hei
vi er en familie som vurderer ny tur til Island. I den anledning funderer vi på om en T3, lett modernisert er rett valg for oss. Vi møtte masse T3 synchro der sistgang, ufattelig praktiske biler. Alternativet er jo gjerne store, tunge og dyre Defendere eller tilsvarende med campingpåbygg av diverse art. Det fiffige er at selv om man bruker 400 000 på en sånn campingsag, får man utrolig liten plass.
Hva må vi regne med å betale for noe sånt, er vel det springende punktet. Jeg ser for meg at budsjettet til en sånn bil kanskje kan være 100 - 150 000kr, siden det blir en ren turbil. Til den prisen burde det vel være mulig å skaffe en ganske fin T3 såvidt jeg kan forstå. Import er et godt alternativ, mange er jo også å bedømme som veteranbiler idag, som er gunstig.....
Noen forslag hvor begynne lete, hva se etter osv ? Jeg kunne godt tenke meg en som har fått ombygd motor til noe med litt mer futt enn originale 78hk/112hk, men samtidig gir dette ofte surr med deletilgang osv når opphavet er litt ukjent. Da blir jo også import brått mye mer vanskelig....
T3 som offroadcamper
T3 som offroadcamper
Har testet det meste, men hva med en Caravelle ?
Lars Larsen
Nittedal
Lars Larsen
Nittedal
Re: T3 som offroadcamper
Ja, T3 er fremdeles et populært valg som offroadcamper. Det formelig kryr av de fra alle mulige nasjoner på veiene nordover om sommeren, med enten Lofoten eller Nordkapp som reisemål.
Og med et budsjett på 150k burde det være mulig å sette sammen en relativt pålitelig camper. Men de har noen svakheter, og disse er det verd å være klar over. Det ligger mye info på nett, så noen timers Googling bør gi svar på det meste.
For det første må dere vurdere om det virkelig er behov for syncro. Du får et mye bedre utgangspunkt for samme pris om du velger 2wd, og utvalget av originale Westfaliacampere er også enormt mye større med 2wd. Det finnes også 2wd girkasser med diffbrems, alternativt kan sperren fra en syncrokasse med litt jobb bygges inn i en 2wd kasse.
Men om dere er avhengige av 4wd ville jeg ha funnet en bil med best mulig karosseri. Rust (og da spesielt i karosseriskjøtene) er disse bilenes verste fiende.
Så ville jeg ha gått for en TDI-konvertering (eller evt 1,9 TD om elektronikken avskrekker). Da holder man deletilgangen innenfor samme konsern, i motsetning til Ford eller Subaru som er to av de andre alternativene. Og du får god holdbarhet og bra rekkevidde.
Girkassene er også en svakhet på disse, så å starte med en nyoverhalt kasse er også en fordel. Da kan man også gjøre noen grep som gjør kassa mer egnet til motorkonverteringen. Her spiller også dekkvalget inn for å velge optimale utvekslinger.
Ellers er drivverk og hjuloppheng relativt enkle saker, men nye deler også her skader ikke.
Og når det gjelder innredning er det mye å velge i. Originale Westfaliasyncroer er som nevnt relativt sjeldne og dyre, men det ligger mange alternative løsninger på nett, så det er bare å søke.
Og med et budsjett på 150k burde det være mulig å sette sammen en relativt pålitelig camper. Men de har noen svakheter, og disse er det verd å være klar over. Det ligger mye info på nett, så noen timers Googling bør gi svar på det meste.
For det første må dere vurdere om det virkelig er behov for syncro. Du får et mye bedre utgangspunkt for samme pris om du velger 2wd, og utvalget av originale Westfaliacampere er også enormt mye større med 2wd. Det finnes også 2wd girkasser med diffbrems, alternativt kan sperren fra en syncrokasse med litt jobb bygges inn i en 2wd kasse.
Men om dere er avhengige av 4wd ville jeg ha funnet en bil med best mulig karosseri. Rust (og da spesielt i karosseriskjøtene) er disse bilenes verste fiende.
