Demontere drivaksel foran høyre
Demontere drivaksel foran høyre
Skal skifte indre mansjett.
Holder på å demontere drivaksel høyre foran. (renoverer foran, så alle kuler,styrestag,støtdemper, bremserdeler, bremseskjold m.m. er demontert.)
Er det noen som vet beste vei ut for akselen?
Har demontert bunndeksel. Kan den stikkes ned ut der, altså innover og ned?
Om den skal rett ut: Må man da jekke opp / eller avspenne øvre bærearm?
Holder på å demontere drivaksel høyre foran. (renoverer foran, så alle kuler,styrestag,støtdemper, bremserdeler, bremseskjold m.m. er demontert.)
Er det noen som vet beste vei ut for akselen?
Har demontert bunndeksel. Kan den stikkes ned ut der, altså innover og ned?
Om den skal rett ut: Må man da jekke opp / eller avspenne øvre bærearm?
Caravelle 2.5tdi Syncro buss 1999 kort
18år i container :) men du sitter som en mann.
Re: Demontere drivaksel foran høyre
Spenn ned fjæring, løsne styrekule og stabstag på den siden du skal demontere. Vri skive, nav mm. til motsatt side som du skifter. (skifte høyre, sving til venstre) Drivaksling tas ut av splines i nav på baksiden av skiva. Skal gå akkurat.
PS. ABS ledning og bremseslange bær løsnes da de blir stramme.
Greier du det ikke på denne måten har du 2 skruer som fester nedre bærekule. Løsner du der også har du et "hav" av plass
PS. ABS ledning og bremseslange bær løsnes da de blir stramme.
Greier du det ikke på denne måten har du 2 skruer som fester nedre bærekule. Løsner du der også har du et "hav" av plass
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Takk for respons Digger!
Har tatt bort calipter(skal skiftes), enklave, skive(skal skiftes), bremseslange(skal skiftes), støtdemper(hønngammal men like god son ny tror jeg), demontert øvre bærekule(skal skiftes), demontert nedre bærekule(skal skiftes), demontert ytre del av styrestag(skal skiftes), bremseskjold (var borte!, nytt skal monteres).
Navhuset er fritt sammen med drivaksel.
Har løsna de 6 boltene som holder indre ledd.
Har jekka opp øvre bærearm ogs kilte inn en 22mm kraftpipe mot chassi, men slapp den ned igjen etter demontering. Altså ikke tatt spennet ved å løsne bolten midt under bilen som spenner av torsjonsfjæra.
Den 27mm spennmuttern for torsjonsfjæra får jeg ikke løs!! Er det noen som vet om hvor jeg kan kjøpe en duganes LANG pipe? det er 69mm fra enden av gjengestaget til mutteren.
Jeg antar at øvre bærearm må løftes opp for å få dratt ut hele akslingen med indre ledd på. Stemmer det?
Isåfall MÅ jeg få løsna 27mm muttern.
Andre løsne tips? Har brukt en stor skiftenøkkel med rør montert som forlenger. Liggi i grusen og spent fra med beina
Har tatt bort calipter(skal skiftes), enklave, skive(skal skiftes), bremseslange(skal skiftes), støtdemper(hønngammal men like god son ny tror jeg), demontert øvre bærekule(skal skiftes), demontert nedre bærekule(skal skiftes), demontert ytre del av styrestag(skal skiftes), bremseskjold (var borte!, nytt skal monteres).
Har jekka opp øvre bærearm ogs kilte inn en 22mm kraftpipe mot chassi, men slapp den ned igjen etter demontering. Altså ikke tatt spennet ved å løsne bolten midt under bilen som spenner av torsjonsfjæra.
Den 27mm spennmuttern for torsjonsfjæra får jeg ikke løs!! Er det noen som vet om hvor jeg kan kjøpe en duganes LANG pipe? det er 69mm fra enden av gjengestaget til mutteren.
Jeg antar at øvre bærearm må løftes opp for å få dratt ut hele akslingen med indre ledd på. Stemmer det?
Andre løsne tips? Har brukt en stor skiftenøkkel med rør montert som forlenger. Liggi i grusen og spent fra med beina
Jeg har kappa toppen av en pipekopp og satt imellom et rørstykke og sveist sammen. På 3/4 " settet (altså grov pipesett) ble det så satt på et forlengerrør på 1 meter. Som du, brukte jeg bena, og et mothold med armene. Resultatet ble revet gjenger i "senkeskruen"/eller den jernklumpen som spenner ned fjæringa). Kløyvde mutter for å demontere dette. Ny "torsjonsspenner" fra hugger uten revet gjenger.ofh wrote:Takk for respons Digger!
Har visst skjønt at dette er "normalt" at gjenger rives på disse.
Billig disse hos huggern. Kosta 75,- (de jeg bruker...) PS. Sjekk at de skrur mutter helt av bolten. Dette må gjøres hvis du må kappe bolten for å få demontert. Dette ber du de gjøre før du henter. Alternativt nytt
En ting til... Regner med senterbolten i navet/drivaksling er skrudd ut??? Hvis ikke er aksling fast til denne bolten ute i navet
Har løsna senterbolten før demontering av alt annet. Uansett er navet helt løst men henger på akslingen og det kan den jo bare gjøre da det er indre som skal fikses., eller?
Ble det ikke ett voldsomt rykk når du kløyvde spennmuter?
Nei den revna kun på en side og hang fortsatt i gjengene men løsnet slik at den ble lett å skru ned.ofh wrote:Ble det ikke ett voldsomt rykk når du kløyvde spennmuter?
