EGR rör sprekker 2.0 TDI 2011

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
yexiter
Car: T4 1998
Phone: 97419392

EGR rör sprekker 2.0 TDI 2011

Post by yexiter »

Hei, har en caravelle 2,0 TDI 2011 mod.
Problemet er at EGR röret som går fra manifoilen til EGR kjöleren sprekker. Förste gangen sprakk det midt på röret. Da prövde jag å blinde, bare der EGR röret er festet i manifoilen til jeg fikk nytt rör. (det hörtes ut som jeg hadde dumpventil :D) Fikk ingen feilkoder da. Monterte rör nr to, og ikke lenge etter kjente jeg den umiskjennelige duften av dieseleksos i förerhytta... Å jo,da hadde det sprukket i sköyten på festet der man fester EGR til manifoil. på turen hjem, gikk hele röret av, og det var skikkelig hul frieksoslyd... ikke å vente det da. fikk vel da motorlampe, men det sloknet med nytt rör. det blindes igjen på samme måte, og neste rör bestilles. prövde da å ikke teite for hardt, tenkte det skal kanskje ikke sitte med ca 4000 Nm. da lösnet skruene fra EGR kjöleren, og motorlampe kom opp, og motoren gikk i nödmodus. skrudde på det igjen, og motoren går som normalt, og motorlampen slokner etterhvert. Så sprekker röret igjen på samme plass som forrige, og det pröves å sveises i ukjent stål. Sikker en type legering som ikke er lett å sveise i, eller? Iallefall, nå her det gått opp igjen i sveisen, og det jeg lurer på er 1. Finns det noen ideer der ute om hvorfor det sprekker hele tiden? Og nr 2. Går det å bare blinde hele skiten? og avblinde det på EU-kontroll? Prövd i söke i andre tråder, men ikke funnet noe passende svar. Leser at andre blinder, og kobler ut dieselpartikkelfilter. Må DPF også kobles ut i sammenheng med at man kobler ut EGR?

Det virker som om EGR er vacuumstyrt. Og bilen er orginalt 102 Hk, men den er tunet til ca 140. Tuningdoktoren mente på det ikke var det som er årsaken. Frustrerende greier....Tör jeg blinde, og legge ut på langtur med vogna? og vil blindinga evt ha noe å si for DPF?
oeb
-
-

Re: EGR rör sprekker 2.0 TDI 2011

Post by oeb »

Hei,

Er du sikker på at skruene til EGR kjøleren er på plass?
Jeg har opplevd at rørene sprekker men da har det vært pga vibrasjon fordi forhandleren skiftet EGR kjøleren på garanti og trolig ikke festet skruene til den godt nok.
Sist runde sveiste jeg røret med MIG uten problem (slip vekk belegg først).

Du kan ikke blende EGR på disse uten å modifisere software i ECU, samt du MÅ fjerne DPF da det på (kort) sikt vil ødelegge for regenerering og skape enda mer trøbbel.
Fjerner du både DPF og EGR så blir du garrantert mer fornøyd, en bør fjerne innmaten i DPFen slik at det ser OK ut visuelt.

102 og 140 er identiske motorer sett bort fra software og annen girkasse/clutch/svinghjul.
Effekten kan tas opp til 180 hk men momentet bør begrenses pga litt svakere clutchpakke i forhold til 140 hk.
yexiter

Post by yexiter »

Har prøvd å kjenne på egr kjøleren. Den beveger seg litt i forhold til motoren, men man må ta i litt. Å det høres/virker ikke som noe er løst. Men har vært inne på samme tanke. Mtp sveising, hvilken gods er dette røret gjort av? Minner om rustfritt, men det er kanskje noen legering? Hvor mange punkter sitter egr kjøleren med, så jeg vet hvor mange bolter jeg må "kjenne" etter?takk for utfyllende svar.
oeb
-
-

Post by oeb »

Den sitter med fire skruer i tillegg til røret, tror EGR rørene fikk nytt delenummer trolig pga utbedring, kan være jeg husker feil.
Tror ikke røret er i rustfritt, prøv en magnet (hvis det er magnetisk er det ikke rustfritt), jeg slipte rundt bruddstykket og sveiste med MIG sist, husk det er tynt.
yexiter

Post by yexiter »

Ser jeg har glemt å oppdatere saken. Men det VAR altså to skruer som mangla på kjøleren. Når de kom på plass, ble kjøleren helt stum i forhold til motoren, nytt rør på plass, og holder fortsatt. Hvis noen lurer, skal det sitte fire bolter som holder kjøleren på plass. Til sakens historie hører med at når jag fant ut boltene manglet, fant jeg noen passande med, uten å tenke over det, hardhet 4,6. Når jeg skulle teite til, knakk ene bolten... Heldigvis hengte den såpass på plass at jeg fikk ut delen inni hullet. Pfffjuuuuhhhhh....
Post Reply