Advarsel: 1.6 TD. EU-kontroll. Røykgasstest.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Harald
-
-

Advarsel: 1.6 TD. EU-kontroll. Røykgasstest.

Post by Harald »

Tenkte jeg skulle dele en erfaring med dere. For noen år siden hadde jeg en Transporter T3 som jeg bygget om til 1.6 TD (JX). Bilen virket greit og var dønn stabil på tomgang. Så måtte bilen på EU-kontroll. Jeg vet at de setter den i fri og ruser motoren til 4000 rpm (?), da dette er protokoll for å måle røykgass. Da jeg skulle hente bilen la jeg umiddelbart merke til at den jaget på tomgang...jeg gikk rett inn igjen på verkstedet og tok opp dette med verksmesteren. Han sa i første omgang at det kunne være en slange som hadde hoppet av. De ga tilbud om å "se" på problemet. Jeg takket nei til det, og dro hjem for å sjekke litt selv (og godt var det, for de hadde sikkert funnet masse fiktive feil.)

Jeg kunne ikke finne noe. Jeg leste meg opp litt. Bevæpnet med ny kunnskap dro jeg ned på verkstedet igjen og mente det var sannsynlig at årsaken til jagingen er at dieselpumpa ble ødelagt på EU-kontroll. Verksmesteren forsøkte seg da med å spørre hva slags olje jeg hadde på motoren, og om det var fra Biltema....eh...ja, produsenten av oljen er Biltema, og hva så, sa jeg. Den er forøvrig nettopp skiftet. Han bare ...ååå har du brukt Biltema ja... da er det ikke rart vettu....så det er nok din egen feil dette her. (På en gammel turbodiesel var 1987, hva for idioti er å påstå noe slikt. Regelrett svindelforsøk, rett og slett. Biltema møter spec, som er det som betyr noe som helst, og er selvfølgelig godt nok.)

Verkmesteren hadde visst snakket med andre verksteder om denne saken, og de hadde visst ikke hørt om at dieselpumpa kan bli ødelagt. Verkstedet nektet å ta ansvar. I stedet for å krangle meg videre i denne saken, tok jeg saken i egne hender. Jeg fikk hentet meg en brukt dieselpumpa av en kar oppe i Darbu om jeg husker riktig. Det var vinter så jeg måtte spa meg gjennom 1 meter snø for å komme til bilen. Vel hjemme i garasjen var det på med ny pumpe, og vips! Bilen gikk pent på tomgang igjen..... (Bonus: Det viste seg at jeg hele tiden hadde kjørt uten fungerende LDA på gamle pumpen, som i praksis betyr å koble ut turboen... Jøsses så godt bussen dro!!! Alt er relativt :mrgreen: Og jeg hadde vel stilt opp timing til 1,01.)

I ettertid var det antakelig godt at jeg tok saken i egne hender, for verkstedet benektet hele tiden at årsaken var dieselpumpa. De nevnte i stedet at de kunne ta av toppen for se.... :shock: Men at da flyr timene...

Så min oppfordring til eiere av 1.6 TD er å finne seg et verksted som forstår at en må behandle en gammel diesel litt pent. Og hvis noen her kan sin juss, hadde det vært interessant å vite hvilke paragrafer en kan slå i bordet med, i tilfelle noe liknende skjer i fremtiden. Antakelig en fordel å være NAF-medlem...
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Advarsel: 1.6 TD. EU-kontroll. Røykgasstest.

Post by Der Postmeister »

Ingen. Det er på egen risiko. ;)
Noen verksted har og et skriv du må skrive under på.
Men de fleste er nok hyggelige og lar være slik tortur.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Du glemte nevne navn & adresse til verkstedet.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Testen skal foregå slik:
Motorolje skal være varm
Apparatet kobles til
Apparatet viser at man skal gi FULL GASS
Apparatet kontrollerer max turtall og opasitet (hvor "gjennomsiktig" røyken er)
Dette gjentas til apparatet har to eller flere målinger innenfor kravet, og så like at det ikke er en tilfeldighet.

Kontrolløren skal for å gjøre jobben sin korrekt, utføre kontrollen slik.

Dersom kontrolløren hører tydelige ulyder eller er i tvil om at motoren overlever slik behandling, skal det fylles ut et skjema, der kunden signerer på at testen allikevel skal utføres.
Alternativet er underkjent PKK,
da vil bilen begjæres avskiltet.

Dessverre kan motorer/dieselpumper gå i stykker, dette er eiers problem, da motoren fra fabrikk er konstruert for å tåle en slik belastning.

Sent fra min S50 via Tapatalk

Edit: søk forøvrig på PKK kontroll veiledning og les selv.
Eneste unntaket for å testes er dersom kjøretøyet er registrert før 1.1.1980
Eller at apparatet er utendørs og det er så kaldt at "klimatiske forhold umuliggjør testen" (karakter 4)
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hadde min t4 på eu når den nærma seg 500' på telleren. Spurte verksted om di tok røyktest. Eh, nei, fikk jeg til svar. Ingen der ville ruse den motoren ;) Godkjent uansett
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
DieselDavid
-
-
Car: Syncro TDI

Post by DieselDavid »

I Sverige görs också denna test, men inte under -15C, så jag lyckas oftast att passa på när det är kallt för jag gillar inte denna rusning av motorn
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Post by StephanJX »

Hei Harald,

jeg er for så vidt enige med Runewilliam: under røykgas testen tas det motoren opp til maks turtall, som er begrenset av injeksjonspumpe. Hos JX (1,6TD) er det vel rundt 5400rpm, eller noe slikt. Testen selv tar bare noe sekunder (ca. 10s hos meg den siste gang). Og motoren klarer seg nokså godt med det hvis den er varm - men det høres VELDIG skummelt ut. Motoren er konstruert for å holde dette, og hvis noen ryker under testen så hadde det vært nok ikke langt før dette har skjedd "in real life". Jeg har ikke hørt om før at en injeksjonspumpe ryker på maks turtall under røykgas testen, men alt kan skje. Det er mer kjent at gamle registerreim tar kvelden under denne testen, så det er nokså lurt å bytte den før pkk hvis den nærmere seg enden av serviceintervallen.

Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg jobbet på et bilverksted engang i tiden(høres ut som jeg er steingammel), der avrådet de oss mot å gjøre denne testen. Vi så bare på eksosen under tomgang på parkeringen mens vi ruset den litt og alt ble godkjent på eksosen i hvertfall
Bor i Oslo
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Problemet for et verksted er om det ikke finnes registrert måling ved en kontroll.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply