Bytte EGR vs. tuning/omprogramering 07 T5 1,9

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
OveNestvold
Car: T5 07 1,9TDI
Phone: 91626325

Bytte EGR vs. tuning/omprogramering 07 T5 1,9

Post by OveNestvold »

Har lest litt på forumet, og ser det er mange kloke hoder her. kanskje noen har tips/råd?

Har hatt litt problemer med bilen de siste dagene. Noe "fjusking" før redusert motorkraft som noen ganger har gått over, andre ganger måtte slå av tenning og starte på nytt.
Regnet med dette var turboen som gikk i nødmodus, noe det virker som det var.

Hadde bilen på verksted for å få sjekka feilkoder, fikk da disse:
001027 - ventil for udstødningstilbakeføring (N18)
P0403 - 000 - Feilfunksjon - Periodisk
000665 - Ladetrykregulering
P0299 - 000 - Under reguleringsgrense - periodisk
(står mer, men regner med det holder?)

Verksted anbefalte å bytte EGR pluss noe de kalte turboladetrykks-aktuator (?)

Min tanke var at det muligens er nok og ta ut EGR og rense den selv?

Om ikke slo en annen tanke meg. Siden man ved tuning/omprogramering kan deaktivere EGR, kan jeg da gjøre dette og slippe alle fremtidige EGR problemer? (å få litt flere hestekrefter som bonus)

Har ikke spurt på pris for å bytte EGR pluss den andre delen, men regner det blir 3-5000,- vertfall etter å ha sjekket pris på EGR?
Da er jeg snart oppe i prisen på omprogramering, så da tenker jeg kanskje det er en bedre løsning? Med forbehold om at verksted har rett i hva som er feil, å hva som bør byttes.

På forhånd takk!

Ove
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Bytte EGR vs. tuning/omprogramering 07 T5 1,9

Post by Kall'n »

Du får ikke noe mer effekt ved å fjerne EGR'en, men du får sannsynligvis mindre problemer :) På sikt bør du også fjerne DPF.
OveNestvold

Post by OveNestvold »

Takk for svar Kall'n!

Men jeg er klar over at jeg ikke får mer effekt av å fjerne EGR. Men ved datatuning (for i utgangspunktet øke kw og nm), og o tillegg i dette tilfellet også "deaktivere" EGR bare ved å omprogramere ECU om jeg har skjønt en del tråder i forumet riktig.

Så problemstillingen er: kjøpe ny EGR for la oss si 3-4000 (?), eller datatuning for ca 6000 (?)der EGR blir deaktivert i tillegg (uten å måtte kjøpe ny EGR). Og om dette er realistiske alterativer. Og evt. deaktiver DPF også, om det er en god ide. ser dette er litt omdiskutert i forumet.

Tanken er at om man må inn å programere ECU (for å deaktivere EGR og evt. DPF) uansett, kan jeg likesågodt få ut litt mere futt av bilen i samme slengen om det ikke er stor prisforskjell.

Ove
oeb
-
-

Post by oeb »

Den blir absolutt mye bedre å kjøre med tuningprogram.
Skal du deaktivere EGR må DPF også fjernes, hvis ikke får du trøbbel med regenering på sikt.

Girkassen som står på 1.9 TDI Transporter er spesifisert til 250 Nm.. holdbarheten på disse er dårlig selv med original motor.
Jeg har en slik 08 1.9 TDI som EGR og DPF er fjernet på, er på tredje girkassen nå (450 000 km), satte derfor inn 6-trinns fra 2.0 TDI som er spesifisert for 500 Nm.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Jeg ville valgt chipping :) Selvom kassene på 1,9 literen ikke er mye å rope hurra for.. DPF må fjernes fysisk. Dvs åpne potten, fjerne innmat og sveise igjen :) Men selv om du kobler ut EGR nå, så trenger du ikke fjerne DPF umiddelbart.
6000 kr for chip hørtes litt mye ut..
Kjenner han her, så jeg chippet min hos han. Han har hatt mye Transportere og kjenner disse godt.
http://trimchip.com/test/asp/Tekniske_d ... T5+1.9+TDI

Problemet er gjerne at du bor litt langt unna.
OveNestvold

Post by OveNestvold »

Takk for gode råd!

Kommer i første omgang til å ta ut å renske EGR, når jeg får tid. Så får jeg se hva jeg evt. gjør.
Har også fått tips om "dummy" DPF, så det ser ut som det sitter der, men er tatt ut. Så er det ikke synlig på PKK, da står det bare på om verdiene holder seg innenfor.

På sikt blir nok EGR i det minste blenda, og kanskje programert ut. Problemet er at det er litt langt unna folk som driver med slikt her. Ser også at medlemmer av vwbus får rabatt hos ultimo, så det skal vurderes. Men er litt usikker ift. girkasssa. Har lyst til å ha bilen lengst mulig, med minst mulig utgifter.

Kommer tilbake med info når jeg finner ut hva som faktisk var galt, og hva løsningen blir.

Ove
oeb
-
-

Post by oeb »

Jeg har program og utstyr i Trondheim, hvis det skulle bli aktuelt for deg å "svinge innom".
Det finnes dummy DPF, ja. Sjekk ut www.darksidedevelopments.co.uk
Post Reply