Jeg driver for tiden og vekker til liv en 1986 Caravelle Syncro, 2,1DJ 112i. Dette er en bil jeg har hatt lyst på i mange år, men egentlig ikke tatt meg tid til å prioritere.
Elektriker, 33 år, bor i Bodø. Kun skrudd bil de siste 6-7 årene, etter jeg kjøpte en -87 Passat GT Syncro fra OddN her på forumet. Denne hadde han påbegynt en prosess
med å få godkjent ny motor i, en Audi 10vt 165hk. Jeg "overtok" prosessen, og fullførte prosjektet. Denne har jeg enda, og er daily driver.
Men tilbake til Caravellen. Har som sagt tenkt en del år på å få tak i "rett" bil, og har sporadisk sett litt på Finn etc. Har bl.a. diskutert dette med en kamerat, som hadde "en sånn" på
midten av 90tallet, og angret på at han solgte.
For 3 måneder siden kunne han en dag fortelle at i helga hadde han vært på fest sammen med han som kjøpte Caravellen, og den hadde stått i en låve utenfor byen siden 2002. Den hadde vært i daglig drift til den en dag ble parkert, i påvente av å få fikset topplekkasje, som gjorde at den blåste trykk ut i kjølesystemet. Han som eide den hadde nå bestemt seg for å selge den, og jeg skulle få den gunstig hvis jeg ville ha den. To dager etter dro vi for å se på den, og to dager etter det igjen var jeg å hentet den.
Her hadde den altså stått i 13 år:

Ute i luft:

Og klar for tauing:

Sammen med sin nye bror:

Lista over ting som måtte gjøres var mildt sagt lang, og har blitt lengre og lengre siden dag èn.
"Når jeg først gjør dèt, kan jeg liksågodt gjøre dèt samtidig" ble fort regelen, og har vel brukt rundt 200 timerså langt.
Nå skal det sies at det er nok minst 100 timer med raseri og kaffedrikking oppi dette, men dog
Det første som ble gjort var å ta ut motoren, og bestillte komplett pakningssett. Også en perfekt unnskyldning for å kjøpe motorbukk.
Motor plukket omtrent i atomer, alle pakningsflater renset, alle pakninger byttet, stempelringer byttet, ventiler slipt etc etc.
Ny vannpumpe, termostat, fordelerlokk og rotor, pluggledninger/plugger, renset dyser, nye bensinslanger +++

Motoren er vel mer eller mindre fullstendig overhalt, og startet på et halvt turn når den tid kom
Dagens realitet: