De tilsvarer 100% med 205/70R/14 som er anbefalt av Goodyear.
Men vil disse passe min 2WD med 16" Mercedes felger som har 205/60R 16" ET35?
Trenger jeg noen spacere?

Note to self: 195/65R16 (+1,3% større) er best på bilen!!

Ok, 5mm spacer er notert. Vil uansett prøvemontere felgene med de dekkene som står på for å se om de tar borti noen steder.OddN wrote:Det korte svaret er ja. Felger med et35 krever normalt minst 5mm spacere på en 2wd. Men det kommer litt an på bredden på felgene.

Needforspace wrote:Om felgene: Tåler vekten på den "tyngste" akslingen, om ET er innenfor 5mm avvik fra vognkort, om dekk ikke tar borti noe sted ved fjæring eller stikker utenfor er felger OK. Krav til ET er forøvrig i utgangspunktet forskjellig på stålfelg eller alu.
Om dekkene: ikke er over/under 5 % avvik fra originaldimensjon i vognkortet og har det nødvendige mønster og høy nok LI (load index) skal dette også være ok. Må nok ha et lite forbehold på det med C dekk kontra reinforced, men mener at om LI er høy nok skal det ikke være noe problem. Selvfølgelig er det også noe som heter hastighets index, men det blir vel sjelden noe problem....
EDIT: ikke er over/under 5 % avvik fra originaldimensjon i vognkortet Her snakker vi rulle-omkrets altså![]()

Bare ett sprøsmål til om dekk.Italjohn wrote:Needforspace wrote:Om felgene: Tåler vekten på den "tyngste" akslingen, om ET er innenfor 5mm avvik fra vognkort, om dekk ikke tar borti noe sted ved fjæring eller stikker utenfor er felger OK. Krav til ET er forøvrig i utgangspunktet forskjellig på stålfelg eller alu.
Om dekkene: ikke er over/under 5 % avvik fra originaldimensjon i vognkortet og har det nødvendige mønster og høy nok LI (load index) skal dette også være ok. Må nok ha et lite forbehold på det med C dekk kontra reinforced, men mener at om LI er høy nok skal det ikke være noe problem. Selvfølgelig er det også noe som heter hastighets index, men det blir vel sjelden noe problem....
Fantastisk![]()
Imponerende hva du sitter på av info

Jepp.Italjohn wrote:Ser i vognkortet at bilen er oppgitt med følgende data:
Tillatt totalvekt: 2600
Tillatt aksellast: 1200/1400
Egenvekt med fører: 1855
Tillatt nyttelast inkl. passasjer: 745
Vil dette si at aksellast 1400:2=700kg = minimum load index?

Nei, jeg vil ha asfaltdekk, men takker for tipsetNeedforspace wrote:Bare å ta den helt ut med en gang....
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop ... p=R-303960

Needforspace wrote:Jepp.Italjohn wrote:Ser i vognkortet at bilen er oppgitt med følgende data:
Tillatt totalvekt: 2600
Tillatt aksellast: 1200/1400
Egenvekt med fører: 1855
Tillatt nyttelast inkl. passasjer: 745
Vil dette si at aksellast 1400:2=700kg = minimum load index?

Hadde egentlig ikke tenkt så mye over det, men når du sier det så har du kanskje rett.Tur-Bo wrote:Er det bare meg som sliter med blått lys ? Jeg ser liksom ikke talla tydelig med blå belysning. Baklysa ble bedre da