Jeg har en T4 98 caravelle lang type. Den har 2 seter foran og 3 bak, og en skillevegg. Jeg ønsker å fjerne skilleveggen, og vet at det er mulig. Men belte på sete i midten er festet på skilleveggen. Hva kan jeg gjøre der for å fjerne veggen og har fortsatt belte for midt sete?
Jeg har prøvd å finne noe svar her, men ingen spører om belte løsning
Du må nok da bruke løsningene fra norsk minibuss fra 2001-2003. Da får de heller lagt ned ryggene på noen seter men du får trepunkt. Det er en lang brskett som går fra gulvet og opp langs baksiden av setet. Fæl løsning. Sitter mest i drosjer da minibussmarkedet ble rasert med de nye reglene rundt 2000.
Vet ikke. Trur det var suveren rørmøbel som sto bak denne og men du må nesten høre med teknisk hos Møller.
Ser at innlegget mitt ble noe rart. Seteryggen blir stiv og kan ikke legges ned lenger.
Mulig jeg misforstår løsningen det snakkes om, men løsningen med en søyle som festes i gulvet bak setet er KUN lovelig i minibusser (minimum 10 seter), IKKE i personbiler. Jeg sjekket opp dette da jeg ønsket 3 punkt sele der hvor jeg hadde magebelte. Må si at jeg stiller spørsmål til regelverket at man ikke skal få lov til å gjøre personbilen sikrere. Tror det hadde med at siden dette ikke var en orginal løsning var den ikke godkjent. Men at det i en minibuss ikke er så farlig om det er orginalt eller ikke. Betyr det at de personene som sitter i en minibuss er mindre verdt, og ikke trenger godkjent sikkerhetsutstyr?
Det er jo forsåvidt ikke originalt heller da det ikke er fabrikklevert men bygd i Norge. Men slike argument hører de vel ikke på. Jeg hadde vel klinka på en uten å spørre hvis jeg ønska det.
Drittsekken wrote:Mulig jeg misforstår løsningen det snakkes om, men løsningen med en søyle som festes i gulvet bak setet er KUN lovelig i minibusser (minimum 10 seter), IKKE i personbiler. Jeg sjekket opp dette da jeg ønsket 3 punkt sele der hvor jeg hadde magebelte. Må si at jeg stiller spørsmål til regelverket at man ikke skal få lov til å gjøre personbilen sikrere. Tror det hadde med at siden dette ikke var en orginal løsning var den ikke godkjent. Men at det i en minibuss ikke er så farlig om det er orginalt eller ikke. Betyr det at de personene som sitter i en minibuss er mindre verdt, og ikke trenger godkjent sikkerhetsutstyr?
Hei
For å gjøre det riktig må du ta bort skilleveggen, montere bilbelte i midten. Dette kan være hoftebelte. Og så enten bestille time for godkjenning eller komme på en drop-in for omregistrering.
Du står fritt til å benytte andre seter, det anbefalles å bruke noen som kan bruke originale festepunkter, men det er ikke noe krav.