Dekk på felg

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

LubbeZild wrote:
vwbus.no wrote:
LubbeZild wrote:Noen som har prøvd 275/30-19 på bilen? kommer disse utfor hjulbuene eller er det gangbart?
alt har med f3elg bredde og inpress
jeg kjører 285,25x20 og de er inforbe på orginale skjermer

martin
Bevar oss,hvem er det som kan skrive ut at slike dimensjoner er godkjente på bilen?Tenkte hvis jeg ville ha dei i vognkortet.
Og hvordan synes du det er å kjøre med slike dekk?vannplaning ved fuktig luft og kjenner hver småstein i veien?
det koster å henge med

martin
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

:lol: Ja, det gjør det virkelig. Hvordan er ryggen Martin? :wink: Men absolutt noe det står respekt av; 285/25/20!!!!!!! :shock:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
vwbrumle

Post by vwbrumle »

" Gjetning"?! Det er vel kun tre ting BT ser på ang dekk og felg.
1. rulleomkrets avvik +- 5
2. Loadindeks iht vognkort. hverfall for oss med T4.
3. At felger og dekk ikke stikker utenfor hjulbuen.

Hakke peil på hva dette blir på 20" felg som vwbuss skriver om. Men hvorfor sånn styr at dette skal stå i vognkort. utgangspunktet er jo vognkortet. Dekkbutikker har da tabeller dette regnes utifra. Så da kan jo dimmensjonene være/se/høres ekstremt ut. Men jo mere ekstremt det er jo surere og mer innbitt blir bt kontrollanten som prøver alt han kan for å underkjenne evnt dekkbutikkens anbefalinger.
Roger
LubbeZild

Post by LubbeZild »

vwbrumle wrote:" Gjetning"?! Det er vel kun tre ting BT ser på ang dekk og felg.
1. rulleomkrets avvik +- 5
2. Loadindeks iht vognkort. hverfall for oss med T4.
3. At felger og dekk ikke stikker utenfor hjulbuen.

Hakke peil på hva dette blir på 20" felg som vwbuss skriver om. Men hvorfor sånn styr at dette skal stå i vognkort. utgangspunktet er jo vognkortet. Dekkbutikker har da tabeller dette regnes utifra. Så da kan jo dimmensjonene være/se/høres ekstremt ut. Men jo mere ekstremt det er jo surere og mer innbitt blir bt kontrollanten som prøver alt han kan for å underkjenne evnt dekkbutikkens anbefalinger.
Greit nok hvis man kjøper dekk og felg i butikken.men finner man felger til salgs privat,så er det vel litt verre med papirer.Det er vel ikke så lett at man bare tar felgen med seg til ei sjappe og ber dei skrive ut papirer på felger de ikke selger....Anngående Li,hvor på dekket står det?Har bare sett max load i kg.Li 95 sier liksom ikke meg noe i sammenheng med kilo.Eller er det bare total aksellast delt på 2?
VW Multivan 2.5Tdi 2003 mod
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Her har du en liste på LI og hvilke "max load i kilo" de representerer:
http://www.ciservice.no/index.php?optio ... 54&lang=no
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Reidar Dragsten Moe

Post by Reidar Dragsten Moe »

Vist du ikke kjører veldig tungt lastet over laaange avstander spiller ikke LI så stor rolle, jeg kjører 30-35 mil bykjøring daglig,med last,det har alldri vært noe problem hverken til meg eller den som hadde bilen før meg. Transporter'n min med en grei last veier ikke stort mere enn Passaten når den er pakket og klar for tur med 4 voksne og baggasje.
2000 VW Transporter 2.5 TDI
1959 VW Boble
1985 Audi 90Q/S2
1976 VW Transporter
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Kremt...

Post by Rudeboy »

Reidar Dragsten Moe wrote:Vist du ikke kjører veldig tungt lastet over laaange avstander spiller ikke LI så stor rolle, jeg kjører 30-35 mil bykjøring daglig,med last,det har alldri vært noe problem hverken til meg eller den som hadde bilen før meg. Transporter'n min med en grei last veier ikke stort mere enn Passaten når den er pakket og klar for tur med 4 voksne og baggasje.
---

Vil så definitivt si det spiller en rolle den dag BT kommer og spør hvorfor ikke dekka er iht typegodkjenninga på bilen, mens de skriver heftig på giroblanketten :cry:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Sharif is the winner

Post by Rudeboy »

Har ikke kjøpt enda, men det ser ut for at Sharif er og blir vinneren.

Dekk fra Nokian i 205/65/15R.

Men så til problemet :

Alufelgene. Fyren som jeg har vært i kontakt med henviser til ASA sine felger. De er dritschtøgge, ser ut som de er fra ett eller aent horestrøk i Miami fra 80-tallet da lyse-mintgrønt og rosa var klescodex... :roll:

Det er ikke hva jeg ønsker å sko tyskerbrakka med.

Jeg var oppom gutta der nå i mårrest, men vedkommende jeg har snakka med var ikke der og fordi det ikke var spikra noen felger til mitt kjøp ble det til at jeg returnerte byen uten å handle dekk.

To spørsmål :

1) Hva slags fem-eika felger kjører folket på ? Det er femeikers felg jeg ønsker sette på, serru 8)

2) Skulle det kunne la seg gjøre å få satt på mine originale 15/6J-stålfelger noe dekk i 205/65/15R ??

sistnevnte krever at ikke dimm på dekk og felg er uvennlige mot speedometeret eller andre relativt viktige faktorer den dag BT står i veikanten og vinker meg inn... :?

Svar utbedest !

mvh,
Yngve S
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Spm. 2: ingen problem, dette går fint, har til og med blitt levert fra Møller på nybil.
Rudeboy
-
-

Hehe

Post by Rudeboy »

-Sweet !

Da økser jeg vekk noen kroners forbruk på felger, og anvender de jeg har fra før av 8)

KISS, som det heter :) ("Keep it simple, stupid") (En av Murphy's Laws of Combat Operations)

Dóg blir det møe dekk og felg med den dag jeg får tid i neste uke til å bytte dekka, datoen for skiftet er søndagen og bilen blir lånt vekk til svigers på de gamle sommerdekka i kveld fram til onsdagen.

Piff, paff ! Alu-felger meg her og alufelger meg der.

Alt jeg trenger huske da er kobberpastaen så ikke felgene limes fast i.l.a sesongen, så er det vel ingen sak å rulle på de gamle felgene.

mvh,
Yngve S
Post Reply