Bytte hjullager bak (bruksanvisning)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Bytte hjullager bak (bruksanvisning)

Post by Drittsekken »

Tenkte bare jeg skulle dele noen bilder og forklaring på hvordan man bytter hjullager bak, eller hvordan jeg gjorde det. Dette er på en 2003 Multivan, framhjulsdrift. Og jeg jobber på høyre bakhjul.

Image
Omtrent slik bør det se ut når man har jekket opp bilen, satt den på bukk, og fjernet hjulet.

Image
Man trenger å fjerne kalipper (2 stk bolter med 18mm hode), og man trenger å løsne senterbolten (mutter og bolt med 24mm hode). Disse har jeg på bildet sprayet med rustløser, men de var ikke noe særlig vanskelige å løsne. Den nederste bolten til kalipperen står like bak wire til parkeringsbremsen. Jeg tok meg ikke bryet med å løsne wire, så jeg måtte løsne bolten med en fastnøkkel. Ledningen man ser øverst i bildet mener jeg er til sensor for slitte bremseklosser, disse er på min bil blitt koblet fra før den kom i min eie. På grunn av at ledningen var litt kort løsnet jeg bolten til glideren på kalipper siden denne også festet braketten til ledningen.

Image
Her har jeg løsnet senterbolten. Mutteren på denne skal byttes når den har vært av (200Nm). På Syncro er dette litt annerledes og der skal bolten byttes (der antar jeg at det ikke er mutter, men at bolten skrus inn i drivaksel). På Syncro er det høyere moment også, tror det var 180Nm + 90°. Kilde ElsaWin.

Image
For å få ut navet fant jeg en lang bolt med stort hodet, og brukte den kraftige skiven som var på utsiden (senterbolten), på innsiden. Så satte jeg en ters på og presset den ut. Måtte vri litt på navet av og til for å gi slipp på litt av spennet som oppstod når jeg strammet tersen.

Image
Her ser man når navet er kommet ut. Den delen av hjullageret som sitter fast i navet vippet jeg av med to kubein, ett på hver side, mens navet var festet i skrustikken.

Så kommer det jeg glemte å ta bilde av, men jeg fant frem hjullageravtrekkeren jeg nylig har kjøpt fra Biltema (19-1319), dette er tredje hjullager jeg bytter med dette verktøyet så det må vel snart ha tjent seg inn.
Tredde avtrekkeren gjennom med platene og koppen i rett størrelse, husk at når man skal ha ut lageret må man tenke på at det er en kant innerst som stopper hjullageret fra å komme for langt inn. Derfor må man bruke en mindre plate enn diameteren på hjullageret, på innsiden.

Image
Her bruker jeg verktøyet til å skru det nye hjullageret inn, her bruker jeg også noen ekstra plater for at jeg skal fortsatt kunne bruke pipen når jeg skrur. Her bruker jeg en større plate på innsiden. Og nå er det viktig at jeg bruker en plate som er stor nok til å presse på den ytterste ringen av hjullageret, men fortsatt komme inn i huset. Dette for at det ikke skal bli belastning på lageret, da blir det ødelagt!!!

Image
Slik ser det ut med nytt hjullager. De følger ny låsering med det nye hjullageret, så denne byttes også. Her har jeg montert skjoldet igjen, det er ikke nødvendig å demontere, men jeg syntes det var enklere å komme til da.

Image
Her presser jeg inn navet igjen, fortsatt med Biltema 19-1319. Her må man huske at man på innsiden må bruke en liten plate slik at belastningen bare skal komme på den innerste ringen i hjullageret, siden det er den vi skal presse noe inn i.

Image
Her ser man den lille platen jeg brukte for å kun belaste den inderste ringen i hjullageret.
Deretter fester man senterbolten igjen, med ny mutter, 200Nm.

Image
Nå er det bare å montere bremseskive og kalipper igjen. Kan være en fordel å skru bremsestempelet litt inn slik at det blir lettere å få kalipperen inn på skiva. Skru da stempelet litt i klokkevis retning.

