Bytte av slavsylinder på 2,5 TDI ACV

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CTL
Car: T4 2,5 TDI 1997

Bytte av slavsylinder på 2,5 TDI ACV

Post by CTL »

En bekjent av meg skulle bytte denne for meg, men det endte med at jeg 'arvet' et påbegynt prosjekt, med noen ting demontert. Måtte tauge bilen hjem. Ser her på forumet at mange har demontert 'clutchhus med gearkasse' og det virker enkelt, men jeg ser ikke om det blir gjort med motoren i bilen eller om alt taes ut. Så mit spørsmål er hvor mye må demonteres for å gjøre dette.

Jeg har fått løsnet gearkasse, men får den ikke ut. Det er ikke plass til å dele motor og gearkasse nok til å få ut gearkassen. Er det et triks her eller må hele traversen demonteres eller må motoren ut?

Har demontert venstre hjulhub og løsnet/delt høyre drivaksel på midten, løsnet gearvelger og alt jeg tror er nødvendig. Den ene bolt som sitter i stagget opp til vibrasjonsdemperen, satt noe jæv....., Laget en 'mejselkile' av et gammelt brekkjern som ble kuttet og sveist litt på, måtte varme bolten med induksjon, men etterhvert løsnet det.

Jeg har ikke gjort dette før, er mest bremser, stag og styre- og bærekuler, eksos, type hobbymekaniker.

Har lett på forumet etter en type DIY guide, men har ikke funnet en.
Noen som har en DIY eller gjerne en video?

Claus :)
Frode Andersson
Phone: 91808498

Re: Bytte av slavsylinder på 2,5 TDI ACV

Post by Frode Andersson »

Heisann.
Du må trekke motoren fram for å få ut gearkassa. Det finnes et eget verktøy til dette som holder motor oppe etter at "motorfeste" på gearkassesida er løsna og du kan trekke fram, for å få plass til å ta ut gearkassa. Sitter også ein unbrakoskrue inn bak høgre drivaksel mellom gear og motor som er litt klurete å få has på.
Frode Andersson

- T3 1982 Transporter 1,6d CS
- T4 1997 Transporter Syncro 2,4d AAB
- T4 1999 Caravelle 2,5Tdi ACV
- Touran 2010 1,9Tdi
CTL

Post by CTL »

OK, så radiatorAsembly må ut. Motorfestet du mener er den bøyle som sitter og holder overgangen mellom motor og gear kasse (kan løsnes og bøyes ned slik at den ikke holder gearkassa)? Eller er det også selve motorfeste som sitter på motoren mot gearkasse siden som skal løsnes? Den lille lure umbraco har jeg fått med meg :)

Jeg har løftebukk og har per nå understøttet motor med en jekk og en bit 1,5"x 6", samt en gearkassejekk under gearkassa.

Har ikke nevnte verktøy, kan man gjøre noget annet? ref. jekk+ planke og presse på motoren bakifra? Eller spennebånd?

Takk for svar :)
Claus
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Har hørt om at det er blitt spent opp en tykk stropp under bunnpanne og en tynn stropp som en jekker motor og gir frem med, mens pakken glir på den tykke, kombinert med girkasse jekk for å holde høyden, når så hele pakken er låst fremme slippes motor ned på stroppen og kassen geleides ut.

Evt bor du i nærheten kan du låne vw verktøy av meg.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
CTL

Post by CTL »

Takk for tilbudet, det er hyggelig gjort, men desverre bor jeg i Eidskog, nær svenskegrensen, så det er et stykke vei :)

Skal demontere kjøler og det fremme, så får jeg tenke til litt, se om jeg kan ordne en patent.

Takk for hjelpen :)
Claus
CTL

Post by CTL »

Hei, så er jeg glad for å kunne si at kassa er ute, måtte ta ut grill/kjøler med vifter, men det var egentlig greit å ta ut som en enhet, men en ting som var noe skikkelig plunder var motorforvarmeren med eksosen ut ved venstre fremhjul, den har gjort all denne jobbingen mye vanskeligere, ikke fungerer den heller så burde vel fjerne hele skiten. Løsnet eksosen rett fremfor katalysatoren. Brukte en liten saksejekk og gummipad (fra Jula), plassert mellom bunnpanne og traversen, funket veldig greit. Noen spennebånd, som sikkerhet og en gearkassejekk.

Har kjøpt ny lamell ,trykkplate og slavesylinder. Har ikke nytt DM svinghjul. DM svinghjul og clutch ble byttet ved 290.000 km i 2005 (sitter med den gamle kvitteringen fra Audi Flensburg). Bilen har nå gått 460.000 km.

Noen råd om svinghjul, slavesylinder og 'bremserør' til slavesylinderen, vet jo egentlig ikke hvor lekkasjen var, ser ikke noe tydelig sted.

Hvordan legger man inn bilder her? går det?

Claus :)
CTL

Post by CTL »

Prøver å lage link til bilder :)

På trykkplaten står Luk og B02103, er dette en enhet, eller kan man bytte lamellskive og trykkplate uten å måtte løsne DM svinghjulet?

https://www.youtube.com/watch?v=MgPPECf6X1A
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg regner med at siden du har lekkasje så mister du bremsevæske. Har du sjekket ut masterpumpa ved pedalen? noen har lekasje i hovedsylinderen (bremsekraftforsterkeren)
Hvilke symptomer har du? Det er ikke uvanlig at pumpa inni kassa blir byttet asmtidig med clutch siden det er en relativt liten ekstrakostnad siden kassa allerede er ute.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

CTL wrote:Prøver å lage link til bilder :)

På trykkplaten står Luk og B02103, er dette en enhet, eller kan man bytte lamellskive og trykkplate uten å måtte løsne DM svinghjulet?

https://www.youtube.com/watch?v=MgPPECf6X1A
Ja du får lamell og trykkplate uten svinghjul.

herifra for eks: http://www.ebay.co.uk/itm/vw-t4-2-5-tdi ... Sw9GhYe6Pt

Image

Trykkplaten er skrudd til svinghjulet, med en rekke skruer i ytterkant, husk å sentrere lamellen når ny clutch monteres.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
CTL

Post by CTL »

Bilen har stått lenge, siden clutchen 'forsvant', det så ikke ut som det var lekkasje ved hovedsylinder, eller forsterker,
jeg har fylt på mye bremsevæske, det ble lavt etter hver kjøring, var derfor ganske sikker på at det måtte være slaven, men jeg fant ikke noen sjø av bremsevæske underslaven heller. Du vet sjekke diesel og etterfylle bremsevæske :)

Spørsmålet mitt var om Luk 'en er en 'ferdig sammenskrudd' enhet bestående av svinghjul, lamell og trykkplate, for det ser ut som at det er en kant sveist rundt på svinghjulet, som nesten ser ut til å sperre for å ta ut trykkplaten seperat.
Det fikk meg til å tenke på en ferdigskrudd pakke, hvor man så fester svinghjulet gjennom huller i lamell og trykkplate.

Har kjøpt seperat trykkplate og lamell fra Sachs og har byttet slaven, vurderer å ikke bytte trykkplate og lamell, da det egentlig kun er mistet bremsevæske og clutcheffekt som har vært blitt borte.Vet ikke hvor smart det er å mixe komponenter fra forskjellige leverandører? Tenker da på å returnere trykkplate og lamell, kun bytte slaven og samle alt igjen. Hvis det så senere viser seg at clutch/svinghjul er gåent, får jeg gjøre jobben igjen.
Post Reply