Starter like godt ny tråd om emnet:
Har kjøpt meg en VW California Exclusive. Den er utstyrt med en D3WZ Hydronic.
Det har tydligvis vært en sleggemekaniker og tjuvkoblet litt her og der. Det er satt inn en av-på bryter på dashen for å starte varmeren.
Varmeren virker fint når motoren går.
Spørsmålet er hvorfor man setter inn og kobler på en vanlig bryter. Har det en gang vært en orginal timer som har sluttet å virke??
Skal denne varmeren klare å dra kjølevannet rundt alene?? Jeg må nå ha motoren i gang for at Eberen skal starte
Er det en ide å rydde opp i virvaret og se etter en orginal timer og sette denne på i stedet ? Evt hvor var disse timerene montert ?
Motoren er forøvrig en ACV fra 1998.
erlingjo
Eberspacher enda en gang. -Tjuvkoblet
-
Caramæll
- Car: T4 1997 2,5 TDI
- Phone: 90547838
Eberspacher enda en gang. -Tjuvkoblet
Hvis jeg har forstått det riktig så har noen eiere ettermontert bryter for å selv kunne bestemme når eberen skal på/av. Eberen er etter hva jeg vet termostatstyrt(?) men rekker ikke alltid brenne seg ordentlig varm og rein og kan derfor kokses til og etterlate feilmelding som setter den ut av spill.
Jeg snakker dessverre ikke ut fra erfaring da jeg mistenker at det er akkurat som har skjedd på min eber. Caravelle 2,5 tdi fra 97 og eberen har ikke gått mens bilen har vært i vår eie. Andre kan sikkert bekrefte eller korrigere og komme med videre råd.
Jeg snakker dessverre ikke ut fra erfaring da jeg mistenker at det er akkurat som har skjedd på min eber. Caravelle 2,5 tdi fra 97 og eberen har ikke gått mens bilen har vært i vår eie. Andre kan sikkert bekrefte eller korrigere og komme med videre råd.
T2 Transporter 1976 Westfalia Taigagrün - Lost love
T4 Caravelle 1997 2,5 TDI
T4 Caravelle 1997 2,5 TDI
-
erlingjo
- -

- Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
- Phone: 950 59597
Re: Eberspacher enda en gang. -Tjuvkoblet
Aha. Den er i utgangspunktet termostatstyrt. Skal visst nok sitte en termostat foran i støtfangeren.
Det er jo slik på min T5 på jobb. Den starter ved rundt 4 grader. Der kaller man det tilleggsvarme. Men der er det Webasto.
erlingjo
Det er jo slik på min T5 på jobb. Den starter ved rundt 4 grader. Der kaller man det tilleggsvarme. Men der er det Webasto.
erlingjo
-
erlingjo
- -

- Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
- Phone: 950 59597
Jeg kikket på en annen California. Der var bryteren montert i foran i motorrommet...
erlingjo
erlingjo
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Disse Eberspächer TILLEGGS varmerne som er originalt på alle 2,5TDI ble montert av fabrikken slik at de starter en stund etter motoren startes DERSOM
utetempbryter i front lukker.
Eberen har i denne utgave ingen elektrisk kjølevannspumpe.
Dette medførte at ved småkjøring startet eberen, men brant seg ikke ren. Derfor ble det på mange verksteder montert en bryter, slik at man kan hindre start når man vet at det blir en kort tur.
Sent fra min S50 via Tapatalk
utetempbryter i front lukker.
Eberen har i denne utgave ingen elektrisk kjølevannspumpe.
Dette medførte at ved småkjøring startet eberen, men brant seg ikke ren. Derfor ble det på mange verksteder montert en bryter, slik at man kan hindre start når man vet at det blir en kort tur.
Sent fra min S50 via Tapatalk
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Jeg skal igjen være verdens kjipeste type, og anbefale et søk her i forumet.
Utover det, så er det helt "standard" å sette en av-på-bryter på kjørevarmeren, ettersom småkjøring av Eberen bare lager problemer, som nevnt over. I tillegg er det en enkel måte å tvangskjøre Eberen i sommermånedene, ettersom dette også er med på å holde den i form, slik at den er startklar når høsten kommer. Du kommer forøvrig ingen vei med et ur eller termostat, uten installasjon av sirk-pumpe.
Utover det, så er det helt "standard" å sette en av-på-bryter på kjørevarmeren, ettersom småkjøring av Eberen bare lager problemer, som nevnt over. I tillegg er det en enkel måte å tvangskjøre Eberen i sommermånedene, ettersom dette også er med på å holde den i form, slik at den er startklar når høsten kommer. Du kommer forøvrig ingen vei med et ur eller termostat, uten installasjon av sirk-pumpe.
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.