Bytte luftskrue paa bremser-hvordan faa den nye skruen tett?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
td-troll
-
-
Car: T3 1990 jx carthago

Bytte luftskrue paa bremser-hvordan faa den nye skruen tett?

Post by td-troll »

Borret ut en knekt lufteskruen igaar, og skrudde inn ny vanlig skrue. For aa faa det tett putta jeg paa en tett gummi-skive rundt skruen pluss en vanlig skive og skrudde det godt til. men jeg ser idag at det lekker.

Maa vaere mange som har gjort dette foer iog med at lufteskruene brekker saa lett. Hvordan har dere loest det?

Jeg ser paa ebay at de har lufteskruer 7mm tjukke, som burde passe for meg siden jeg borret opp med 6mm og lagde nye gjenger, men vil den virke bedre enn en vanlig skrue paa grunn an en kile-formet tupp? Er en saann tupp alt som skal til?

Er det ikke nok aa dytte paa noe silikon paa skruen foer jeg skrur den i?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bytte luftskrue paa bremser-hvordan faa den nye skruen t

Post by Der Postmeister »

Trur ikke du får det tett uten kon.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

td-troll wrote:Borret ut en knekt lufteskruen igaar, og skrudde inn ny vanlig skrue. For aa faa det tett putta jeg paa en tett gummi-skive rundt skruen pluss en vanlig skive og skrudde det godt til. men jeg ser idag at det lekker.

Maa vaere mange som har gjort dette foer iog med at lufteskruene brekker saa lett. Hvordan har dere loest det?

Jeg ser paa ebay at de har lufteskruer 7mm tjukke, som burde passe for meg siden jeg borret opp med 6mm og lagde nye gjenger, men vil den virke bedre enn en vanlig skrue paa grunn an en kile-formet tupp? Er en saann tupp alt som skal til?

Er det ikke nok aa dytte paa noe silikon paa skruen foer jeg skrur den i?
Det er konen i enden av skruen som tetter, ja.

Men dette tuller du ikke med hvis du ikke vet hva du holder på med. Bytt hele calipperene om du er det minste i tvil om det det blir 100% bra.

Jeg vil ikke at mine unger skal være i fotgjengerfeltet foran deg når den jukse reparasjonen din plutselig svikter.
td-troll
-
-

Post by td-troll »

Bare slapp av Odd, i Nordland er vaeret saa surt at det kunne aldri falle meg inn aa dra dit. :wink:
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Selvsagt har folk prøvd dette før deg. (Bla meg)
Å borre og gjenge nytt hull og stappe en større dim lufteskrue ble ikke tett, selv med kon på skruen. Bunn av hullet skal selvsagt ha en machende kon og det får du ikke til med en hånddrill. Jeg blir seriøst imponert om du klarer det i ei drillpresse.

Løsningen er enkel: kjøp en annen calipper!

Sillikon på skruen funker ikke, for det første så vet du ikke om sillikonen tåler bremseveske. Og bremsesvikt om 3-4000km når du aner fred og ingen fare er vel omtrent det verste som kan skje. For det andre får du ikke luftet skikkelig med et slikt opsett.

"Så hva gjør jeg nå?"
Kjøper ny calipper! Eller brukt.
"Men jeg MÅ bruke bilen til jobb imorgen!"
Vel, uten å andbefale dette, så kan du brette bremserøret godt opp, eller på en annen måte blokkere bremserøret til denne calipperen. Da får du ingen bremser på dette hjulet og bilen vil dra til motsatt side ved kraftig bremsing, men det er bedre med 3 sikre bremser enn 4 usikre. (Jeg har gjort dette noen ganger for å flytte bilen til verkstedet for fiksing)

Fremdeles: Det er billigere å ta taxi til jobb en dag enn å ha en alvorlig ulykke som er DIN feil fordi du har kjørt vel vitene om at bremsene har en alvorlig feil!

Om du ikke er sikker

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Kunne bare løsnet bremserøret for å lufte,og latt den knekte lufteskruen være. Men du skal vite hva du driver med da, for å få ut all luft.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
td-troll
-
-

Post by td-troll »

Ok ok, jeg ser risikoen.
Jeg la paa en ferdig stoerknet silikonskive og en metallskive under skruehodet og det ble tett, (iallefall har det vart 24 timer)

Jeg har ikke kjoert bilen, den staar greit parkert fram til jeg finner en loesning, det er ingen hast.

Silikonen kan reagere med bremsevaeska, men jeg tviler egentlig paa det. Alle som har proevd aa fjern stoerknet silikon vet at ingeting biter paa den. Silikon er basert paa en type eddiksyre, og er ikke oljeopploeselig.
En kunne vel ogsaa sveise skruenhodet fast, og utsette problemet til neste gang, men det er vel like greit aa faa paa nye naa med en gang.

Bremseroeret aapnet jeg de siste to gangene jeg hadde nye klosser paa, men naa sitter det fast. Dermed blir det vel nye bremseroer ogsaa ser det ut som.

Uansett, takk for delte erfaringer og gode raad folkens.
Last edited by td-troll on 20 Oct 2015, 19:28, edited 1 time in total.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

td-troll wrote:Alle som har proevd aa fjern stoerknet silikon vet at ingeting biter paa den. Silikon er basert paa en type eddiksyre, og er ikke oljeopploeselig.
Jeg er fliselegger, og har drevet litt med sillikon ja, og ang fjerning har du rett. Ingenting biter på på kort sikt. På lang sikt derimot, er det mye som tar den...
Bolt med forglødet kobberskive har jeg mere tro på, men en brukt caliper er ærlig talt ikke så dyrt at jeg hadde giddet.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
td-troll
-
-

Post by td-troll »

Du er virkelig full av gode ideer mann

Image
Post Reply