Vannlekkasje inn i kupe - "ny" T5

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
TomR
-
-
Car: 2006 California, 4 motion, 174hk
Phone: 91654034

Vannlekkasje inn i kupe - "ny" T5

Post by TomR »

Har en T5 som har gått kun 13000 km, i dag merket jeg at det var fukt under matte på passasjer side, jeg har fortsatt nybilgaranti - men tenkte likevel å høre hva dreneringen til venstre i torpedoveggen kommer fra. Det er omtrent under der (inne i kupeen) det er vått i min bil. Renner ned hjulkassa og samler seg under matta på passasjerside. Jeg har kjørt bilen i maskin som pøser på ganske mye vann et par ganger, noen som har erfaring fra samme utfordring?

Lånt bilde:

Image
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Re: Vannlekkasje inn i kupe - "ny" T5

Post by silenhag »

Den bilden er fra en California, min :) og så vidt jeg vet er det drenering fra hevetaket, når taket er oppe og det samles vann i den lille grøfta nedenfor duken. Inngangen til dreneringshullet er skjult under noe plastdeksel.

Men er din bil en California?
Har du lagt dig på rygg og stukket inn hodet under dash? Ta bort deksel under der (der hvor kupefilter sitter) så ser du nesten opp i A-stolpen. På min bil er denne dreneringsslangen brun der inne.

Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
TomR
-
-

Post by TomR »

Stemmer, jeg lånte etter søk i din tråd :D

Min er IKKE en bil med hevetak, jeg har en Multivan Highline 2013 med soltak - kanskje samme dreneringen brukes (jeg har samme på min)? Jeg har ikke tenkt å bruke masse tid på dette siden jeg har nybilgaranti - men om det hadde vært en bagatell så hadde det vært greit å få tatt det (er neppe drive in på Albjerk heller). Er jo litt upraktisk med vann inn i bilen - var ikke mye vann/fukt - men jeg skal ikke ha noe :P

Men som du sier, det er vel lite stress å ta av det dekselet og se oppunder der, kan jo være så enkelt at noe har hoppa av under der slik at vann lekker fra en drenering eller lignende!
TomR
-
-

Post by TomR »

Kom meg under dashen i dag, og riktig - det er dreneringa til takluka som kommer ned der. Den brune plastslangen hadde hoppet av gjennomføringa og det forklarer jo hele greiene. Fikk entret slange inn i gjennomføringa etter litt knot (trangt!!).

Neste steg er nå å få sjekket om det har kommet vann bakom teppet, det er ikke så lett å oppdage da det er plastbelagt imellom teppe og isolasjon. Har aldri hatt oppe takluke, så jeg er usikker på hvor mye vann som faktisk renner ned dreneringa når luka er lukket. Når jeg har kjørt den i vaskemaskin så er det jo greit overtrykk på vannet og da skjønner jeg at det kommer vann ned drenering ved lukket luke.
Post Reply