Røyklegging og ujevn gange ved kaldstart.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Caravelle-Kai
-
-

Røyklegging og ujevn gange ved kaldstart.

Post by Caravelle-Kai »

Vår kjære 2,5 tdi røyklegger nabolaget når vi starter den opp i kulda. Den går også ujevnt de første 5 minuttene.

Noen tips om hva dette kan skyldes?

Den er visstnok chippet, hvis det har noen betydning. Og glødepluggene er byttet.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Hm...

Post by Rudeboy »

I føljetongen "A Taste for the Obvious" kommer jeg med en liten detalj :

Du har sånn hendel/spak du trekker ut ved kaldstart på venstre side av rattet, på dashen, vel ?

Min '91 har sånn spak og én gang har jeg glemt å trekke ut denna, og du vider helevette som den tåkela nabolaget inntil motoren gikk ordentlig :D

Men jeg regner med du trakk i din spak ?

mvh,
Yngve S
Caravelle-Kai
-
-

Re: Hm...

Post by Caravelle-Kai »

Rudeboy wrote:Du har sånn hendel/spak du trekker ut ved kaldstart på venstre side av rattet, på dashen, vel ?

Men jeg regner med du trakk i din spak ?

mvh,
Yngve S
Tdi har ikke slik spak dessverre..
1975 VW 1200 Jeans
huldra66

Post by huldra66 »

Hei

Jeg har samme problemet og ble anbefalt og skifte glødeplugger, dette gjorde det bare litt bedre da to av pluggene faktisk var døde.
Er nå blitt anbefalt av merkeversted og komme innom og sjekke Tannreim til diselpumpe for og se om den er riktig justert ( har forstatt ikke gjort det da men )
Den kunne vistnok bli slakk og endre på tenningspunkt sa de

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Takk for tips!

Ba de sjekke tenningspunkt da glødepluggene ble byttet, og det skulle være i orden. :roll:

Flere tips mottas med takk!
1975 VW 1200 Jeans
MiniMartin

Post by MiniMartin »

kan du beskrive feilen din bedre, er det samme feil, mulig...
jeg har problemer med A6 2,5 TDI 97 mod. Små fusker ved ca. 3,6 til 4. 000 RPM men bare med kald motor.
har byttet glødeplugger 4 ødelakte... (og fikk startet når det var 20 blå :-) )
lowride
-
-

Post by lowride »

En ska vel ikke ha så høyt turtall på en kall turbomotor.. :shock:
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Drar frem denne igjen jeg. Har problem med min 96 mod T4 TDI firmabil, ujevn gange og mye røyk ved oppstart. Ikke spesielt kaldt ute heller for tiden... Har blitt byttet glødeplugger før jeg fikk den, uten at det hjalp. Noen som vet hvor mye glødepluggene skal trekke tilsammen? (Ampere) Eller andre tips? Kan jo få sjekket timing.
huldra66

Post by huldra66 »

Hei

Jeg sliter også med samme problem enda.
Glødeplugger er skiftet uten att det hjalp.
Timing er sjekket av forhandler og skal være ok,forhandler hadde heller ikke noen forslag på hva dette kunne være (kansje turbo) trodde de men det er lite olje i slanger til intercooler i forhold til en BMW jeg har og den ryker ikke.
Min er slik kun de første 200 metrene
Alle tips mottas

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Oppdaget på den T4'en som jeg hadde at oljetype hadde stor betydning. Skifta olje, trur det var texaco sin et-eller-annet, og bilen brukte/forbrente mer olje. Etter å ha skiftet til mobil mx (mineralsk), ble det normalt forbruk og lite røyk. Veldig pussig, men det var stor forskjell på min, i alle fall....
KMiland

Post by KMiland »

En ting til som kan sjekkes er slangeklemmene på luften inn på motor (innsuget), og gjerne resten av skjøtene inn på intercooler og på Turboen.... suger det falsk luft her vil bilen reagere med å pøse inn litt diesel.. da blir det fort røyk.....
VW Caravelle T4 2.5 TDI - 1999
huldra66

Post by huldra66 »

Hei

Skyver denne frem igjen.
Jeg sliter enda med dette problemet, er det noen som har funnet en løsning?
Merkeverksted har ingen ide uten å plukke det hele i biter med de kostnader det er. :(

Ser ellers att denne har hatt 700treff og denne nesten 900 så virker som flere har samme problem http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... highlight=

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
wirre
-
-

Post by wirre »

Hvor langt har børsa di gått da? Kan jo være at ventil tettingene dine er gåene, da vil den ryke når du fyrer den opp, men det skjer kanskje ikke når det er varmt i været?
Martin

Den gule fare :)
huldra66

Post by huldra66 »

den er nå gått 240000 men røyken er ikke brent olje men masser av ubrent diesel.
Sjekket nettop litt mere og viss en ruser opp motor ( i fri )rundt 1500-1900 omdreininger ryker den kraftig og går ujevnt, med en gang en kommer over 2000 forsvinner røyk og ujevn gange.
Sjekket vacumslanger og de er ikke 100%, ser ikke sprekker men vil alikevel skifte ut det som er

