2,1 WBX - lekker vann

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
MagneK
Car: T3 1987 DJ Reimo camper
Phone: 95218019

2,1 WBX - lekker vann

Post by MagneK »

Jeg kjøpte en camper fra '87 i våres. Vann forsvant fra ekspensjonstanken, hvis det heter det (tanken med påfylling). Og motoren gikk varm. Jeg byttet en slange fra tanken til motoren som hadde en knekk så vannet stoppet opp, og det hjalp, men problemet er ikke helt borte. Hva bør jeg sjekke? Bør kanskje alle slanger byttes? Kan radiatoren være litt tett? Hva er typiske feil?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: 2,1 WBX - lekker vann

Post by Der Postmeister »

Stålrøret på venstre side pleier ruste i stykker. Sjekk og termostat huset.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Sjekk også "topppakning", det som på vannboxser kalles vannkappepakning. Vanlig at disse lekker etter en stund.

Har du blå kjølevæske? I så fall er det anbefalt å skifte til rød. Denne er snillere mot toppene dine mtp korrosjon. Et slikt skifte krever nøysom spyling for å fjerne alle rester av blå væske i systemet. Blanding vil forårsake geledannelser med de åpenbare problemer det kan ta med seg.
Hans Sæle
MagneK

Post by MagneK »

Takk for tips. Nå har jeg sjekket litt mer. Røret på venstre side (nede i motorrommet) virker helt, men jeg krabbka under bilen og fant vannslangene fram og tilbake til radiatoren. Disse var kalde selv etter at bilen hadde gått en stund. Det kommer også en litt rar lyd fra motoren, skal se om jeg får lastet opp en video.

Vannet ser ut til å lekke fra toppen av vannbeholderen. Fordi det lekker såpass mye, er det bare vann på motoren, ingen kjølevæske. Skjønner at jeg må gjøre noe med det før vinteren. Hvordan "spyler" jeg systemet for eventuelle rester av blå væske?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

2,1 WBX - lekker vann

Post by subwoofer »

Du må få på kjølevæske heller enn vann UMIDDELBART, det er ikke bare frysing kjølevæske hindrer.
Hvis det er knatring og bilen har stått en stund (tre-fire dager eller mer) er lyden mest sannsynlig en ventilløfter som har blødd ned.
Tanken bestiller du ny fra Tyskland eller England, alle brukte er like gamle og like sprø.
Prosedyre for tømming og spyling står i Bentley/So wird's gemacht, den vanskelige biten er å lufte systemet etterpå. Vakuumlufter anbefales til fylling, rød kjølevæske kan du greit kjøpe på Biltema. Bør uansett skiftes etter tre år.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
mortenfjell
-
-
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Post by mortenfjell »

Hadde samme problemet var lekkasje rundt føleren I expansjonstanken. Ny føler og tank var bare noen få euro på JK ( just campers )
MagneK

Post by MagneK »

Har noen tips om hvor det kan være tett? Alle vannslanger i motorrommet ble varme, men framover under bilen var de altså kalde. Slangen framover fra toppen av termostaten var også kald. Der Postmeister ber meg sjekke termostathuset. Hvis jeg åpner det må jeg vel ha ny pakning for å få det sammen igjen?
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

O-ring der, så det kan gå bra. Men jeg tipper grunnen til at slangene er kalde er at du har så mye luft i systemet at det er dårlig med sirkulasjon framover.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

kjøp ny termostat og kontroller at o ringen følger med i pakken. Rens av kjølesystemet: Åpen termostat ( eller fjerne den) Rygg bilen opp den bratteste bakken du klarer, skru av slangen inn på radiator ( nederste) Og åpne lufte skruen som sitter på toppen av radiatoren bak grillen. Ta av lokkene til vanntanken bak, begge kranene på varmeapparatene åpne. la det renne ut. Skru på slangen til radiatoren igjen og fyll på så mye vann (Helst varmt) som mulig, start opp og etterfyll, gi den gjerne litt turtall også. Når lufta er ute av systemet kommer det bare vann ut av luftinga i toppen av radiator. Tapp av igjen og gjenta prosedyren til du ikke gidder mer. Jeg vil tro at tre ganger er nok for å skylle ut gammel blå frostvæske. Det finnes flere oppskrifter på denne prosedyren, men denne har funket greit for meg.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sjekken av termostathuset, var mest en synskontroll for lekkasjer. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
MagneK

Post by MagneK »

Takker for alle tips! Da blir det rød kjølevæske, og ny termostat, ekspensjonstank og føler, og skylling og lufting så får jeg se om ikke det hjelper.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Jeg har prøvd lufteskruen på radiatoren én gang, og det var såvidt jeg fikk den tett igjen. Derfor har jeg brukt vakuumlufter/fyller siden.

