AAZ olje fra ny turbo...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ichliebesyncro
-
-
Car: T3 Caravelle Syncro - T5.1 Multivan (med sperre)
Phone: 47452764

AAZ olje fra ny turbo...

Post by Ichliebesyncro »

Har tidligere hatt problemer med oljelekkasje fra JX turbo. etter overhauling ble dette problemet aldri borte så jeg kjøpte en "kliss" ny turbo.

Det morsome er at dette vedvarer, altså lekker det fortsatt olje mellom turbo og første eksosdel. Jeg har misstanke om at det rett og slett er for mye olje på motoren da jeg ikke har tilpasset peilepinnen helt korrekt. jeg mener å huske at det tidligere sluttet å dryppe da det ikke viste noen olje på peilepinnen (som bare er tilfeldig tettet med tec7 på blokka).

Er det andre ting som kan være problemet her? jeg misstenker også toppakning, at oljekanal går til eksos eller noe?

:-/

se bilde:
Image
http://postimg.org/image/i0y6nutx3/
OddN
-
-

Re: AAZ olje fra ny turbo...

Post by OddN »

Ser ikke bildet, men er oljereturen fra turbo til bunnpanne sånn som den skal være. Altså at turboen er klokket sånn at returen er nøyaktig i bunn av huset, og at returen har jevnt fall ned til bunnpanna. Hvis ikke så kan det hope seg opp med olje i huset og presse seg forbi tettingene.
OddN
-
-

Post by OddN »

For mye olje i motoren kan selvsagt også begrense returen fra turboen såpass at det samme skjer.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg ser bildet og der var det noe som var rart. Hvor høyt opp går det kobber/svarte røret?
Hvor er det røret som går rett i bunnpanna koblet på turboen, ser ikke det på bildet?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Se veldig rart ut for meg også !! Denne nye kopperrør ?? hvor går den til eller fra ? , etter min mening skal der sitter oljereturen til båndpanne !!
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Ichliebesyncro
-
-

Post by Ichliebesyncro »

hehe skjønner dette ser litt rart ut. Det er en K14 Turbo ifra golf 2 GTD og den har vannavkjøling i tillegg, det er de rørene dere ser, oljetilførsel er på oversiden, synes ikke på det bilde ser jeg.

Retur ser man jo tydelig går fra et stivt rør og over til en hydraulikkslange for så inn i bunnpanne, dette har god fall ned til bunnpanne.

Ellers har jeg også hørt at det kan gå tilbake returslangen, men tviler på at det er tilfellet her. Kan noen forklare hvordan det er mulig i det hele tatt da oljetilførsel går med ganske så bra trykk inn på turbo, da må jo også retur gå med samme trykk ut igjen. ?

Legger ved flere bilder:

[img][img]http://s31.postimg.org/3u6tq5ttj/WP_20160421_14_54_01_Rich.jpg[/img][/img]

http://s31.postimg.org/83bjsbx2z/WP_201 ... 1_Rich.jpg

[img][img]http://s31.postimg.org/3u6tq5ttj/WP_20160421_14_54_01_Rich.jpg[/img][/img]

http://s31.postimg.org/6t1dhpqgr/WP_201 ... 6_Rich.jpg
OddN
-
-

Post by OddN »

Da funker linken her og. Er det vannkjøling vi ser på turbohuset? Og oljereturen ser ikke ut som den er i bunn av turboen. Det kan være nok til at tettingene ryker.

Edit: Ser du la inn svar mens jeg skrev denne... Jeg ville ha vridd turboen sånn at oljereturen kommer rett ned.
Last edited by OddN on 21 Apr 2016, 20:31, edited 1 time in total.
Ichliebesyncro
-
-

Post by Ichliebesyncro »

tettninger ryker? altså blir ødelagte pga olje?

Er ikke loddrett ned fra turbo nei, men går med jevnt og konstant fall til bunnpanne, klarer ikke å forstå hvordan det er mulig at oljen ikke går unna der ? :/ men mulig jeg tar feil?
OddN
-
-

Post by OddN »

Ichliebesyncro wrote:tettninger ryker? altså blir ødelagte pga olje?

Er ikke loddrett ned fra turbo nei, men går med jevnt og konstant fall til bunnpanne, klarer ikke å forstå hvordan det er mulig at oljen ikke går unna der ? :/ men mulig jeg tar feil?
Det blir for høyt oljetrykk inni turboen hvis det ikke renner ordentlig unna. Tettingene er ikke konstruert for å stå imot dette.
OddN
-
-

Post by OddN »

Garrett anbefaler maks 20° avvik:

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ser at Garrett faktisk skriver at de anbefaler 20 grader fra horisontal, lurer på hvorfor det? Vil de holde tilbake en liten mengde olje i turboen ved stillstand og de siste rotasjonene før den stopper kanskje?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Ser at Garrett faktisk skriver at de anbefaler 20 grader fra horisontal, lurer på hvorfor det? Vil de holde tilbake en liten mengde olje i turboen ved stillstand og de siste rotasjonene før den stopper kanskje?
Bildet er hentet fra en artikkel om vannkjøling, og vannkjølingen er mest effektiv hvis vann inn står noe lavere enn vann ut... Men mer enn 20° så går det ut over oljereturen.
Ichliebesyncro
-
-

Post by Ichliebesyncro »

Betyr dette at hvis man kjører off-road med t3 så kan turboen ødelegges pga vinkel? synes dette hørtes litt ekstremt ut :(
jokgel
-
-

Post by jokgel »

Tror også at den mener , oljereturen skal ikke affvike mer en 20 grader utenfor lotrett !! Vis den ikke stå rett ned , da blir en rest af olje stående i lagerområde og kann ikke blitt presset ut til returen. For mye motstand er resultaten.
hilsen jørg
jokgel
-
-

Post by jokgel »

Kortvarik er det ikke noen problem med offroad kjøring. Men du ha den hele tiden :mrgreen:
hilsen jørg
OddN
-
-

Post by OddN »

Ichliebesyncro wrote:Betyr dette at hvis man kjører off-road med t3 så kan turboen ødelegges pga vinkel? synes dette hørtes litt ekstremt ut :(
20° helling er ganske mye når du sitter i bilen... men om du lar bilen stå lenge kan den nok ta skade ja. Er forskjell på noen sekunder, og konstant drift i den vinkelen. Så om du tenker å bedrive mye avansert terrengkjøring, ville jeg ha prøvd å fått den nærmest mulig vertikal.
Ichliebesyncro
-
-

Post by Ichliebesyncro »

Nå har jeg kun latt bilen stå på tomgang i ca. 30min og kjørt 3-4 runder på gårdsplassen med lite turtall så turboen er vel mest sannsynlig i orden hvis jeg ikke kjører mere nå?
Ichliebesyncro
-
-

Post by Ichliebesyncro »

Da har jeg sjekket mye med vinkel på JX og sjekket hva som er av muligheter, det med 20 grader tror jeg man kan glemme på T3 ihvertfall. Mulig jeg overser noe men i forhold til original tilstand lar dette seg ikke gjøre pga eksosmanifold. (se bilde)

http://postimg.org/image/5mo3lti13/

Så hvor "farlig" det er med for mye vinkel vet ikke jeg, har nå justert den så mye jeg kan, og det er ytterligere ca. 10 grader. Jeg er nok i tvil på om det løser problemet mitt med oljelekkasje men hvem vet? hvis dette ikke løser problemet, er det noen andre ting som kan gjøre at det lekker olje der???
Post Reply