Hei, har en caravelle 2,0 TDI 2011 mod.
Problemet er at EGR röret som går fra manifoilen til EGR kjöleren sprekker. Förste gangen sprakk det midt på röret. Da prövde jag å blinde, bare der EGR röret er festet i manifoilen til jeg fikk nytt rör. (det hörtes ut som jeg hadde dumpventil

) Fikk ingen feilkoder da. Monterte rör nr to, og ikke lenge etter kjente jeg den umiskjennelige duften av dieseleksos i förerhytta... Å jo,da hadde det sprukket i sköyten på festet der man fester EGR til manifoil. på turen hjem, gikk hele röret av, og det var skikkelig hul frieksoslyd... ikke å vente det da. fikk vel da motorlampe, men det sloknet med nytt rör. det blindes igjen på samme måte, og neste rör bestilles. prövde da å ikke teite for hardt, tenkte det skal kanskje ikke sitte med ca 4000 Nm. da lösnet skruene fra EGR kjöleren, og motorlampe kom opp, og motoren gikk i nödmodus. skrudde på det igjen, og motoren går som normalt, og motorlampen slokner etterhvert. Så sprekker röret igjen på samme plass som forrige, og det pröves å sveises i ukjent stål. Sikker en type legering som ikke er lett å sveise i, eller? Iallefall, nå her det gått opp igjen i sveisen, og det jeg lurer på er 1. Finns det noen ideer der ute om hvorfor det sprekker hele tiden? Og nr 2. Går det å bare blinde hele skiten? og avblinde det på EU-kontroll? Prövd i söke i andre tråder, men ikke funnet noe passende svar. Leser at andre blinder, og kobler ut dieselpartikkelfilter. Må DPF også kobles ut i sammenheng med at man kobler ut EGR?
Det virker som om EGR er vacuumstyrt. Og bilen er orginalt 102 Hk, men den er tunet til ca 140. Tuningdoktoren mente på det ikke var det som er årsaken. Frustrerende greier....Tör jeg blinde, og legge ut på langtur med vogna? og vil blindinga evt ha noe å si for DPF?