Trenger råd om Pierburg 2E3 forgasser (1,9DG)

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Berger
Phone: 48312015

Trenger råd om Pierburg 2E3 forgasser (1,9DG)

Post by Berger »

Står fast, og trenger råd. Får ikke motoren til å gå som den skal. Her er historien:

Bilen er en 1984 Camper med 1,9 DG motor, altså forgasser wbx. Har kjørt den et par sesonger og den har gått ganske dårlig hele tiden. Tenkte det var på tide med en overhaling og det har den fått i vinter. Nå har den alle nye lager, nytt sylindersett (litt overdim ca 2,0ltr nå), en CB kam som tilsvarer bortimot std 2,1 kam, 2,1 topper og 2,1 eksonalegg. Alt i alt en hyggelig oppgradering som burde gjøre den sterk og fin. Men den går som en dass... trekker like dårlig som før. Har også overhalt forgasseren som det siste jeg har gjort nå. Byttet alle pakninger, skikkelig rengjort og alle kanaler er åpne, dyser rene osv. Nye vakumslanger. Ble noe bedre, går i alle fall jevnt og fint på tomgang.

Har så lokaloisert problemet til å være sekundærspjelet i forgasseren, det åpner så godt som ikke i det hele tatt (filmet det mens jeg kjørte), selv på full gass og høyt turtall. Har sjekket vakumklokken, den fungerer og spjelet åpner fint når jeg suger lett i slangen. Har også koblet på et t-stykke på vakumslangen + et vakum meter og sjekke dette mens jeg kjører, det er minimalt med utslag på meteret, selv når jeg kobler meteret rett på vakumuttaket på forgasseren. Har selvsagt sjekket at vakumkanalen i forgasseren ikke er tett. Denne kanalen går til det smaleste punktet på halsringen før sekundærspjelet. Men det dannes altså ikke nok vakum til at spjelet begynner å åpne. Ser at spjelet har en liten vandring i starten som er fjærbelastet, regner med at det er meningen spjelet skal åpne litt pga denne vandringen når vakumet under spjelet øker, for så at vakumet til vakumklokken skal øke og åpne spjelet ytterligere, men det skjer ikke, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Noen som har noe råd?
Hilsen en skikkelig frustrert...

Image
http://www.bugrent.no

Image

This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
klystèr
-
-

Re: Trenger råd om Pierburg 2E3 forgasser (1,9DG)

Post by klystèr »

enkleste er vel å prøve en annen forgasser
Raaen har vel dette.
Jørn Tangen
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Tipper problemet er at membranet i aktuatoren ikke er tett, det merker du antakelig ikke ved å suge.

Men er ikke Pierburg-gasserne kjent for å bli kranglete på sine gamle dager? Det er ikke veldig hokus-pokus å erstatte hele greia med injection.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Berger

Post by Berger »

subwoofer wrote:Tipper problemet er at membranet i aktuatoren ikke er tett, det merker du antakelig ikke ved å suge.

Men er ikke Pierburg-gasserne kjent for å bli kranglete på sine gamle dager? Det er ikke veldig hokus-pokus å erstatte hele greia med injection.
aktuatoren = vakumklokken? Har testet den ved å klemme den inn og holde for slangen, den siger ikke ut igjen da.
Injection er vel og bra, men foreløpig ikke aktuelt.

Image

-Be cool
-Don't be an asshole
Berger

Post by Berger »

Fant en manual med beskrivelse av justeringer. Men når man ikke har dette spesialverktøyet, hvordan måler man da?

Image

Og her fant jeg nok en av årsakene, min klokke har ikke noe "pre-stress". Går ikke å justere heller, virker som gjengene er lost, går bare rundt på pinnen... Ny klokke bestilt..

Image

Image

-Be cool
-Don't be an asshole
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Vanlig feil at det staget gir seg. Har hatt samme feil på to av mine.

Hvis du trenger så har jeg komplette bøker for forgasseren

Send meg en sms med mail adresse så sender jeg
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Også viktig at du justerer co skruen korrekt grund innstilling 2,5 varv ut fra bunn.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Berger

Post by Berger »

Flott, sender deg sms :)

Image

-Be cool
-Don't be an asshole
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Tror det blir suksess med ny pulldowndåse :)
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Post Reply