Terje
Caravelle coach 87 112i
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

huldra66 wrote:den er nå gått 240000 men røyken er ikke brent olje men masser av ubrent diesel.
Sjekket nettop litt mere og viss en ruser opp motor ( i fri )rundt 1500-1900 omdreininger ryker den kraftig og går ujevnt, med en gang en kommer over 2000 forsvinner røyk og ujevn gange.
Sjekket vacumslanger og de er ikke 100%, ser ikke sprekker men vil alikevel skifte ut det som er

Terje
Jeg heller til teorien om at dieselpumpa behøver et besøk hos en pumpedoktor.
Jeg ville sagt at det kunne justeres på den såkalte røykskruen inntil jeg leste at alt er bra over 2000 rpm.
Hvis dysene er ok, noe de ser ut til å være(ellers ville de sannsynligvis fusket på alle turtall), er det bare pumpa som jeg ser som aktuell feilkilde.
Har du et skikkelig dieselverksted i nærheten, ville jeg sjekket med de hva de tar for en skikkelig test i prøvebenk med dertilhørende justering/reparasjon.
Det kan jo være at de kan tyde mye ut fra hva du sier om pasienten.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Merkeverksted faant feilen på min, i motsetning til det andre verkstedet som har sett på saken. Det var noe så enkelt som temp. føler for glødinga som var defekt...
MULTIVAN

Post by MULTIVAN »

Jeg har akkurat samme problem på min. Forsvinner over 2000 omdr. Og da klikker det i et rele eller noe. Lysene mine blinker også i det jeg passerer 2000 omdr. Har prøvd å bytte tempføler, men har ikke hjulpet. Glødepluggene er nye. Bilen går som en dass før den når 2000. etter det går den som en kule. Det er ikke til å bli klok på.
Den er mye snillere når jeg husker på motorvarmeren.
Lars
97 Caravelle GL TDI
huldra66

Post by huldra66 »

Hei

Har nå levert inn bilen inn på verksted ( ikke merkeverksted )de jobber med den nå i dette øyeblikk :-) så langt har de funnet ett tett diselfilter og noe feil tenning, de skal kjøle den ned og teste mere.
Jeg har det samme med dette reelet som slår inn ut når kald med turtall.
Tror dette er reele for gløding som slår inn ut etter som jeg sjekket for 14 dager siden.
Meget interesant dette med den sensoren for glødetemp dette kan muligens forklare dette reelet?
Har noen en forklaring hvor denne sensoren står og hva den skal måle i Ohm eller er det kun av på ved bestent temperatur?

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
huldra66

Post by huldra66 »

Vel :cry:
Det er ikke diselfilter eller feil tenning det er sikkert nå.
Henter bilen for helga og de skal sjekke dieselpumpa på mandag.

Viss noen har tips om utmåling av div sensorer er jeg takknemmlig da kan jeg teste dette i helga

Hilsen

Terje
Caravelle coach 87 112i
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Kan høres ut som om EGR ventilen har "hengt" seg opp.
Fjern intercooler, skru løs fire små umbrakoer på toppen av insuget samt to litt større i bak-kant (rør fra insug til eksos) sjekk at ventilen stenger. Er insuget fullt av sot bør dette fjernes, hobby metoden er støvsuger, ellers så må det skrues av og vaskes, pass på og ikke få biter inn i motoren! VASK aldri innsug når det står på motoren! For og utelukke EGR problematikken kan en blokere EGR røret med en metall plate der røret skrues sammen med manifoil...Lag en "kopi" av pakning uten hull!

Mvh
Tor
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
huldra66

Post by huldra66 »

Vel vel
Nå er EGR ventilen sjekket den er lukket og åpner seg når det er vakum på den men fytti grisen så mye dritt det er inne i dette systemet.
Har rensket innsug der EGR ventilen sitter men selve innsugs manifoilen ser og helt "jævlig" ut Har det noe for seg og demontere denne og? det ser ikke lett ut. :?

Eller så har jeg funnet noe annet mens jeg holdt på, På høyre side på toppen av toppdeksel ( under plastdeksel ) sitter en stor skive ca 5-6 cm i diameter med en bolt i midten denne er plassert over remhjul på diselpumpe side.
Denne er helt løs og resten av gjengene sitter enda i bolten, hva er denne til ,Noe justering eller kun til og holde toppdeksel på plass?

Får demontere noe mere i morgen

Hilsen

Terje
Caravelle coach 87 112i
sv-r-soe
Car: T 5 2006,130

RØYKLEGGING VED KALDSTART

Post by sv-r-soe »

HEI.
Hadde nøyaktig de samme symtomene på min TDI-97 modell.
Skjekket og skiftet glødeplugger og dyser men mye røyk ved igangkjøring med kald motor og lett belastning.
Symtomene ble merkbart verre her i høst med etterfølgende motorkutt en vakker dag :oops:
Det viste seg da at pumpereima (heldigvis) hadde sagt takk for seg.
Etter montering av ny pumpereim og justering av denne er røyk og fusking helt fraværende.
Hadde hatt mine symtomer i 2-3 års tid.
Mvh Svein
Svein R S
Post Reply