Setebelte godkjenning

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Setebelte godkjenning

Post by StephanJX »

Hei,

jeg holder på med å bygge inn et nytt klappsete i Jokeren min. Jeg vil bruke en 3-punkts-setebelte. Jeg har en liggende her (tror det er originalt fra frontsetene), med følgende markering på:

Image

Vet noen av dere hvis det vil godkjennes i dag fra Biltisynet?
Alternativ: hvor kan jeg finne hvilken merking jeg trenger så at de vil godkjenne den?

Tusen takk for støtten!

Cheers, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
OddN
-
-

Re: Setebelte godkjenning

Post by OddN »

Montert på original plass i originale fester er det selvsagt godkjent. Utfordringen din er som jeg forstår at du tenker å bruke dette på ett klappsete. Bak passasjersetet regner jeg med? Og der leverte aldri VW trepunktsbelter. Så her er du helt avhengig av en god dialog med trafikkstasjonen. Ingen her kan bekrefte at du får dette godkjent. Hvordan tenker du å feste dette?

Klappsete var aldri levert originalt i Joker, men i Multivan fantes de. Men de hadde de kun topunktsbelte. Enten med snelle eller fast.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei Odd,

jeg trodde det var bare avhengig av merkingen på selve setebelte, hvis originale festepunkter brukes. I den minste blir det alltid oppmerket (her i forumet) at man må har et "godkjent" sele, med en hvis e-merke. Men jeg har ingen peiling hvilket e-merke det er, eller hvor jeg kan finne ut om det.

Angående festingen: alt ble festet på originale, eksisterende festepunkter.
- Rulle festes på brakett som sitter på siden av klappsete, hvor vanligvis den faste delen av 2-punkts-sele er festet.
- lås festes på samme punkt som las til passagiersete.
- topp punkt (vet ikke hva det heter på Norsk) festes på et original, ubrukt festpunkt, rett under festepunkt for topp punkt for passagiersete på B-søylen.

Jeg har også en 2-punkts belte liggende fra bakseten, som er mest sannsynligvis den samme som originalt var montert på klappsete. Men jeg vil bruke klappseten også for barneseter, og de trenger 3-punkts-sele.

Hva jeg er ut etter: hva er den merkingen på selve selen jeg trenger? Ingen vits å prøve meg med noe hvis den ble avvist pga feil merkingen. Diskusjonen om 2- eller 3-punkts sele tar jeg med biltilsynet etterpå.

Tusen takk allerede! Hilsen, Stephan
--
OddN
-
-

Post by OddN »

Skjønner. Har vurdert akkurat samme løsninga selv på mine Multivan seter. Jeg innbiller meg jo at trepunkt er bedre enn topunkt.

Det jeg ville frem til var bare at alt som ikke er 100% i henhold til en typegodkjenning, er det umulig å si på forhånd om er godt nok.

Men monter det og dra innom og vis det og se hva de sier...
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

E-merket er den rundingen på den hvite lappen hvor det står E1.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

Det hadde jeg tenkt meg. Men, million dollar spørsmålet er: er det den korrekte e-merke, og vil derfor biltilsynet godkjenne i den minste selve setebelte? Eller fins det evt. forskjellige e-merker, og denne er ikke den korrekte?

Som sagt: spørsmål om 2 eller 3-punkt-belte må jeg tar opp med biltilsynet. Men det hadde vært sunt hvis de bare sier: nei, selve belte er ikke gode nok.

Takk allerede! Cheers, Stephan
--
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja i utgangspunktet er denne e merkingen tilstrekkelig til at dette beltet kan brukes i en personbil.

E1 betyr at beltet er produsert i Tyskland

Ar betyr trepunkts rullebelte og 4m er typen låsing som snellen har.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei Odd,

Takk, det var det jeg var ut etter. Finnes det et nettsted hvor disse info er tilgjengelig, både for å tolke selve koder, og hva blir akseptert fra biltilsynet? Bare ut ifra interesse.

Hilsen, Stephan
--
OddN
-
-

Post by OddN »

StephanJX wrote:Hei Odd,

Takk, det var det jeg var ut etter. Finnes det et nettsted hvor disse info er tilgjengelig, både for å tolke selve koder, og hva blir akseptert fra biltilsynet? Bare ut ifra interesse.

Hilsen, Stephan
Utgangspunktet er kjøretøyforskriften, som du blant annet finner på lovdata.no.

Men mer konkret hva som aksepteres fra biltilsynet ut over det originale, da må du ta kontakt med nærmeste trafikkstasjon. For med en gang du beveger det vekk fra en eksisterende typegodkjenning, så blir det subjektive vurderinger fra den aktuelle trafikkstasjonen. Og da er vi tilbake til det jeg egentlig svarte på i det opprinnelige svaret mitt...
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply