Omtrent slik bør det se ut når man har jekket opp bilen, satt den på bukk, og fjernet hjulet.

Man trenger å fjerne kalipper (2 stk bolter med 18mm hode), og man trenger å løsne senterbolten (mutter og bolt med 24mm hode). Disse har jeg på bildet sprayet med rustløser, men de var ikke noe særlig vanskelige å løsne. Den nederste bolten til kalipperen står like bak wire til parkeringsbremsen. Jeg tok meg ikke bryet med å løsne wire, så jeg måtte løsne bolten med en fastnøkkel. Ledningen man ser øverst i bildet mener jeg er til sensor for slitte bremseklosser, disse er på min bil blitt koblet fra før den kom i min eie. På grunn av at ledningen var litt kort løsnet jeg bolten til glideren på kalipper siden denne også festet braketten til ledningen.

Her har jeg løsnet senterbolten. Mutteren på denne skal byttes når den har vært av (200Nm). På Syncro er dette litt annerledes og der skal bolten byttes (der antar jeg at det ikke er mutter, men at bolten skrus inn i drivaksel). På Syncro er det høyere moment også, tror det var 180Nm + 90°. Kilde ElsaWin.

For å få ut navet fant jeg en lang bolt med stort hodet, og brukte den kraftige skiven som var på utsiden (senterbolten), på innsiden. Så satte jeg en ters på og presset den ut. Måtte vri litt på navet av og til for å gi slipp på litt av spennet som oppstod når jeg strammet tersen.

Her ser man når navet er kommet ut. Den delen av hjullageret som sitter fast i navet vippet jeg av med to kubein, ett på hver side, mens navet var festet i skrustikken.
Så kommer det jeg glemte å ta bilde av, men jeg fant frem hjullageravtrekkeren jeg nylig har kjøpt fra Biltema (19-1319), dette er tredje hjullager jeg bytter med dette verktøyet så det må vel snart ha tjent seg inn.
Tredde avtrekkeren gjennom med platene og koppen i rett størrelse, husk at når man skal ha ut lageret må man tenke på at det er en kant innerst som stopper hjullageret fra å komme for langt inn. Derfor må man bruke en mindre plate enn diameteren på hjullageret, på innsiden.

Her bruker jeg verktøyet til å skru det nye hjullageret inn, her bruker jeg også noen ekstra plater for at jeg skal fortsatt kunne bruke pipen når jeg skrur. Her bruker jeg en større plate på innsiden. Og nå er det viktig at jeg bruker en plate som er stor nok til å presse på den ytterste ringen av hjullageret, men fortsatt komme inn i huset. Dette for at det ikke skal bli belastning på lageret, da blir det ødelagt!!!

Slik ser det ut med nytt hjullager. De følger ny låsering med det nye hjullageret, så denne byttes også. Her har jeg montert skjoldet igjen, det er ikke nødvendig å demontere, men jeg syntes det var enklere å komme til da.

Her presser jeg inn navet igjen, fortsatt med Biltema 19-1319. Her må man huske at man på innsiden må bruke en liten plate slik at belastningen bare skal komme på den innerste ringen i hjullageret, siden det er den vi skal presse noe inn i.

Her ser man den lille platen jeg brukte for å kun belaste den inderste ringen i hjullageret.
Deretter fester man senterbolten igjen, med ny mutter, 200Nm.

Nå er det bare å montere bremseskive og kalipper igjen. Kan være en fordel å skru bremsestempelet litt inn slik at det blir lettere å få kalipperen inn på skiva. Skru da stempelet litt i klokkevis retning.

Hvis noen har sett at det er vått på bakken der jeg jobber, så er det resultat av at jeg har utsatt dette til en av de siste dagene i ferien, og nå bare måtte få det gjort. Jeg satt under en pressenning, men vannet hadde en tendens til å renne og lage en pytt like ved der jeg satt. Det kom noen voldsomme tordenbyger mens jeg jobbet. Jeg har garasje, men den er akkurat litt for lav til at jeg kan jekke opp Multivanen inne. Det skal bli bedre når jeg får bygget meg garasje/verksted etter at vi flytter til et gårdsbruk ved årskiftet.
Håper dette kan være til hjelp for de som skal til med dette.