Hva bør gjøres før vinterlagring?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Hva bør gjøres før vinterlagring?

Post by trauMa »

Hei.
Tiden for vinterlagring nærmer seg. Planen var egentlig å bruke T3'en i vinter, men jeg har ikke lyst til å se den ruste i saltlaken her i "oslogryta". Derfor kjøpte jeg meg heller en gammel mercedes til vinterbruk :P Skal hente mercedesen hos mine foreldre på sørlandet i helga, og sette igjen T3'en.

Hva bør en gjøre før man setter den bort før vinteren? Har lest om at man bør ha silica gel inne i bilen for å absorbere fukt, vaske og polere, og bytte olje. Noe mer man bør gjøre? Tenker å sette på vinterdekkene, slik at jeg kan ta noen småturer for å få litt varme i bilen i vinter, samt at jeg da slipper å gjøre sommerdekkene "firkantet". En spesiell type olje man bør ha på? Noe som er litt tyktflytende så ikke alt renner ned i bunnpanna?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Hva bør gjøres før vinterlagring?

Post by Der Postmeister »

Godt spørsmål som er diskutert her endel før. Søke litt finner du nok endel. Jeg kjører Postbilen inn, speller Engel med Rammstein , slår av tenninga og kobler av batteriet. Deretter låser jeg frøkna og går.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

:shock: :shock: :shock: Steller inn bilen for vinteren?????????!!!!!!!!! :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Min stå ja tørr i garagen og ha det varmt rund seg , men jag vet at faddern gjorde det og ta ei sprøyte med diesel/olje blanding under hele understell før hensetting.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
goskiracer
-
-
Car: T3 syncro 2.2L wbx med WBXhaust fra Vanistan

Post by goskiracer »

Sparkles gleder seg til tiden når første snøen kommer :mrgreen:
'86 Syncro 2.2L wbx fra Vanistan med WBXhaust...
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Når det er kun over vinteren, har jeg aldri gjort mer enn å vaske nøye. Understellsbehandle med å sprøyte Jotun Treolje under buken og i hjulbuer (bruker gammel spruteflaske ala Jif Baderom e.l.). Mest bare for å få dette inn på en regelmessig basis. Gjentar prosessen før bilen tas ut av lager.

Blås/tørk bremseskivene dine fri for vann. Har du trykkluft kan du gi trommlene bak et friskt pust og blåse ut fukt gjennom hullet i bakplaten så står ikke de å ruster så ille.

Batteri kan med fordel tas inn og lagres i plussgrader.
For lengre lagring har jeg satt bilen på bukker og smurt bremseskiver med motorolje.

Tykkere olje for vinterlagring er unødvendig. Ta heller et oljeskift (fyll gjennom topplokk) og vedlikehold film med noen tørn på motoren en gang pr måned om det frister.
Hans Sæle
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Post by trauMa »

Der Postmeister: Hehe den var fin, skal legge til Engel på lista mi ;)

hansstef: Takk for gode tips :)

Skjønner det på sjargongen her i tråden at det er ikke noe man bør stresse særlig med hvertfall, og det er jo greit, for da har jeg en mindre ting å tenke på :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Det finnes noe lagringsolje for bremseskiver, som du slipper å vaske av når du skal bruke bilen igen.
Ellers er en avfukter nok lurt, evt vindu på gløtt om den står innendørs. Vask og stell så er den klar for våren, og gjøre noe fårebyggende mot firkantede dekk, (sette bil på bukker/bytte til vinterhjul, eller bare ha godt med lufttrykk.
Jeg liker også å starte bilene mine å kjøre noen meter en gang i mnd når det passer, og evt koble fra batteri ellers.
Jeg har ikke intrykk av at biler har godt av å stå lenge uten bruk, pleier alltid være noe nytt som må fikses på vårparten...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg anser Postbilens konstruksjon som en litt mer komplisert boble og de har nå blitt stabla på låver i 30 år og starta etterpå med litt ny bensin og dermed bare kjørt. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply