Bilen er en 1984 Camper med 1,9 DG motor, altså forgasser wbx. Har kjørt den et par sesonger og den har gått ganske dårlig hele tiden. Tenkte det var på tide med en overhaling og det har den fått i vinter. Nå har den alle nye lager, nytt sylindersett (litt overdim ca 2,0ltr nå), en CB kam som tilsvarer bortimot std 2,1 kam, 2,1 topper og 2,1 eksonalegg. Alt i alt en hyggelig oppgradering som burde gjøre den sterk og fin. Men den går som en dass... trekker like dårlig som før. Har også overhalt forgasseren som det siste jeg har gjort nå. Byttet alle pakninger, skikkelig rengjort og alle kanaler er åpne, dyser rene osv. Nye vakumslanger. Ble noe bedre, går i alle fall jevnt og fint på tomgang.
Har så lokaloisert problemet til å være sekundærspjelet i forgasseren, det åpner så godt som ikke i det hele tatt (filmet det mens jeg kjørte), selv på full gass og høyt turtall. Har sjekket vakumklokken, den fungerer og spjelet åpner fint når jeg suger lett i slangen. Har også koblet på et t-stykke på vakumslangen + et vakum meter og sjekke dette mens jeg kjører, det er minimalt med utslag på meteret, selv når jeg kobler meteret rett på vakumuttaket på forgasseren. Har selvsagt sjekket at vakumkanalen i forgasseren ikke er tett. Denne kanalen går til det smaleste punktet på halsringen før sekundærspjelet. Men det dannes altså ikke nok vakum til at spjelet begynner å åpne. Ser at spjelet har en liten vandring i starten som er fjærbelastet, regner med at det er meningen spjelet skal åpne litt pga denne vandringen når vakumet under spjelet øker, for så at vakumet til vakumklokken skal øke og åpne spjelet ytterligere, men det skjer ikke, og jeg skjønner ikke hvorfor.
Noen som har noe råd?
Hilsen en skikkelig frustrert...