Min første VW
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: Min første VW
Sjekk elementene om de er hele, mål resistans. Enkle å bytte
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
TorgeirOus
- Car: T3 1987 DJ SCA/Futura camper
Hei igjen,
Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe. Det ble totalt 4 ukers ferie i bilen i sommer og uten at noe røyk på bilen
Nå har jeg utsatt dette lenge, men jeg vil forsikre meg om at det er tilstrekkelig med kjølevæske så det ikke fryser i vinter. Problemet er at jeg ikke aner hva som er på den fra før. Jeg så også at man burde bruke hageslange å spyle gjennom hele systemet. Jeg bor i leilighet i Oslo og har selvfølgelig ikke tilgang på en hageslange.
Finnes det et lettere måte på å forsikre meg på bilen tåler minusgradene over vinteren?
Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe. Det ble totalt 4 ukers ferie i bilen i sommer og uten at noe røyk på bilen
Nå har jeg utsatt dette lenge, men jeg vil forsikre meg om at det er tilstrekkelig med kjølevæske så det ikke fryser i vinter. Problemet er at jeg ikke aner hva som er på den fra før. Jeg så også at man burde bruke hageslange å spyle gjennom hele systemet. Jeg bor i leilighet i Oslo og har selvfølgelig ikke tilgang på en hageslange.
Finnes det et lettere måte på å forsikre meg på bilen tåler minusgradene over vinteren?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Finnes frostvæskemålere. Ei dråpe holder. Da ser du. Stikk innom hvilket som helst verksted. De har en slik de kan ta i handa og bli med deg ut. Ikke værre enn det. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
TorgeirOus
Heisann!
Tenkte jeg skulle bytte ut sommerdekkene på stålfelg med noen større alu-felger, men fant fort ut at pinneboltene bak var for korte.
Er det noen her som har erfaring med å skifte disse? Fant en oppskrift på hvordan man skulle gjøre det, men trenger jeg virkelig en momentnøkkel på 500nmfor å skru på plass navet?
Håpet det var mulig å gjøre selv uten at jeg måtte kjøpe verktøy for flere tusen i tillegg til felger og nye dekk.
Tenkte jeg skulle bytte ut sommerdekkene på stålfelg med noen større alu-felger, men fant fort ut at pinneboltene bak var for korte.
Er det noen her som har erfaring med å skifte disse? Fant en oppskrift på hvordan man skulle gjøre det, men trenger jeg virkelig en momentnøkkel på 500nmfor å skru på plass navet?
Håpet det var mulig å gjøre selv uten at jeg måtte kjøpe verktøy for flere tusen i tillegg til felger og nye dekk.
Du trenger ikke nødvendigvis momentnøkkel, men det er likevel viktig at momentet blir høvelig rett.
500nm tilsvarer en godt voksen kropp (100kg) stående på 50cm latmannsarm. Subsidiært en 50kgs pusling på 1 meter arm.
500nm tilsvarer en godt voksen kropp (100kg) stående på 50cm latmannsarm. Subsidiært en 50kgs pusling på 1 meter arm.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Det kommer litt an på lengden på boltene du skal bytte til om du trenger å løsne navet eller ikke.
Jeg tror mine er 45mm og jeg løsnet ikke navet
Jeg tror mine er 45mm og jeg løsnet ikke navet
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
Det er en fordel å bruke presse når du bytter pinnebolter. Og da må navet løsnes.
Du kan selvsagt også slå ut de gamle og så dra de nye på plass, men da er det en viss fare for at saker og ting blir skadet. Hvis du må bruke for mye moment på å dra de nye boltene på plass kan disse og bli svekket.
Du kan selvsagt også slå ut de gamle og så dra de nye på plass, men da er det en viss fare for at saker og ting blir skadet. Hvis du må bruke for mye moment på å dra de nye boltene på plass kan disse og bli svekket.
-
TorgeirOus
Ja jeg tenkte å kjøpe meg noe for å presse de nye boltene inn.
Men, nå ble jeg veldig i tvil på om jeg kan bruke felgene jeg har liggende. Det står at maks last er 695kg på innsiden av felgen. Er ikke dette for lite bak på en t3?
