Batteri, Batterimonitor, Høytalere, Pærer...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
rosten
Car: t3 1986

Batteri, Batterimonitor, Høytalere, Pærer...

Post by rosten »

Hei dere :D

Har en t3 86 med to batteri og skillerele.
Tenkte å bytte begge batterien og få litt skikk på sakene.

Hvis ikke jeg vil blakke meg helt på batteriene er da biltema er grei løsning?
Bør jeg kjøpe to ulike typer batteri? Ett til start og ett til forbruk? I så fall hvilke to ulike.

Hadde vært greit å ha litt mer oversikt over tilstanden på batteriene, hvor kan jeg kjøpe en en grei batterimonitor?

Har lurt på om det kunne være en god ide å koble anlegget over på forbruk? Er det vanlig, hvordan gjøres det evt.

For å slippe at det tappes noe batteri de periode bilen står, hvordan er det å montere en hovedbryter? Må jeg ha en på hvert batteri?

Hvis noen har noen gode råd hadde jeg satt pris på det.
Tusen takk, dere er alle vw legender :)
Last edited by rosten on 18 Jun 2016, 00:34, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Valg av Batteri og Batterimonitor

Post by ducce999s »

Anlegget /stereo kan du enkelt legge over til forbruksbatteriet ved å ta ut sikringen som anlegget får strøm gjennom. Sett inn en flat kabelsko i sikringsposisjonen på den side som ikke har spenning. Trekk kabel til forbruksbatteriet og sett på en ny sikring ved batteriet. Normalt får stereo strøm fra samme sikring som innebelysning og sigg.lighter
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg har Biltema batterier og er godt fornøyd med det. "Problemet" på camping batteriet er at det ikke finnes noe som er lavt nok til å gå ned i bak førersetet. Jeg har et 80Ah AGM batteri http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000029874/ som er litt for høyt, men når jeg tar av lokket så går det. Mulig det har kommet et camping batteri i USA som er lavt nok, men for 2 år siden fantes det ikke noe som passet, annet enn et fra Sønnac på 45Ah, men det er alt for lite etter min mening. AGM batteriet har jeg tappet helt ned en rekke ganger men det virker å være like fint. Jeg har ett voltmeter som jeg putter i sigarett tenneren, eller så bruker jeg multimeter
rosten

Post by rosten »

Takk for svar.

Så da er det bare å sette på noe lignende som dette fra stereo?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000016466/

Ok, så hvis jeg kobler over den sikringen på forbruk så vil et voltmeter i sigarett tenneren gi meg svaret. Noen som har noen tips på billige display jeg kan sette opp evt?

Har hørt snakk om at man burde ha samme størrelse på forbruk og start? stemmer dette? Eller kan jeg bare kjøpe et billigere start batteri på biltema med lavere Ah?

takk
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Disse opperer på separate kretser så her kan du ha forskjellige. Viktig med 2 like er det viss du har de seriekoblet(24v) eller paralelkoblet, f.eks 2 80Ah camping batterier i tilegg til startbatteriet.
Jeg byttet akkurat ut mit 88Ah batteri med det gule fra biltema på 80Ah og sparte 8,5kg på det. Nå begynner dette med vekt på det jeg har i campern å gå meg til hodet (og Hanne på nervene :D ) Men du kan jo tenke litt på vekt før du handler.
rosten

Post by rosten »

Hehe, takk for gode råd.
Da har jeg kjøpt to nye batterier.
På grunn av størrelse fikk ble det 70ah på forbrukssiden. 80ah ble litt trangt hos meg.

Hvis man bare skal ha seg to nye høytalere i dørene fremme, hvor er det greit å bestille noe til en god pris. Er ikke så nøye på det, men de som står i bilen i dag har tjent sin verneplikt...
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

rosten wrote:Hehe, takk for gode råd.
Da har jeg kjøpt to nye batterier.
På grunn av størrelse fikk ble det 70ah på forbrukssiden. 80ah ble litt trangt hos meg.

Hvis man bare skal ha seg to nye høytalere i dørene fremme, hvor er det greit å bestille noe til en god pris. Er ikke så nøye på det, men de som står i bilen i dag har tjent sin verneplikt...
Kjøp noen focal høyttalere av størrelse som passer.

Koster kanskje litt mer en biltema, men absolutt verdt det hvis du ikke skal ha mer enn to stk
Hans Sæle
rosten

Post by rosten »

Takk for tips! Kjempe glad for all hjelp. Sente deg en pm med noen høytaler spørsmål :)

Når jeg er i gang her tenkte jeg å bytte alle pærer og sånt til Led.
Funnet ut av det innvendige og sånt. Men kunne noen tipset meg med en link til hvilke pærer jeg burde kjøpe til ryggelys og fremme, både vanlige og langlys. Har skikket litt på noen sider og de ser ut til at noen pga. motstand osv. ikke fungerer på alle biler. Hadde vært topp med en link til noen jeg kan kjøpe som dere vet fungerer. Slipper jeg å gjøre det to ganger.

takk
steinarontour
Car: 2 stk T3 Syncro 1990
Phone: +4790122014

Re: Batteri, Batterimonitor, Høytalere, Pærer...

Post by steinarontour »

Total vekt ved Camper, et evig problem!

Et lite tips! Husk å borre hull i tannbørsten, det hjelper et gram eller to!

Hilsen steinarontour!!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Og vær snill og trekk egen kabel fra batteriet til den radioen. Slik vaklekobling som ble foreslått er overhodet ikke å anbefale. Sikring fortsatt så nær batteriet som mulig.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
rosten

Post by rosten »

Der Postmeister wrote:Og vær snill og trekk egen kabel fra batteriet til den radioen. Slik vaklekobling som ble foreslått er overhodet ikke å anbefale. Sikring fortsatt så nær batteriet som mulig.
OK takk for tips. Hva er grunnen til at d ikke er til å anbefale?

Noen med erfaring med dette:
http://campervanculture.com/shop/vw-t25 ... grade-kit/

Hvor er det eventuelt bra å kjøpe nye god pærer til lyktene foran?

Takk
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Vaklekobling som sagt. ;)
Du kan og hente ut 12V bak på sikringsboksen på enkelte ledige punkter. Det er sikrere saker.
Men siden du skal hente fra forbruksbatteriet så anbefaler jeg egen kurs dit. Om du gjør det får være opp til deg, men det første jeg ville hivd ut hvis jeg hadde kjøpt en bil, er slike løsninger.

Har ikke lest alt her, men forbruksbatterier og startbatterier har to helt forskjellige egenskaper og bør ikke blandes sammen. Bruker du forbruk til start kan der knekkes ganske kjapt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
rosten

Post by rosten »

Takk for gode svar!

Nå er det kjøpt både batteri, høytaler, dab radio, led pærer til alt innvendig pluss alle lykter.

Har lest litt på nettet i forhold til innstalering av hovedstrømbryter. På start batteriet er det jo enkelt nok å montere på minus, men på forbruk må det nesten monteres mellom pluss og sikringsholderboksen jeg har. Etter hva jeg har lest er litt frem og tilbake om folk mener det er "trygt" å koble dette på pluss? Noen meninger rundt dette?

takk
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Så lenge du bruker enn eller annen type skillerelee så kan du gjøre hva du vill
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply