Bytte av clutch.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Bytte av clutch.

Post by trauMa »

Jada, det er nok mange tråder om dette temaet, og ja jeg har søkt, men litt av problemet er at det kommer veldig mange resultater. :P

Jeg har bestemt meg for å prøve å bytte clutch selv. Har aldri gjort en så "avansert" jobb før. Det blir på sørlandet på låven til min bestefar, der kan jeg stå under bilen. Har lest her: http://volksweb.relitech.com/clutch.htm , og det jeg lurer mest på egentlig er hva jeg må kjøpe inn før jeg starter på jobben. Det jeg tar med meg fra den guiden er:

- Girkasseolje
- O-Ring/ pakning til svinghjulet
-Skive mellom svinghjulet og "pilot bearing" (den som sitter i veiva)
-Veivaksel pakning
-Fett type loctite til bolter. (hva er egentlig dette? Trenger jeg det eller kan man bruke kobberfett?)
-Og selvfølgelig clutchsett.

Jeg tenker bare sånn at det er greit å være i forkant og bytte det man kan når man først holder på. Så ja, alt av O-ringer osv. Og ikke minst, hvor kan jeg få tak i dette? (I oslo, eller langs ruten sørover.) Jeg kommer til å kjøre ned etter jobb i morgen, men må handle først, så det er et lite uromoment i forhold til om jeg får tak i tingene jeg trenger, før jeg begynner med dette på fredag.

Setter pris på all hjelp og veiledning. :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bytte av clutch.

Post by Der Postmeister »

Noe av dette trenger du nok og spesial verktøy for å skifte. Simmeringer bør ha feks så de ikke blir skadet.
Jeg hadde vel vurdert sterkt behovet, da gearkasse ut /inn på T3 er så relativt enkelt om det skulle oppstå lekkasjer senere.

Trur disksentreringsdoren til biltema faktisk funker her. Det bør du h a i tillegg til komplett clutchsett inkl utløserlager. Bolter på drivaksler kan og være lurt da de ofte går rundt hvis de fortsatt er av unbracotypen. Og litt kobberfett el til å smøre tuppen på akslen på kassa så det sklir lettere sammen etterpå.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

Og i det minste Haynesboka el kjøpt på Automobilia bak slottet. Du bor i oslo og bør definitivt svinge innom der snarest!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Loctite er gjengelim ;)
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
OddN
-
-

Post by OddN »

Som et minimum ville jeg ha byttet tetningsringen på inngående aksling på girkassa, og lageret i enden av veiva når jeg først har det fra hverandre.
OVE
-
-
Car: Mange

Post by OVE »

Dette er rett frem skruing, 2-3 timer fra start til slutt, og jeg ser ingen grun til å skifte tetninger så sant de ikke lekker.. gjorde nettopp jobben selv på min westfalia...vist man skal bytte alt "i tilfelle" , kan man jo like godt kjøpe seg ny bil....
Ove Korsnes (o\!/o)
sonron
-
-
Car: T3 1989 DJ
Phone: 47660816

Post by sonron »

OddN wrote:Som et minimum ville jeg ha byttet tetningsringen på inngående aksling på girkassa, og lageret i enden av veiva når jeg først har det fra hverandre.
enig med oddN, når ein først har det nede bytt! vi med mangen vw prosjekt har ikkje nok tid til å måtte ta ned girkassa ein gang til for å bytta noe ein skulle ha bytta første gang:)
Sondre Røneid

66 mod boble
89 mod Transporter 112 hk
trauMa
-
-

Post by trauMa »

sonron wrote:
OddN wrote:Som et minimum ville jeg ha byttet tetningsringen på inngående aksling på girkassa, og lageret i enden av veiva når jeg først har det fra hverandre.
enig med oddN, når ein først har det nede bytt! vi med mangen vw prosjekt har ikkje nok tid til å måtte ta ned girkassa ein gang til for å bytta noe ein skulle ha bytta første gang:)
Da skal jeg prøve å få tak i dette i løpet av dagen.

T3 1.6TD, SB 1990
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Der Postmeister wrote:Og i det minste Haynesboka el kjøpt på Automobilia bak slottet. Du bor i oslo og bør definitivt svinge innom der snarest!
Er opphørt, selger kun ut det de har på lager.
skal ikke egentlig boltene til svinghjulet byttes også ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:skal ikke egentlig boltene til svinghjulet byttes også ?
Originalboka for JX'en sier så ja. Og de skal trekkes til med 30Nm + 90 grader.

Jeg leste visst litt kjapt her og fikk ikke med meg at OP også skulle bytte simmering på veiva, men da må selvsagt svinghjulet av og de nevnte boltene byttes. Her ville jeg nok ha vurdert om det var noen lekkasje, før jeg demonterte og byttet, men det er selvsagt ergerlig å stå der en lørdag kveld og oppdage at man skulle hatt delene. Alle delene koster ikke mye, for eksempel fra Brickwerks, men krever jo litt planlegging og bestilling da...
Der Postmeister
-
-

Tur-Bo wrote:
Der Postmeister wrote:Og i det minste Haynesboka el kjøpt på Automobilia bak slottet. Du bor i oslo og bør definitivt svinge innom der snarest!
Er opphørt, selger kun ut det de har på lager.
skal ikke egentlig boltene til svinghjulet byttes også ?
Skjedd ganske nylig?
Velvel...bilboken.no ser nå ut til å ha samma så bok skal man da iallefall klare få tak i. Anbefales å ha. Bare satse på nett er en heller tvilsom og ustabil affære. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Krysser fingrene for at det ikke er noe lekkasje, da jeg ikke lyktes i å få tak i simmering til veiva og div andre pakninger. Men dersom det skulle være tilfellet er det ikke verre en at jeg må ta toget opp til Oslo på søndag, og leve uten bil en ukes tid for så å reise ned igjen neste helg å gjøre det ferdig.

T3 1.6TD, SB 1990
32bGTSyncro
-
-
Car: T3 Caravelle Syncro

Post by 32bGTSyncro »

Der Postmeister wrote: Trur disksentreringsdoren til biltema faktisk funker her.
Denne var ikke langt unna ubrukelig når jeg byttet clutch på min syncro.
Ingen passelige størrelser, enten altfor liten, eller for stor.
trauMa
-
-

Post by trauMa »

32bGTSyncro wrote:
Der Postmeister wrote: Trur disksentreringsdoren til biltema faktisk funker her.
Denne var ikke langt unna ubrukelig når jeg byttet clutch på min syncro.
Ingen passelige størrelser, enten altfor liten, eller for stor.
Jupp. Oppdaterte prosjekttråden etter jeg var ferdig med jobben, og der skrev jeg at jeg måtte sentrere på øyemål for kassa ikke gikk inn etter å ha brukt Biltema sitt verktøy.

T3 1.6TD, SB 1990
Post Reply