Så ville jeg ha gått for en TDI-konvertering (eller evt 1,9 TD om elektronikken avskrekker). Da holder man deletilgangen innenfor samme konsern, i motsetning til Ford eller Subaru som er to av de andre alternativene. Og du får god holdbarhet og bra rekkevidde.
Girkassene er også en svakhet på disse, så å starte med en nyoverhalt kasse er også en fordel. Da kan man også gjøre noen grep som gjør kassa mer egnet til motorkonverteringen. Her spiller også dekkvalget inn for å velge optimale utvekslinger.
Ellers er drivverk og hjuloppheng relativt enkle saker, men nye deler også her skader ikke.
Og når det gjelder innredning er det mye å velge i. Originale Westfaliasyncroer er som nevnt relativt sjeldne og dyre, men det ligger mange alternative løsninger på nett, så det er bare å søke.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
T3 syncro (ingen "h") DOKA (fem - seks seters) med Tischer eller Cabby camperpåbygg på planet, da ?
Sistnevnte er vinterisolert og selv om jeg tror en Tischerhytte på planet duger fint så kunne det jo vært moro å kjøpt inn noe som kan brukes midtvinters i f.eks Østerdalen eller andre steder man jo fremdeles kan oppleve minusgrader i.
Defender slipper inn både vann og luft ved frontruta (jf all kunnskap og erfaring fra VBF) og setter du opp en syncro 16 mot e Def 90 så kjører syncroen ifra Deffen med jevnbyrdige sjåfører. Just sayin.
Sistnevnte er vinterisolert og selv om jeg tror en Tischerhytte på planet duger fint så kunne det jo vært moro å kjøpt inn noe som kan brukes midtvinters i f.eks Østerdalen eller andre steder man jo fremdeles kan oppleve minusgrader i.
Defender slipper inn både vann og luft ved frontruta (jf all kunnskap og erfaring fra VBF) og setter du opp en syncro 16 mot e Def 90 så kjører syncroen ifra Deffen med jevnbyrdige sjåfører. Just sayin.
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Å importere syncro til Norge er som å importere sand til Sahara, eller is til Grønland. En 112hk Bensin skulle vel være mer en godt nok når det kommer til motoreffekt.
Tar jeg ikke mye feil, kan Paul (Ducce 999) ha noe som kan passe blandt hans 10-15 eller hva det nå er i antall biler han har.
P.S. gratulerer med å ha klart å fylle ut bosted på første forsøk.
Tar jeg ikke mye feil, kan Paul (Ducce 999) ha noe som kan passe blandt hans 10-15 eller hva det nå er i antall biler han har.
P.S. gratulerer med å ha klart å fylle ut bosted på første forsøk.
Godt poeng. Prisene på syncroer i Norge er enn så lenge lavere enn i andre land. Eneste måtte være å lete i Sverige eller Finland etter 16 tommere. Men også der er de etter hvert blitt dyre.Buss Marius wrote:Å importere syncro til Norge er som å importere sand til Sahara.
-
CARASYN87
- -

- Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
- Phone: 93277745
Hei.
Jeg holder for tiden på med et Offroadcamperprosjekt for Islandturen min i 2018.Basis er en T3 2wd Reimocamper fra 1988 med ombygd 1,9 liter 1Y dieselmotor og turbo fra en 1,6td.Girkassa er en original men overhalt 4 trinns med ombygd 100% diffsperre fra en Syncro og Tdi clutch pluss forsterket aksel.Chassiset er blitt hevet med 8 cm og understellet og motor er blitt beskyttet med stålplater.Større stålfelger(Mefro) i 15" og Offroaddekk i 215/80r15 er på plass så at hele bilen nå har 12 cm mer høyde enn original.Budsjettet mitt med kjøp av camperen og alle deler er nå kommet opp på sirka 110000 Nok.Jeg har også to Syncroer med 112hk bensinmotorer stående men jeg ville ha en camper med enkel teknikk og robust understell.Har man med en Syncro en havari i ulendt terreng på Island så er det faktisk ikke så enkelt å skaffe seg reservedeler rask nok til å fortsette turen.Derfor mitt valg av 2wd dieselcamperen.Da får man ialfall alle deler på Island.
