montering av eberspächer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Odd. J
-
-
Car: T4 2000mod
Phone: 97731973

montering av eberspächer

Post by Odd. J »

Hei, skal til å montere denne eberspächer 2d snart og i den forbindelsen lurte jeg på om jeg kan montere brenneren i samme rommet som batteriet, avstanden fra batt å brenner ca 70cm.
Monteringen av nikkepumpa å tank, er der noen fasitt for dette, tenker helst for høydeforskjell i så fall.. Noen gode råd her..
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: montering av eberspächer

Post by Needforspace »

Hva for et rom er dette? Batteri i T3 er plassert mange forskjellige plasser...
Men, 70cm er i utgangspunktet god avstand så sant det ikke er mulig å få knallgass fra batteriet inn i brenneren.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Odd. J
-
-

Post by Odd. J »

Joda det er riktig det, men har monteret ett fritidsbatt på høyre side under baksete, tenkte event å montere brenneren på venstre side der? Har også tenkt på knallgass der, men de nye vedlikholdsfrie batt gasser vel minimalt trodde jeg..
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

I min innredning er det ikke vanntank på vanlig Westfalia plass. Helt inni der har jeg min dieselvarmer. Men i benken burde ikke være noe problem.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg hadde ikke vært redd for å montere både fritidsbatteri og Eber under baksetet, så lenge Eberen monteres i henhold til monteringsanvisningen. Den må monteres tett mot gulvet og suge forbrenningslufta utenfra. Tror kanskje jeg også ville ha montert slange på inntaket av kaldluft og hentet luft via et inntak montert i veggen under baksetet. Bare pass på at utblås for varmluft er et stykke unna for mest mulig effektiv oppvarming. Både Eberspächer og Webasto har mye fine deler til slikt.

Når det gjelder montering av pumpa så står dette godt beskrevet i monteringsanvisningen. Både høyde og vinkel på pumpa.
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Hva med å montere den i batterikassen under førersetet? Ute av veien på en plass som sikkert er tomt allikevel. Mere fornuftig å ha varmen framme og sende den bakover hvor en oppholder seg ved camping enn å ha varmen bak og sende den fram i førerkabin.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
OddN
-
-

Post by OddN »

GLENN MARVIN wrote:Hva med å montere den i batterikassen under førersetet? Ute av veien på en plass som sikkert er tomt allikevel. Mere fornuftig å ha varmen framme og sende den bakover hvor en oppholder seg ved camping enn å ha varmen bak og sende den fram i førerkabin.
Det har vel blant annet Steinar(ontour) gjort og det fungerte vel bra. Eneste jeg kommer på ved en sånn montering måtte vel være at du ikke uten videre får sugd opp den kaldeste lufta helt nede ved gulvet. Men i følge Steinar fungerte dette bra på hele finnmarksturen hans så da er det nok et problem av mer teoretisk art...
Odd. J
-
-

Post by Odd. J »

Når vårfuglene begynner å synge, begynner jeg å montere tenker jeg,. Takk for tipsene... :D
rocoloco
Car: T4 2002 Westfalia

Post by rocoloco »

Campervan culture har vel en fin video på dette, på Utuben. https://youtu.be/7RpFZ3vpIs4

Sent from my iPhone using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

rocoloco wrote:Campervan culture har vel en fin video på dette, på Utuben. https://youtu.be/7RpFZ3vpIs4

Grei video, men jeg ser de bruker en varmer fra en Ford Transit, og denne ser ut til å ha en større anleggsflate mot gulvet sånn at to av skruene kommer utenfor det flate området i gulvet. Ikke ideelt etter mitt skjønn. De D2 varmerne jeg har sett har alle hatt mindre anleggsflate og passer perfekt inne på det flate feltet i gulvet under baksetet.

Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor de monterer panelet helt oppe under taket. Alle Westfaliabilene har det i sidepanelet rett bak skyvedøren. Da blir kablene mye kortere, og du når det fra under dyna når du våkner en kald morgen...
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Har ny eber D2 jeg skal sette og den trenger ikke stort hull i gulvet slik som på videoen. Kun noen hull til eksosen, diesel og slikt.

Planen er å sette den under baksetet, nærme C-stolpen og på langs, ikke på tvers som i videoen.
Hadde egentlig tenkt å lage en slags boks til den slik at jeg kunne ha et stort forbruksbatteri oppå... Men jeg tenkte ikke på knallgass
før jeg leste denne tråden. Kanskje best å flytte batteriet over på andre siden, ved venstre C-stolpe? Har allerede ett forbruksbatteri montert helt bak i bilen
inni høyre hjørnet, ikke langt fra startbatteriet.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
rocoloco
Car: T4 2002 Westfalia

Post by rocoloco »

OddN wrote:
rocoloco wrote:Campervan culture har vel en fin video på dette, på Utuben. https://youtu.be/7RpFZ3vpIs4

Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor de monterer panelet helt oppe under taket. Alle Westfaliabilene har det i sidepanelet rett bak skyvedøren. Da blir kablene mye kortere, og du når det fra under dyna når du våkner en kald morgen...
Verdammt! Monterte det på sidepanelet bak passasjersetet. Enklest tenkte jeg. Nå må jeg få kjølige skinker når jeg kunne hatt det kos.

OddN
-
-

Post by OddN »

Ikke det beste bildet, men originalt i Joker/Atlantic/California står altså panelet i høyre sidepanel, rett bak askebegeret:

Image

Og i en Multivan står det her (bildet fra Finn, så det forsvinner nok om en stund):

Image

I tillegg til det styringspanelet, hadde noen også timer i tillegg. I Atlantic osv sto denne under baksetet her:

Image
Post Reply