Gassanlegg på Westfalia camper

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
konichiwaole

Gassanlegg på Westfalia camper

Post by konichiwaole »

Heisann!

Jeg har nylig kjøpt meg min første T3 Westfalia camper (1990)! Hurra :D
Er litt bekymret over tilstanden til gassanlegget. Alt ser ut til å fungere helt fint, men det er jo 26 år gammelt og den fastmonterte propantanken ser litt sliten ut. Den forrige eieren fortalte at han bare pleide å benytte en frittstående flaske koblet til den ekstra inngangen.

Noen som har erfaring med hvor holdbare disse tankene er og om det er noen kjente svakheter ved systemet som jeg burde sjekke opp i? Har litt noia for at noe skal si pang.. Hvor er det evnt mulig å få gjennomført en test/kontroll av dette? Var i kontakt med Oslo Caravan, men de kunne ikke gjøre dette på anlegg med fastmontert tank og visste heller ikke hvor jeg burde henvende meg.

Mvh Ole :)
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Re: Gassanlegg på Westfalia camper

Post by Buss Marius »

Jeg antar de som konverterer bensinbiler til å gå på gass kan gå gjennom anlegget for deg.
Gunzl http://www.vwbusshop.de/en_GB pleier å ha gasstanker, både ny og overhalte.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Uhm. Du snakker om gassanlegg til kjøkkenet eller....
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
konichiwaole

Post by konichiwaole »

Takk for tips Marius! Skal sjekke ut det :)

Gjelder gass til kokeapparatet og kjøleskapet ja. Hva gjør dere andre som har kjøpt tilsvarende bil som er minst like gammel?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Hvis du bare vil gå til løs flaske er det bare å koble slange på røret rett før de 2 ventilene
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Post by StephanJX »

Hei,

i Tyskland må disse tankene demonteres hvert 10. år, og trykktestes. I denne sammenheng blir det også gjennomført et visuelt kontroll på innside for korrosjon. Du kan organisere det via Guenzl i Tyskland, men det finnes flere andere bedrifter som gjør dette der. Bare litt kronglete mtp transport.

For å finne en bedrift som kan teste tanken i Norge, så kan du prøve det følgende:
- ring en bedrift som leverer gassflasker (f.eks sveisegass: Linde, Air Liquide, Praxair, eller noe slikt). Kanskje de har en ide.
- Spør hos en dykkesenter, Scuba diving flasker må trykktestes også jevntlig.
Du vil alltid må demontere tanken selv, og tømme den først. Trykktesten gjennomføres i et vannbasseng, det går ikke på bilen.
Gjerne gi beskjed hvis du finner noe, hadde vært interessant for meg også!

Min tank har blitt sist testet i 2002, så jeg er litt over tid her. Siste dato finner du vanligvis slått inn eller på tanken selv, eller ved siden av hovedventilen i den lille kasse ved siden av tanken (ofte bare de siste 2 årstallen, hos meg står det ikke "2002" men bare "02").

Hvis du er redd for trykkregleren: Guenzl selger et komplett nytt system, som er tilpasset den Westfalia camperen. Dette gjelder både geometrien, og reglet trykken (bilene våre har 50mbar arbeidstrykk, de nye systemene som du får kjøpt i dag bruker bare 30mbar).

Og den siste: jeg er ikke veldig redd for å bruker tanken lengre enn 10 år. Korrosjon burde være nesten nil på innside, hvis man ikke fyller tanken hvert uke på nytt. Og hvis man ikke fyller den på nytt hele tiden, så er også utmatting av materialet ikke et stort problem. Jeg har fyllt tanken min 4 ganger i 11 år... og den krav om testen hvert 10. år i Tyskland er vel basert på "vanlige trykkflasker", som brukes i industrielt område, og byttes hver 3. uke. Men hvis den har aldri blitt testet før, så hadde det kanskje vært en god ide å gjøre dette.

Lykke til! Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
konichiwaole

Post by konichiwaole »

Hei Stephan!

Takk for din gode innsikt! Det var nyttig, og beroligende ;) Jeg tok kontakt med Gass Drift Norge AS (gassdrift.no) som bygger om biler fra å gå på bensin til gass. De kunne gjerne gjøre en trykktest av beholderen. Jeg fikk dessverre ikke tid før jeg nå har dratt på ferie, men skal se om jeg finner noen i Tyskland.

Mvh Ole
dagsunde
Car: T3 California

Post by dagsunde »

Jeg gjorde det samme hos et lokalt ombyggingsfirma i Arendal.

Min ble nektet testet av et firma i Tallin pga. Rust i sveisene utvendig.

Jeg børstet ned med stålbørste til blankt metall, så ruststopp + tectyl...

Deretter trykkteste her hjemme.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Post Reply