Hilsen Carasyn87
Jeg holder for tiden på med et Offroadcamperprosjekt for Islandturen min i 2018.Basis er en T3 2wd Reimocamper fra 1988 med ombygd 1,9 liter 1Y dieselmotor og turbo fra en 1,6td.Girkassa er en original men overhalt 4 trinns med ombygd 100% diffsperre fra en Syncro og Tdi clutch pluss forsterket aksel.Chassiset er blitt hevet med 8 cm og understellet og motor er blitt beskyttet med stålplater.Større stålfelger(Mefro) i 15" og Offroaddekk i 215/80r15 er på plass så at hele bilen nå har 12 cm mer høyde enn original.Budsjettet mitt med kjøp av camperen og alle deler er nå kommet opp på sirka 110000 Nok.Jeg har også to Syncroer med 112hk bensinmotorer stående men jeg ville ha en camper med enkel teknikk og robust understell.Har man med en Syncro en havari i ulendt terreng på Island så er det faktisk ikke så enkelt å skaffe seg reservedeler rask nok til å fortsette turen.Derfor mitt valg av 2wd dieselcamperen.Da får man ialfall alle deler på Island.
Hilsen Carasyn87
Med vennlig hilsen CARASYN87.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Det er vel sånn nå at det nesten er billigere å bygge sin egen 16" , i alle fall hvis hensikten er å dra nytte av 16" erens terrengegenskaper og ikke samle på en klassiker.OddN wrote:Godt poeng. Prisene på syncroer i Norge er enn så lenge lavere enn i andre land. Eneste måtte være å lete i Sverige eller Finland etter 16 tommere. Men også der er de etter hvert blitt dyre.Buss Marius wrote:Å importere syncro til Norge er som å importere sand til Sahara.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Ja, Sverige og Finland har hatt mange 16 tommere, men Oberschlachter har vel mer eller mindre støvsuget landene for gode eksemplarer. Men jeg tror det enda er mulig å finne et brukbart eksemplar til en overkommelig pris.
Men som du sier så er det nok billigere å bygge om en 14 tommer så lenge det ikke er originaliteten som er viktigst.
Jeg har valgt å legge meg på en stil som vel må kalles en 16 tommers look-alike, i og med at jeg har fått tak i både originale skjermbuer, hjuloppheng og bremser fra 16 tommer, og hevetak og interiør fra original Westfalia Multivan. Så det er jo en slags originalitetsstil det og, selv om ikke akkurat denne bilen ble levert med alle delene da den var ny...
Men om man kaster original-ideene overbord, og bare bygger mest mulig praktisk er mulighetene mye større.
Men som du sier så er det nok billigere å bygge om en 14 tommer så lenge det ikke er originaliteten som er viktigst.
Jeg har valgt å legge meg på en stil som vel må kalles en 16 tommers look-alike, i og med at jeg har fått tak i både originale skjermbuer, hjuloppheng og bremser fra 16 tommer, og hevetak og interiør fra original Westfalia Multivan. Så det er jo en slags originalitetsstil det og, selv om ikke akkurat denne bilen ble levert med alle delene da den var ny...
Men om man kaster original-ideene overbord, og bare bygger mest mulig praktisk er mulighetene mye større.
-
CARASYN87
- -

- Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
- Phone: 93277745
Jeg synes at fordelen med 2wd T3'en og ombygging til terrenggående egenskaper av bilen er at girkasse,motor og vitale deler(med unntak av drivstofftanken) original er høyere montert enn på en Syncro pga.mellomakselen.Så man har enklere teknikk og mer rom mot eventuelle hinder som kunne dukke opp på veien eller i terrenget.Men såklart er en Syncro mye bedre i tung terreng enn en 2wd med diffbrems eller sperre
.
Med vennlig hilsen CARASYN87.