Olje lekasje i/fra turbo

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
MA
-
-
Phone: 41367753

Olje lekasje i/fra turbo

Post by MA »

Siden bilen min ikke ble godkjent på EU pga knekt eksos inne ved turboen, har jeg byttet den. Og da så jeg at det kom dråper med motorolje ut av turboen. Er dette et tegn på begynnene sliten turbo eller er det normalt at det kommer litt olje ut der.
Bor i Oslo
OddN
-
-

Re: Olje lekasje i/fra turbo

Post by OddN »

Det er et tegn på at tetningene i turboen begynner å bli dårlige.
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Ikke noen fare med ei dråpe motorolje ved turboen. Stadig blir transportert motorolje sammen med veivhuslufting ut fra motoren og suget gjennom rørene til turboen. Da slå den seg ned ved rørbøye og forbindelse af rør som suge og presse luft til motorn. Luftingsslange ifra toppen går også der inni og den fører ofte med seg noen oljetåke som slå seg ned der.
Er ikke sagt med en gang at torboen blir dårlig, kan også hende at stempelringer blir sliten og blåser mere luft i veivhus en vanlig. Bare tette den bra og ( vis alt fungere vanlig ellers ) at ikke noen dråpen blir synlig ved kjøring eller godkjenning.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
OddN
-
-

Post by OddN »

jokgel wrote:Ikke noen fare med ei dråpe motorolje ved turboen. Stadig blir transportert motorolje sammen med veivhuslufting ut fra motoren og suget gjennom rørene til turboen. Da slå den seg ned ved rørbøye og forbindelse af rør som suge og presse luft til motorn. Luftingsslange ifra toppen går også der inni og den fører ofte med seg noen oljetåke som slå seg ned der.
Er ikke sagt med en gang at torboen blir dårlig, kan også hende at stempelringer blir sliten og blåser mere luft i veivhus en vanlig. Bare tette den bra og ( vis alt fungere vanlig ellers ) at ikke noen dråpen blir synlig ved kjøring eller godkjenning.
Enig, så lenge det er snakk om innsugsida av turboen. At det henger en dråpe under er ikke farlig. Men om det drypper ut av eksossida er det verre, og slik forsto jeg spørsmålet...
MA
-
-

Post by MA »

det er nok snakk om mer enn en dråpe, men flere dråper som randt ned langs turboen og ned på bakken så at det ble en liten flekk der, men det viktigste nå er å få tilbake skiltene i første omgang.
Bor i Oslo
MA
-
-

Post by MA »

Jeg har nå vært å hentet skiltene etter nytt år. Og prøvekjørt litt forsiktig siden bilen har stått en stund. Det lekker fortsatt olje ut av eksosen mellom det lange røret og lyd-demperen. Jeg tenkte at det kunne være en ide å "skjule" lekasjen med eksosbandasje.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000032773/
Eller pasta eller noe annet.

Er det noen som har noen andre tips på hvordan jeg kan skjule denne "lekasjen"??
Bor i Oslo
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Tidligere har jeg brukt sånne "pølser" for å suge opp olje fra kjølsvinet i båter, stripset fast på strategiske steder. Men jeg vet ikke om det flyr med de nye kontrollreglene.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

subwoofer wrote:Tidligere har jeg brukt sånne "pølser" for å suge opp olje fra kjølsvinet i båter, stripset fast på strategiske steder. Men jeg vet ikke om det flyr med de nye kontrollreglene.
En kjenning prøvde det ganske nylig for å få et vrak gjennom EU, kontrolløren var relativt lite imponert og rev det av, mumlet vist noe om brannfare...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
MA
-
-

Post by MA »

En kamerat av meg mente at jeg måtte kjøre bilen arbeidsvarm så at oljen "brant" opp og levere den etterpå. Og da ville det være tørket opp.

Det føles som at dette oppsto etter at bilen stod lenge lagret.
Bor i Oslo
Post Reply