Aaz susing

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Breibin
Car: T3 -88 Syncro 1,9TDK
Phone: 95062153

Aaz susing

Post by Breibin »

Har nettopp satt i "ny" aaz motor i min 88 T3. Har kjørt et godt stykke og alt fungerer fint. Men her om dagen merket jeg en lyd, kan nærmest beskrives som susing eller en form for lufttrykk i motoren da jeg dro på litt ekstra på tredje gir. Lyden gir seg når jeg slipper opp og kommer ikke automatisk tilbake, men dukker opp nå og da ved litt ekstra gasspådrag. Den samme lyden merket jeg også i den gamle motoren som satt der... Litt lite å gå på her, men undres om noen har noe tips.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Aaz susing

Post by subwoofer »

Bruker du JX-innsugsmanifolden? Da kan det være overtrykksventilen. Hvis ikke er det mest sannsynlig en slange eller pakning som tetter dårlig og blåser litt når trykket kommer.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Breibin

Post by Breibin »

Jeg bruker JX-innsugsmanifolden ja. Lyden harmonerer med at det er en overtrykksventil som blåser ut.. Er dette en ventil tilknytta turboen da? Middels dårlig greie på dette her men lærer underveis.. Er det skadelig for motoren, kan det unngås og bør man ikke bruke Jx-innsugsmanifolden på AAZ-motoren? Fikk en bilkyndig kompis til å hjelpe meg med motorbytte, flytta over alt det "utvendige" til AAZ, og forstod det som om vi måtte bruke manifold fra JX... :)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Valgfritt. Med JX manifolder slipper du å bygge nytt eksosanlegg. Ventilen er rund og står på innsugsmanifolden. I senter oppover på denne ventilen, plassert helt bak på motoren, (bak i bilens lengderetning) er det en skrue som du kan skru innover for å stramme en fjær. Da vil ventilen først blåse på et høyere trykk. Fikk ikke min til å holde tett opp til mer enn ca 1 bar og da pulset den. Neppe skadelig for motoren men ikke ønskelig å kjøre med. Min slapp dotter med røyk pga manglende luft i forhold til dieselmengden når den blåste på popof ventilen.
Vil nok tro at den kan blokkeres på annet vis også, men det har jeg ikke sett på.
Jeg byttet til AAZ med originale manifolder.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Breibin

Post by Breibin »

Takk for tips! Min slipper også dotter med røyk når dette skjer. Skjer dette pga. at JX-manifold er bygd for lavere trykk?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Vet ikke hvorfor det er sikkerhetsventil på JX og ikke på AAZ, er jo samme turbo.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Needforspace wrote:Vet ikke hvorfor det er sikkerhetsventil på JX og ikke på AAZ, er jo samme turbo.
nei.. er ikke samme turbo originalt på aaz og Jx.. kun på de tidligste modellene i passat.

ta av den sorte overtryksventilen din og skru ut skruen.. putt oppi en gammel bits eller lignende og skru igjen.. alternativt kan du dreie til en rund skive og legge i klemmen isteden..
jeg har sveist igjen hullet på de siste jeg konverterte til aaz.. bygger nå kun tdi..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Breibin

Post by Breibin »

Nå forstår jeg folkens, hjertelig takk for gode tips :)
Post Reply