Redding av håpløse aaz`er

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Diabloto
-
-

Redding av håpløse aaz`er

Post by Diabloto »

Hei
Har handlet delebil med motor for et annet prosjekt. Men vanskelig å få noe fornuftig ut av andres konverteringer.
Er snakk om aaz konvertering, ser ut som det er beholdt alt fra aaz, turboen er hvertfall forskjellig, og sveist egen motor holder(forsåvidt ser den bra ut). Jeg funderer på om

Spørsmålet er:
- Gammel eier(hadde aldri hatt den igang), sa det var turbo havari som var problemet. Jeg sjekket det vanlige, at det fantes olje osv. Fikk start på motoren etter litt tull med gløding. Motoren virket å gå bra. Det er "sportsluftfilter", og fri eksos, men hørte fiiiiin turboviiiin osv. Motoren klarte ikke å gå på tomgang, kan det ha noe med fri eksos å gjøre? eller burde det ikke ha så mye å si?

- Turboen så egentlig veldig bra ut. Jeg sjekket akslingen og kan ikke se noe bevegelse i noen akser. Men så la jeg merke til enden på akslingen, som kan se ut som det nesten savnes noe på/skadet? Jeg vet ikke, mine jx k14 er helt rund og anneredes, så regner med at dette er aaz k14. Man kan se hva jeg mener på høyre side inni turbo på bildet under. skal det være slik?:

Image

- Det er jo en aaz, og jeg regner med at de har latt alt være aaz, men jeg syntes fortsatt at olje returen kanskje så litt sketchy ut. Men den har fall, men stusser litt ved den lille motgående bøyen. Du kan se under, ser det greit ut?

Image

- Det eneste problemet jeg fant med turbo var at det eksisterte en del olje overalt. Blant annet kom det olje ut mellom silikon slange og innsug(er det det man kaller "manifoldet" på luft inn siden?). Det så ikke ut som det var olje i kammerene i turboen forøvrig, noe jeg mener det har vært på mine andre havarerte turboer. Ei heller olje i eksos. Høres ikke turbo egentlig friskmeldt ut da?

Etter å ha hentet en annen camper med "konvertert" motor, så har jeg lært om peilepinner og olje etc(forøvrig grunn til at jeg trengte ny motor). Klok av erfaring så sjekket jeg mengde olje på motor før oppstart, og kom vel i nærheten av 6l, så lurer på om det er hatt på for mye olje, som har antent, og kanskje trodd at det var turbo havari.
Gulsviking med All-dilla!
OddN
-
-

Re: Redding av håpløse aaz`er

Post by OddN »

Det ser ut som original AAZ oljeretur. Ikke optimalt hverken vinkelen ut fra turboen eller oppoverknekken som returen får i T3en. Men det bruker å fungere en stund. Min syncro har et akkurat likedan, og den nye turboen som forrige eier monterte er nå begynt å lekke olje ut i eksosen. Har ny turbo liggende og deler for å lage bedre retur til det originale inntaket i JX-bunnpanna.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Min AAZ har gått noen tusen kilometer med sånn løsning, skal se på om den har knekken, men den går i alle fall inn i blokka og det har så langt ikke meldt seg problemer. Det vil ikke si at de ikke kommer. Skal ha en gjennomgang på innstillingene for jeg oppdaget nå at om jeg gir skikkelig flat pedal i høyere turtall får jeg ladetrykk opp mot 1,5 bar og det er jo ikke ønskelig. Normalen er ca 1 bar.
Men turboen virker i alle fall. :roll: :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Ingenting mangler på den skiven til impellerakslingen. Ser slik ut på de AAZ turboene jeg har hatt.

Dog syns jeg det ser ut til at bladene ser noe hakkete ut? Husker ikke om de skal være sånn.
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Syns bildet av turboen var litt rart, tenker på profilen som på ditt bilde er ut mot huset. Ser nesten ut for at turbinen har touchet huset på ett eller annet tidspunkt. Her er et bilde av en K14 som jeg overhalte til JXen min.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

med den knekken på oljereturen kommer problemene garantert.. det er ikke snak om om det kommer men hvor fort..
problemet er at mottrykket for fersk avkjølt olje blir for stort.. i tillegg til at varm olje blir liggende i knekken etter stans av motor..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
OddN
-
-

Post by OddN »

Rapidspeed wrote:med den knekken på oljereturen kommer problemene garantert.. det er ikke snak om om det kommer men hvor fort..
problemet er at mottrykket for fersk avkjølt olje blir for stort.. i tillegg til at varm olje blir liggende i knekken etter stans av motor..
Akkurat det er min erfaring og.

Tettingene i turboen er ikke konstruert for å stå imot noe særlig oljetrykk, så når ikke returen renner unna fort nok bygges det opp trykk som til slutt tar knekken på tettingene.
Post Reply