulighetet å parkere min vanlig bil på leiligheten og ikke min Westi :(

Så jeg lurer på hvis dere kjenner en godt sted i Ski eller område å parkere min T3 når jeg er ikke ut på tur fra April/Mai til Oktober? Jeg tenker kanskje for eksempel på en trygg blindvei hvor bilen ikke irritere folk som bor der og jeg må ikke tenke hver fem minutter på bilen min hvis alt er i orden eller dere kjenner en annen løsning :-)

Takk for alt mulig innspill og jeg ønsker dere en god Sønndag og god påske!
Post Reply