Den offisielle prosedyra for tømming av kjølevæske involverer ikke å løsne på slanger på radiatoren, der skal det klemmes av en slange i motorrommet, løsnes en annen og væska skal tømmes gjennom tappepluggen på høyre topp (om jeg ikke husker veldig feil). Det gir nok minst søl, og muligens best tømming. Tilfeldig løsning av slanger gjør at det står igjen væske overalt i systemet.

Når du fyller til slutt, husk å ha nok kjølevæske tilgjengelig. Det skal gå på 16-18 liter hvis systemet er helt tomt.
Joachim

hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

MagneK wrote:Takker for alle tips! Da blir det rød kjølevæske, og ny termostat, ekspensjonstank og føler, og skylling og lufting så får jeg se om ikke det hjelper.
Hvilken farge har skrulokket på ekspansjonstanken din? Tidlig utgave (svart) er kjent for å feile. Få deg en blå en neste gang. Ikke sikkert du trenger helt ny ekspansjonstank.
Hans Sæle
MagneK

Post by MagneK »

hansstef wrote:Hvilken farge har skrulokket på ekspansjonstanken din? Tidlig utgave (svart) er kjent for å feile. Få deg en blå en neste gang. Ikke sikkert du trenger helt ny ekspansjonstank.
Den er svart. Tror det er rundt føleren det lekker. Antakelig har du rett i at tanken er OK - men jeg har råd til 18£ for å være sikker :-)
subwoofer wrote:Jeg har prøvd lufteskruen på radiatoren én gang, og det var såvidt jeg fikk den tett igjen. Derfor har jeg brukt vakuumlufter/fyller siden.
Hvor får man ta i vakuumlufter? Hvordan brukes den?
MagneK

Post by MagneK »

Sånn, da er lekk føler byttet, og jeg har fylt opp med rød kjølevæske. Problemet var jeg brakk en skrue da jeg skulle bytte termostat. Den var visst rustet fast. Prøvde ikke de andre. Det ser ut til å være tett, men det kunne jo vært greit å byttet termostat når jeg først har skaffet ny. Må jeg i så fall bytte hele termostathuset? Noen forslag?
mortenfjell
-
-
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Post by mortenfjell »

Termostathus koster fra 200 til 400 kr på brickwerks så jeg hadde I alle fall byttet det , er vel stor fare for et du vil få en lekkasje før eller siden og helt sikkert når det passer dårligst . Tror det er rundt 31 pund eks mva til 2,1 motoren
MagneK

Post by MagneK »

hansstef wrote:
MagneK wrote:Takker for alle tips! Da blir det rød kjølevæske, og ny termostat, ekspensjonstank og føler, og skylling og lufting så får jeg se om ikke det hjelper.
Hvilken farge har skrulokket på ekspansjonstanken din? Tidlig utgave (svart) er kjent for å feile. Få deg en blå en neste gang. Ikke sikkert du trenger helt ny ekspansjonstank.
Har fått nytt blått uoriginalt skrulokk fra "JustKampers" til ekspansjonstanken. Den slipper ikke noe tilbake til påfyllingstanken. Når det blir varmt, står det en tynn sprut ut fra en liten sprekk i tanken (har ikke montert den nye enda). Skal ventilen i skrulokket åpne pga varme eller trykk? Ser ikke ut som det er justeringsmulighet på den. Bør jeg kjøpe fra et annet sted?
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

MagneK wrote:
hansstef wrote:
Har fått nytt blått uoriginalt skrulokk fra "JustKampers" til ekspansjonstanken. Den slipper ikke noe tilbake til påfyllingstanken. Når det blir varmt, står det en tynn sprut ut fra en liten sprekk i tanken (har ikke montert den nye enda). Skal ventilen i skrulokket åpne pga varme eller trykk? Ser ikke ut som det er justeringsmulighet på den. Bør jeg kjøpe fra et annet sted?
Styres av trykk. Så bytt nå tanken først. Den sørger også for at du får luft i systemet om du har en sprekk i den.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
MagneK

Post by MagneK »

RZR-Jånni wrote: Styres av trykk. Så bytt nå tanken først. Den sørger også for at du får luft i systemet om du har en sprekk i den.
Høyt trykk da? Jeg klarer ikke å blåse ut av den (inn går greit). Den gamle svarte funka med samme sprekk i tanken (bytta den egentlig for å være sikker på at den ikke var årsak til lekkasjen). Litt redd noe ryker hvis jeg bytter til ny tank og korken faktisk er tett.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Den skal åpne på 1 bar hvis jeg ikke husker feil. Det greier du ikke å gjøre med munnen med mindre du heter Maynard Ferguson...
Joachim

Post Reply