Div. nybegynnerproblemer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Div. nybegynnerproblemer

Post by excit »

Hei!

Ferskingen prøver seg på noen flere spørsmål....

Jeg har en irriterende kvitre/pipelyd høyre foran, fryktet vel både hjullager og drivaksel, men tenker nå at det kanskje rett og slett er bremsene? Lyden høres ikke med en gang etter oppstart, men kommer relativt raskt. I sakte fart høres det ut som om det kommer et pip pr. halve omdreining av forhjulet. I større fart er det selvsagt litt mer kontinuerlig... Lyden blir borte om jeg dreier litt på rattet og hvis jeg tøtsjer bremsen. Er dette noe velkjent eller må jeg i gang med feilsøking på egen hånd?

Et annet merkelig problem oppsto i dag morges, bilen ville ikke starte. Den hadde åpenbart for lite strøm, kom ikke en lyd fra startmotoren. I går var alt 100% greit, rask start og full fres på startmotoren. Det eneste jeg har gjort annerledes er at i går fikk jeg i gang motorvarmeren/batteriladeren m/timer (Defa Warm up m/kippebryter i dasbordet til programmering). Jeg koblet til motorvarmerkabelen igjen, ringte NAF, avdekket batteriet for å få hjelpestrøm og mens jeg satt og ventet prøvde jeg en gang til: Motoren gikk i gang øyeblikkelig, ikke et host. Noe krøll med "Warm up" systemet? Andre som har erfaring med dette?

Enda en ting: Tilhengerfestet på min bil er en enorm kladd med svær "drop plate" til selve kroken. Et hinder for selv mild bajaskjøring utenom kjørte løyper + at den ser veldig lav ut. Lurer på å fjerne drop plate´n (nynorsk er hærlig?), men da oppstår spørsmålet om hvor høyt kroken kan monteres, jeg skal trekke boggihenger med bilen. Noen som vet hva riktig avstand fra bakken til kroken skal være? Evt. fra støtfanger til krok?

Takknemlig for alle tips :D

Tron
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

Vil tro at den lyden er bremsene ja, de trenger ikke være slitt av den grunn. Jeg har ikke hatt problemer med dette tidligere men nå i kulden kommer det en lyd
(men når jeg har bremset,og varmet opp bremsene. da er den borte vekk)
You create your own universe as you go along.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Demonter bremseklossene foran og gjør rent i kalipperen der de sitter. Det er ikke noe annet enn at de 'henger' litt etter bruk p.g.a. rust og skitt.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

smør ett tynt lag med kobber pasta på bremseklossene
excit

Post by excit »

Da blir det rensing av calipre og stempler + pasta straks de værste kuldegradene gir seg.

Startproblemet derimot er stadig en gåte, eller rettere sagt en plage. Hadde ikke motorvarmer osv. innkoblet i natt, men problemet var det samme: Null liv når jeg vred om nøkkelen, fikk dyttet den i gang. Starter veldig raskt da.

Skal lade batteriet i kveld, det er jo den opplagte løsningen. Noen som har erfaringer med hvilke symptomer som oppstår når startmotoren har gitt seg? Mistenker at reléet ikke slår, enten pga. kulda, møkk eller for lite batterispenning.

Tron
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

tenker jo det at releet til startmotoren kan bli påvirket av kulden, men startmotoren blir ikke varmet opp av motor-varmeren da

Har du sjekket tilkoblingene til starteren (har de eiret)

Kan jo være,bare for å ta en Grov wild guess

Visst det er sånn 40 minus grader der du bor, at sylinder foringene krymper, og holder stemplene fast....hehe

kommer det ikke klikkelyd fra starteren din engang?
K-man

Post by K-man »

Hadde piping far vestre bakhjul, det var bare hjulet(lagret) som måtte strammes, var faktisk en gåte for meg en stund..
Caravelle-syncro 87, i`m lovin`it!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ørjan wrote:smør ett tynt lag med kobber pasta på bremseklossene
Husk på at det KUN skal være på annleggsflata på sidene av klossen og IKKE på belegget! Da skrubber det dårlig! :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ln-ywn

Post by ln-ywn »

Har også hatt problemer med at start motoren har vært død, det har alltid vært dårlig kontakt i mellom tilførselskablen og startreelet, prøv å ta tak i ledningen der den er festet på reelet og vriggle litt på den neste gang det er dødt!
Hvis det hjelper så er det vel bare å demontere og gjøre rent ;-)
Har en følelse av at reelet sitter svært utsatt for "vær og vind" der mellom hjulene!

WN

Ps jeg går for diesel men går ut i fra at dette er et felles problem!
Vår! Kom NÅÅÅÅÅ!
excit

Post by excit »

Husk på at det KUN skal være på annleggsflata på sidene av klossen og IKKE på belegget! Da skrubber det dårlig!
8)

Joda, har en viss forståelse for det...

Bremseskriket har forresten kurert seg selv, skyldtes nok litt rust på skivene, antar bilen har vært brukt lite før jeg kjøpte den. Men det lukter fremdeles litt brent bremsebelegg etter en tur på landeveien, så det grunnleggende problemet er ikke løst. Får ta en runde på det til helgen.

Tron
Post Reply