Hei
Jeg er eier av en multivan 2003 mod med den enkle campinginnredningen. Bilen er registrert som en 5 seters bil og er over 10 år gammel. Kan jeg fjerne de svært upraktiske skapene? Må de stå i bilen?
Bjørnar
Multivan 2003 innredning
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: Multivan 2003 innredning
Bilen er vel registrert som Campingbil, og for at den skulle få lov til å bli registrert som det etter det gamle reglene (enda strengere nå), så må de skapene være i.
Det at den er over 10 år gammel betyr vel egentlig at man kan "omregistrere" den til personbil uten å måtte betale avgiftene for bilen.
Om man ved en evt. kontroll får noen smekk er vel muligens opp til kontrolløren. På en måte så betaler du forsikring som en campingbil og da må den vel tilfredstille kravene også. Tror ikke jeg hadde gamblet på det, det koster ca 500 kr å "omregistrere" bilen, samt en endring hos forsikringsselskapet (hos meg ble det billigere, men jeg vet de fleste her inne mener det blir noe dyrere). Jeg gjorde dette i sommer.
Det at den er over 10 år gammel betyr vel egentlig at man kan "omregistrere" den til personbil uten å måtte betale avgiftene for bilen.
Om man ved en evt. kontroll får noen smekk er vel muligens opp til kontrolløren. På en måte så betaler du forsikring som en campingbil og da må den vel tilfredstille kravene også. Tror ikke jeg hadde gamblet på det, det koster ca 500 kr å "omregistrere" bilen, samt en endring hos forsikringsselskapet (hos meg ble det billigere, men jeg vet de fleste her inne mener det blir noe dyrere). Jeg gjorde dette i sommer.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
De skapene skal vel stå der så lenge du har bilen registrert som campingbil, men svipper du bortom Statens vegvesens trafikkstasjon og kausjonerer ut 1 stk vognkort for bilen din med typebetegnelse "personbil" isf "campingbil", så er det plug & play.
Mulig forsikringa skal ha endring i forsikringsavtalen samtidig, det kjenner jeg ikke til. Men avgiftskrav skal du ut over vognkortgebyret ikke møte.
Sånn rent formelt sett, da.
Mulig forsikringa skal ha endring i forsikringsavtalen samtidig, det kjenner jeg ikke til. Men avgiftskrav skal du ut over vognkortgebyret ikke møte.
Sånn rent formelt sett, da.
Merkelig. Bilen var på eu kontroll nå i juni uten noen form for påpakning. Men det er vel muligens ikke dette de ser etter på en slik kontroll. Skal sjekke om det står campingbil i vognkortet. Men en form for modifisering av skapene må vel kunne gå. Det står vel ikke noe om at de skal være akkurat så og så store. At det står to moduler montert på skinnene må vel holde.
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Få fatt i eller lån deg setene som "hører til" registrere bilen som syv seter personbil, og du kan gjøre hva du vil, eller som nevnt over registrer om til 5 seter.Bowman wrote:Merkelig. Bilen var på eu kontroll nå i juni uten noen form for påpakning. Men det er vel muligens ikke dette de ser etter på en slik kontroll. Skal sjekke om det står campingbil i vognkortet. Men en form for modifisering av skapene må vel kunne gå. Det står vel ikke noe om at de skal være akkurat så og så store. At det står to moduler montert på skinnene må vel holde.
Veldig få verksteder tenker over at disse egentlig skal ha med all innredning for å passere godkjenningen!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Det jeg tror vi er enige om her er at man kan være uheldig å treffe på en skikkelig paragrafrytter på en kontroll, og han kan henge seg opp i dette. Om alle kontrollørene har kunnskap nok til hvordan disse "Campingbilene" skal være innredet vet jeg ikke.
Det som også er uvissheten her (og er vel det trådstarter spør om) er hva som i så fall er straffen. Etter mitt hode så høres ikke et gebyr for å ikke tilfredstille riktig typebetegnelse, men om man må betale avgifter vet jeg ikke.
Skulle tro dette var likestilt med en 10 år gammel "varebil" som ble stoppet med fem seter. Eneste forskjell er at det ikke er sikkert at kontrolløren vet hva som skal være og ikke og derfor kan man kanskje slippe gjennom en kontroll eller to, men den tredje...
Det som også er uvissheten her (og er vel det trådstarter spør om) er hva som i så fall er straffen. Etter mitt hode så høres ikke et gebyr for å ikke tilfredstille riktig typebetegnelse, men om man må betale avgifter vet jeg ikke.
Skulle tro dette var likestilt med en 10 år gammel "varebil" som ble stoppet med fem seter. Eneste forskjell er at det ikke er sikkert at kontrolløren vet hva som skal være og ikke og derfor kan man kanskje slippe gjennom en kontroll eller to, men den tredje...
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Tror jeg går for en omregistrering til 5 seters personbil. Ikke så veldig fordyrende. Den eneste kontrollen vi snakker om hvor man kan møte en real ridende paragrafisk "rytter" uten sal er vel på en eu-kontroll.
Takk for råd og oppklaringer.

Takk for råd og oppklaringer.
-
california
- -

Eg presterte å få mangellapp på Californiaen pga manglende brannslokningsapparat. Det er påbudt i en campingbil... 
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.