M-tdi pumpe muligheter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

M-tdi pumpe muligheter

Post by Needforspace »

Kan en m-tdi pumpe bygges slik at den gir et moderat dreiemoment på lavere turtall og relativt god effekt ved høyere turtall. Tanken bak spørsmålet er den muligens uheldig høye belastningen som blir overført til drivverk med feks en frisk 110 hp (++) AFN på lave turtall.
Om man kan få de høyere effektene litt lenger oppe i turtall kan man kanskje øke trivselen for en liten girkasse litt?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: M-tdi pumpe muligheter

Post by Tur-Bo »

billigere og geare i tide ;-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Litt av begrensningene med m-TDI kontra "ordentlig" TDI er vel nettopp at du ikke får riktig samme momentet. Kan vel kanskje regnes som en fordel, sett fra girkassa sin side.

Ellers ser jeg ingen fordeler med å gå for m-TDI, så fremst det ikke er elektro-jobben som begrenser. Jeg vurderer TDI på syncroen, men regner med jeg går for full elektronikk-installasjon. Men blir nok å gjøre et par grep med girkassa også... ekstern oljekjøling feks.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Først og fremst er egentlig tanken å holde nede de hvasseste nm peakene på lavt turtall, i neste omgang kan man kanskje tenke tanken at øvrigheten ikke er like oppmerksomme når det ikke er så moderne look og ledninger motor rommet? Enkelheten mot elektronisk løsning er et argument og til slutt, hva skal man med høye moment lavt i turtallregisteret om man ikke skal bruke de?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Ok. La oss snu på flisa, kan man programmere ned momentet på en tdi på lavere turtall og ville dette hatt noen hensikt?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

vet ikke om momentkurven kan forandres på tdi, men har vel lest noe om at det ikke lenger er en god ide og bruke enkeltmasse svinghjul. Har lest på div tråder at dobbeltmasse svinghjulet skåner kassen mer ved å absorbere " pulsene" på lavt turtall.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Ja, det har jeg også forstått, det er vel i bunn og grunn hele hensikten med dobbelmasse svinghjul, å fange opp og glatte ut de skarpe pulsene for å få mer behagelig og skånsom gange.
Subwoofer nevnte vel peaker på over 700nm på en 1,9 tdi om jeg ikke husker helt feil.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Ja, det har jeg også forstått, det er vel i bunn og grunn hele hensikten med dobbelmasse svinghjul, å fange opp og glatte ut de skarpe pulsene for å få mer behagelig og skånsom gange.
Subwoofer nevnte vel peaker på over 700nm på en 1,9 tdi om jeg ikke husker helt feil.
Såpass... Har prøvd å søke litt etter gode oppskrifter på montering av dobbelmassesvinghjul, hvilken bil henter man deler fra, hvilken clutch osv. men har ikke funnet noe konkret. Vurderte en stund å anskaffe dette til når girkassen på syncroen skal byttes. Kan vel ikke være noen bakdeler med å montere dette også på en AAZ? Men det snakkes om begrenset levetid på slike svinghjul, helt ned til et par år, så det er kanskje sånt det er best å kjøpe nytt?
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Ok. La oss snu på flisa, kan man programmere ned momentet på en tdi på lavere turtall og ville dette hatt noen hensikt?
Regner med at de som driver med TDI-tuning (eller optimalisering som de liker å kalle det for) kan gjøre dette såfremt OBD2 er koblet som den skal, men vær forberedt på at de ser rart på deg når du sier at du ønsker mindre moment :lol:
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Dobbeltmassesvinghjul er vel å regne for slitedel, ja. Forkammerdieseler går mye mykere enn TDIene, så behovet for dobbeltmassesvinghjul er neppe like stort, men jeg tviler på at det skader.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Fikk et tips i går, (Renax) har vel sett det før også, men det skader ikke å ta opp igjen. For å begrense "skadelig moment" på lave turtall opp mot en svak girkasse, i første omgang snakker jeg om mine egne girkasser, altså syncro. Tipset var å bruke vanlig K14 turbo fra JX eller AAZ på en AHU eller AFN. Denne gir da ikke noe vesentlig trykk før ca 2000rpm. Da skulle vel mye av de omtalte peakene være eliminert tenker jeg. Meninger rundt dette er velkomment.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Hele poenget med TDI er vel VNT-turboen, det er den som sørger for responsen og trøkket. Med en vanlig wastegate-turbo har du noe som tilsvarer en 1Z.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Post by OddN »

Høres jo rent umiddelbart fornuftig ut. Men da bortfaller vel hele poenget med AFN-motor, og da kan vel en hvilken som helst TDI brukes? Selv om jeg regner med at tilsvarende effekt kan oppnås elektronisk også. Men jeg tror det er fornuftig å sette opp noen kriterier for hva det egentlig er man ønsker å oppnå. For så å vurdere hvilke deler man skal se etter.

For min egen del ser lista slik ut i prioritert rekkefølge:

1. Driftsikkerhet. (både for motor, gir og drivverk forøvrig. Første prioritet for hele bygget)
2. Terrengegenskaper (ikke nødvendigvis i "rock climbing"-klassen, men må ha greie lavgir-/krypekjøringsegenskaper)
3. Landeveisegenskaper (må kunne holde 90 på en rimelig komfortabel måte, sånn at man kan tilbakelegge 100 mil på en dag uten å pådra seg varige skader)
4. Fun factor (Vanskelig å definere, men dette er jo en hobby. Går på hele turbilkonseptet med syncro, store hjul og overnattingsmuligheter)
5. Driftskostnader (jaja, alt er relativt, og en hobby skal koste. Men det hjelper lite med billig TDI hvis man må regne inn en girkasseoverhaling annet hvert år)

Så inntil videre kjører jeg AAZ, 5,43 diff og 16 tomshjul, og føler at den kombinasjonen funker greit. Men blir jo litt usikker på driftssikkerheten etter hvert som motoren blir gammel. Så TDI står på ønskelista, og hvis jeg kan planlegge delekjøp med det for øye, er jo det bra.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

En AHU har vel ikke VNT turbo? Den er jo en Tdi motor. Riktignok bare 90hp etter min husk, tror jeg hadde en sånn en gang, men det kan vel ha vert en 1Z også kanskje, det var i en -96 Passat.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Er vel bare AFN (110 hesteren) som har VNT turbo.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Mener det ja. Hadde en sånn også. I en -99 Passat. Syncro. Ble en veldig bra bil/motor når den ble chippet til 140 hp.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Han som bygget hjernen og ledningene til min TDI-ombygning sa at det er fult mulig å omprogrammere hernen sånn at TDI-motoren blir litt snillere mot girkassen i lave turtall. Dette gjelder spesielt AFN (110hk) med VNT-turbinen.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

martins.macs wrote:Han som bygget hjernen og ledningene til min TDI-ombygning sa at det er fult mulig å omprogrammere hernen sånn at TDI-motoren blir litt snillere mot girkassen i lave turtall. Dette gjelder spesielt AFN (110hk) med VNT-turbinen.
Det var det jeg regnet med, også at man ville blitt sett rart på om man bestiller nedjustering av effekt.
Dette ville vert glimrende med optimal programmering som i neste omgang gir økning i effekt der man kan og ønsker.
Hadde vert moro å prøvd noe sånt. Om det er å overdrive er godt mulig, men dette er med bakgrunn i de samme vurderingene som Oddn nevner, driftsikkerhet som pri 1.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Post Reply