Som nevnt i tidligere tråd var gjenger revet og det var ikke nok med ny mutter. Kanskje du har flaks hvis du kutter sånn passe inn i mutter og "sprenger" rest av gods mellom kuttet og gjengene med en meisel som er som en kile?
Demonterte begge drivakslingene uten å spenne av torsjonsfjæra. Man får ut akslingene. Fikk ikke til å skille indre drivledd fra mansjettkaplingen så jeg monterte over gummimansjetten. Ok det.
Jeg skal snart gjøre denne operasjonen, begge sider. Er det noe triks for å skille drivleddet?
Har gjort dette på A6 C4 tidligere, og der var indre drivledd ikke demonterbart, så en måtte skille det ytre for å skli på ny mansjett. Å skille leddet gikk som en lek ved å skru inn navbolten.
Ytre mansjetter ser fin ut på min buss, men indre er totalt revnet. Sikkert en drittjobb å bytte tenkte jeg da.....har forsåvidt kjøpt inn både ytre og indre mansjetter begge sider da dette kom på 400 kr totalt fra tyskland. (På mekonomen koster det vel 500 kr per mansjett... gjorde det til Audien..)
Har gjort dette på A6 C4 tidligere, og der var indre drivledd ikke demonterbart, så en måtte skille det ytre for å skli på ny mansjett. Å skille leddet gikk som en lek ved å skru inn navbolten.
Ytre mansjetter ser fin ut på min buss, men indre er totalt revnet. Sikkert en drittjobb å bytte tenkte jeg da.....har forsåvidt kjøpt inn både ytre og indre mansjetter begge sider da dette kom på 400 kr totalt fra tyskland. (På mekonomen koster det vel 500 kr per mansjett... gjorde det til Audien..)
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Jeg tok av indre drivledd. Monterte vekk låseskiva. Så holdt jeg akslingen med drivleddet ned og slo på drivleddet med en hammer. Litt forsiktig rundt nedover. Da gikk det. Jeg klarte ikke å demontere mansjetten fra drivleddet så jeg flyttet bare over gummien og satte på nye klemmer. Det vil si at jeg 'ødela' den nye mansjetten for å bruke kun gummien. Det var greit det. God arbeidslyst
Deilig agitt å kjøre rundt med nye indre drivledd mansjetter og glise uten at noen skjønner hvorfor 
Det var (14) du ikke fikk av? Den er limt og skal bankes av leddet (15) med en dor. Ved montering står det "coat sealing surface with D3." for (14) og (18).

Forstår ikke hva du mener. Den nye mansjetten består vel kun av mansjetten, et par klemmer og en pakke grease?ofh wrote:Jeg tok av indre drivledd. Monterte vekk låseskiva. Så holdt jeg akslingen med drivleddet ned og slo på drivleddet med en hammer. Litt forsiktig rundt nedover. Da gikk det. Jeg klarte ikke å demontere mansjetten fra drivleddet så jeg flyttet bare over gummien og satte på nye klemmer. Det vil si at jeg 'ødela' den nye mansjetten for å bruke kun gummien. Det var greit det. God arbeidslystDeilig agitt å kjøre rundt med nye indre drivledd mansjetter og glise uten at noen skjønner hvorfor
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
Min 'nye del' bestod av: 10,11,14 ferdig montert sammen og 12,16,17,18 og fett separat.
Jeg 'gadd ikke' demontere 14 fra 15 der jeg stod ute i grusen tidlig på morgenen. Jeg overførte 10 og satte på en ny 11. Like greit eller greiere.
Del 18 passet ikke hos meg og var heller ikke montert fra før.
Jeg 'gadd ikke' demontere 14 fra 15 der jeg stod ute i grusen tidlig på morgenen. Jeg overførte 10 og satte på en ny 11. Like greit eller greiere.
Del 18 passet ikke hos meg og var heller ikke montert fra før.
Løsne mutter i nav først. Løfte opp bilen og så løsne de 6 boltene inne. (Lettere å løsne boltene inne når man kan holde igjen hjulet, ellers må man til med rørtang). Av med hjulet, spenn av fjøra, demonter bolt til stabstag og demper. Eg tar også ut demper. Skrue og mutter oppe. Eg bare løsner styrekula nede, 2 skruer. Da går akslingen ut. Litt trangt mellom karosseri og motor, men det går. Veit ikkje om det er verre eller lettare på 2.5 tdi...
Har man løftebukk så er akslingen ute og inne igjen på under 2 timer.
Gjorde jobben lørdag, skulle skifte indre ledd da det laga lyd. I mitt tilfelle er det desverre blitt slark mellom ledd og aksling. Skifta leddet men er fortsatt slark så akslingen er utslitt. Tidsspørsmål da før eg ikkje har drift på den...så må vel snart ut med den igjen...
Har man løftebukk så er akslingen ute og inne igjen på under 2 timer.
Gjorde jobben lørdag, skulle skifte indre ledd da det laga lyd. I mitt tilfelle er det desverre blitt slark mellom ledd og aksling. Skifta leddet men er fortsatt slark så akslingen er utslitt. Tidsspørsmål da før eg ikkje har drift på den...så må vel snart ut med den igjen...
Caddy 1,9 tdi 4motion 2009
Golf 1,9 tdi 4motion 2001
T4 2,4 1994
Golf 1,9 tdi 4motion 2001
T4 2,4 1994