Image
Hvis noen har sett at det er vått på bakken der jeg jobber, så er det resultat av at jeg har utsatt dette til en av de siste dagene i ferien, og nå bare måtte få det gjort. Jeg satt under en pressenning, men vannet hadde en tendens til å renne og lage en pytt like ved der jeg satt. Det kom noen voldsomme tordenbyger mens jeg jobbet. Jeg har garasje, men den er akkurat litt for lav til at jeg kan jekke opp Multivanen inne. Det skal bli bedre når jeg får bygget meg garasje/verksted etter at vi flytter til et gårdsbruk ved årskiftet.

Håper dette kan være til hjelp for de som skal til med dette.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Altagutt
Car: T4 1994 Multivan
Phone: 94892108

Re: Bytte hjullager bak (bruksanvisning)

Post by Altagutt »

hvor mange kilometer går ett hjullager,min bil har rullet 320.000 km uten å skifte.
Får du ulyd eller kjenner du slakk ?
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Min er gått 230 000, men tror det har litt å si hva slags veier bilen har gått på.

Som regel høyre siden som går først.

Kan høres som enten kvitring eller brumling. Jeg hørte brumling, som forsvant når jeg svingte til høyre pga mindre belasting på høyre hjullager.
Lyden var også mest fremtredende i 70-90 km/t.
Etter hvert vil det også kunne kjennes slark på hjulet (inn og ut), da bør du skifte fort som fy.

Kan også jekke opp og rulle rundt, skal ikke være ulyder da, og hjulet skal rulle glatt.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Montøren
-
-

Post by Montøren »

Jeg synes det er utrolig flott at du tar deg bryet med å legge ut slike innlegg med bilder, dette er gull verdt for de som ønsker å gjøre slikt arbeid selv! :D
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Takker, gleden ved å gjøre det er at noen kan bruke det til noe

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Altagutt
Car: T4 1994 Multivan
Phone: 94892108

Post by Altagutt »

Har en ulyd foran på høyre side foran(rombling)men også knepping når jeg svinger,er usikker på om det er hjul-lager eller drivknute.
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Post by jbergum »

Med riktig felginnpress varer hjullagrene lenge.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt da jeg i går byttet hjullager på venstre side bak.
Når jeg skulle terse ut navet fikk jeg litt problemer med å finne gode tak for tersen sammtidig som den ble stående beint. Det jeg til slutt gjorde var å skru løs skjoldet rundt bremseskiven. Dette kan ikke tas helt av, men siden dette er skrudd fast med 3 skruer på samme plan og med lik avstand mellom hverandre, passet føttene til tersen på disse skrufestene. Da gikk det som en lek å få ut navet.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du kan borre ut popnaglene på bremseskjoldet. Da kan du dele det så du kan ta det helt av. Det er da bare å poppe fast biten du tar av når du skal montere det igjen. Greit å vite når man glemmer å montere skjoldet før man presser navet på plass igjen...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Ja, så den, og absolutt greit om man glemmer å sette det på igjen. Det jeg ville frem til er at man bare trenger å løsne det får å komme til de 3 symetriske "holdepunktene" for å sette en ters fast i.

Når det er sagt så følger det med i settet til Biltema (19-1319) noen lange bolter/skruer som passer i hjulbolt hullene. Regner med at disse skal være til å kunne "skru" ut navet. Jeg glemmer disse hver gang så jeg har ikke prøvd dem (Åpner ikke kassen med verktøyet før jeg har navet ute). For meg ser det ut som at det blir for trangt for dem, altså at de må bøye seg når de skal forbi selve lagerhuset. Skal forsøke å huske på disse neste gang, om ca 200 000 km til.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Vel, om jeg kommer meg via en Biltema butikk så kanskje jeg kan finne ut det om boltene. Veldig bra forklaring, nå mangler bare lager og verktøy her så er vi i gang.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Helt riktig at de tre "terseboltene" ikke kan brukes som tenkt. Det er bare ett område de går klar av spindelhuset, ved øvre feste til kaliperen. Jeg har skiftet ett lager og ble litt overrasket over hvor mye kraft som skal til for å trekke ut den gamle ytter ringen for lageret.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Image

Kun i denne posisjon kan man bruke terse boltene, så en vanlig tre-armet ters fra baksiden er nok like greit. Jeg brukte en bolt og nylon klubbe.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Post Reply