Men, nå ble jeg veldig i tvil på om jeg kan bruke felgene jeg har liggende. Det står at maks last er 695kg på innsiden av felgen. Er ikke dette for lite bak på en t3?
Hva står det i vognkortet? 695 x 2 er 1390kg. Noen T3er har høyere og andre har lavere aksellast. Coach har feks 1300kg så der går det bra. Noen har 1400kg så da må du vurdere hvor mye de 10 kiloene du mangler har å si. Spør du på trafikkstasjonen sier de selvsagt nei hvis du er 10 kilo i minus på belastningen.TorgeirOus wrote:Ja jeg tenkte å kjøpe meg noe for å presse de nye boltene inn.
-
TorgeirOus
det står "Maks aksellast bak 1 400 kg". Jeg får se om jeg finner en god deal på felg og dekk siden jeg trenger nye sommerdekk også. 17tom felg er vel kanskje litt mye på en t3 uannsett, men 10kg under maks aksellast er jo ikke så ille.
Jeg er veldig fornøyd med 16 tomshjulene på Coachen min. 17 ser forsåvidt greit ut hvis bare felgene har et tidsriktig design. 18 toms synes jeg begynner å se litt voldsomt ut. Men både Projekt Zwo og andre leverte 17 og 18 tomsfelger til T3 rundt 1990-92 så da er det greit sånn rent stilmessig.
Hvordan det er å kjøre på er jo en annen sak.
Da jeg fikk godkjent mine Ronalfelger, husker jeg det sto noe om aksellast i papirene, og at denne måtte nedskrives hvis bilen hadde mer enn så og så mye fra før. Dette slapp jeg siden det var en Coach. Så det er jo også en mulighet. Men om du ellers er innenfor reglene med tanke på innpress, skjerming av hjul, og lasteindex på dekkene, så hadde ikke jeg brydd meg om de ti kiloene...
Hvordan det er å kjøre på er jo en annen sak.
Da jeg fikk godkjent mine Ronalfelger, husker jeg det sto noe om aksellast i papirene, og at denne måtte nedskrives hvis bilen hadde mer enn så og så mye fra før. Dette slapp jeg siden det var en Coach. Så det er jo også en mulighet. Men om du ellers er innenfor reglene med tanke på innpress, skjerming av hjul, og lasteindex på dekkene, så hadde ikke jeg brydd meg om de ti kiloene...
-
TorgeirOus
Hei igjen,
En liten oppdatering: Jeg følte det var tryggere å kjøpe meg noen helt nye stålfelger fra en vito som jeg fant billig på finn.no, men merket at det var litt vanskelig å finne spacer som passet til de. så nå har jeg selvfølgelig kjøpt meg diverse sett med spacers, et par 10mm fra brickwerks som ser mer ut som universal spacere pga CB er for stort, kjøpte også 4x 15mm men jeg er litt usikker på om de har stor nok ytre diameter. Har dere noen tip og råd om det er trygt å bruke noen av spacerne?
Felgene er 17x6.5J et50, så 15mm fremme og bak hadde passet bra. Dekkene jeg har kjøpt er 225/50R17.
Fikk ikke lagt til bildene så her er en link til de:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
De svarte spacerne er 15mm som jeg mistenker har litt for liten overflate til å montere felgene på, mens de blanke/grå har litt for stor indre diameter.
En liten oppdatering: Jeg følte det var tryggere å kjøpe meg noen helt nye stålfelger fra en vito som jeg fant billig på finn.no, men merket at det var litt vanskelig å finne spacer som passet til de. så nå har jeg selvfølgelig kjøpt meg diverse sett med spacers, et par 10mm fra brickwerks som ser mer ut som universal spacere pga CB er for stort, kjøpte også 4x 15mm men jeg er litt usikker på om de har stor nok ytre diameter. Har dere noen tip og råd om det er trygt å bruke noen av spacerne?
Felgene er 17x6.5J et50, så 15mm fremme og bak hadde passet bra. Dekkene jeg har kjøpt er 225/50R17.
Fikk ikke lagt til bildene så her er en link til de:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
De svarte spacerne er 15mm som jeg mistenker har litt for liten overflate til å montere felgene på, mens de blanke/grå har litt for stor indre diameter.