Lufting av kjølesystem JX

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
grepst1
-
-
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303

Lufting av kjølesystem JX

Post by grepst1 »

På utenlandsk side anbefales føgjende måte å lufte kjølesystem.
1. Set varmeapparat-kran på full opning.
2. Hald omdreining på 2500 til 3000.
3. Fyll opp ekspansjonstank.
4. Fortsett å fylle opp denne når lufteskrue på radiator vert opna.
5. Høg omdreining på motor gjer at luft vert pressa ut på radiatoren.
6. Steng lufteskrue og påfylling ekspansjonstank før ein senkar turtal, dette for å hindre luft å trekke inn i kjølesystem.

Skal vistnok gå å få unnna på fem minutt....

Andre med erfaringar frå denne framgangsmåte?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Lufting av kjølesystem JX

Post by Needforspace »

Det skjer ikke så mye fremme på radiator før motoren er varm nok til at termostaten åpner. Det vil jeg si tar mer enn 5 min alene.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
grepst1
-
-

Post by grepst1 »

Er med på det, det er nok meint at det tek fem minutt etter at motor er driftsvarm og deretter høgt turtall, men er det ikkje litt tøft å la motor gå på denne måten utan belastning?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Nei, det burde den fint tåle mener jeg. Eller for å si det sånn, om den ikke tåler det har den vel ikke livets rett. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
grepst1
-
-

Post by grepst1 »

Ok, takker for tilbakemelding.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

varmkjør til dess at du føler på radiator framme at den er varm.
åpne lufteskrue på radiator slik at den blør litt
dra opp turtall til 2500 ca
fyll på kjølevæske i ekspansjonstanken opp til maks merket
fyll på kjølevæske i trykktank topp off
sett på lokket på trykktank og slangen til ekspansjonstank
senk turtallet

og of course maks varme på regulator både fram og bakre apparat

underletter om du setter rompa litt høyere en fram, 30-50 cm
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Levwi
Car: T3 1990 JX
Phone: 91788139

Post by Levwi »

Har prøvd begge disse prosedyrene på min bil idag.
Sliter med at jeg ikke får varme i registeret.
Blir varm på høyt turtall men så fort jeg slipper til tomgang, kommer det kald luft.
Er det egen lufting på fremre register? Under baksetet vet jeg det er, men litt hånat å komme til :roll:
Lasse
Vw junkie fra Trondheim
T3 90 1.6TD
T1 61 ragtop
T1 67 racecar
www.facebook.com/luftligan/
Syncrovelle
Car: T3

Post by Syncrovelle »

Stor mulighet for at du har røket toppakning eller sprekk i toppen. Da kommer det fort luft i den slangen på tomgang.
Coach 1,6TD
OddN
-
-

Post by OddN »

Hvis du ikke har noen andre symptomer på gåen toppakning ville jeg først ha sjekket at du ikke har noen andre årsaker til dårlig sirkulasjon i varmeapparatkretsen. Sjekk at ikke slangene fremover ligger i klem noe sted. Sjekk at krana fremme under bilen virkelig åpner som den skal. Løsne begge slangene fremover og sett hageslangen på motsatt vei av normal flow og sjekk om det kommer mye gørr ut. Pass på at krana framme er helt åpen før du gjør dette ellers så er det fort å skade plastikkdelene i krana bak.
Brurud
-
-

Post by Brurud »

en annen måte jeg leste om var å jekke opp bilen bak slik at ekspansjonstanken kommer høyere en radiator, åpne så lufting på radiator, bakre varmeapparat samt luftingen i motorrommet, hell på til det begynner å komme ut fra radiator først, lukk lufteskrue, hell på til det kommer ut av varmeapparat, lukk, hell så på til det kommer ut av lufting i motorrom, lukk denne, fyll ekspansjonstank helt opp og fyll reserve til max.

Hva tror folket? skal være tomt for luft da. skal være minimalt med søl og man skal da kunne gjøre dette alene
--
1953 1200 Zwitter
1969 1500 Karmann Cabriolet
1977 Westfalia Berlin Deluxe
1986 Westfalia Club Joker (delebilen)
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
OddN
-
-

Post by OddN »

Brurud wrote:en annen måte jeg leste om var å jekke opp bilen bak slik at ekspansjonstanken kommer høyere en radiator, åpne så lufting på radiator, bakre varmeapparat samt luftingen i motorrommet, hell på til det begynner å komme ut fra radiator først, lukk lufteskrue, hell på til det kommer ut av varmeapparat, lukk, hell så på til det kommer ut av lufting i motorrom, lukk denne, fyll ekspansjonstank helt opp og fyll reserve til max.

Hva tror folket? skal være tomt for luft da. skal være minimalt med søl og man skal da kunne gjøre dette alene
Det er metoden jeg bestandig har brukt, og det har fungert ok. Men mange bruker metoden med fronten opp så det er ikke tvil om at den og virker.

Men ingenting hjelper om du har en lekkasje noe sted eller hvis toppakninga er gåen.
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Denne erstatter den bratte bakken! (Og flaskebunnen skulle natuligvis vært kappet av!)
Den passer ned i åpningen i ekspansjonstanken, og med halvfull flaske kan man la motoren gå, eller ruse litt innimellom mens man lufter rundt om kring!
Når det slutter å komme luft tapper man ut resten i flasken med slangen, gir motoren litt turtall så den suger ned resten av vannet, og erstatter dubeditten med trykktankkorken!
Image
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Syncrovelle

Post by Syncrovelle »

Norsk "Libby Bong" :D

Enig, lettere en dette blir det ikke. Mindre søl også
Totto wrote:Denne erstatter den bratte bakken! (Og flaskebunnen skulle natuligvis vært kappet av!)
Den passer ned i åpningen i ekspansjonstanken, og med halvfull flaske kan man la motoren gå, eller ruse litt innimellom mens man lufter rundt om kring!
Når det slutter å komme luft tapper man ut resten i flasken med slangen, gir motoren litt turtall så den suger ned resten av vannet, og erstatter dubeditten med trykktankkorken!
Image
Coach 1,6TD
Levwi
Car: T3 1990 JX
Phone: 91788139

Post by Levwi »

Etter mange timer igjen med skylling av systemet, diverse luftinger etc, fant vi ut at det var luftlomme i registeret.
Vi skjønner fortsatt ikke hvorfor. Løsnet på slangene oppe ved registeret under dashbord, og det kom masse luft.
Tok til og med ut termostat for å eliminere den, så det ble fri sirkulasjon i systemet.
Kan dårlig vannpumpe være årsak til at det lufta ikke blir presset ut?

Tok av toppdeksel for å se etter hvit avleiring, men det var ikke anrydning til noe som helst .
Den ryker en del enda, men det er stort sett diesel. Kan gammel diesel være årsak til dette? At den blir rett og slett tung-forbrent?
Lasse
Vw junkie fra Trondheim
T3 90 1.6TD
T1 61 ragtop
T1 67 racecar
www.facebook.com/luftligan/
Syncrovelle

Post by Syncrovelle »

Fant du ut av det?

Sliter du fortsatt ville jeg sjekket toppakning/sprekt topp før du står der langs landeveien med overopphetet motor tom for vann.
Levwi wrote:Etter mange timer igjen med skylling av systemet, diverse luftinger etc, fant vi ut at det var luftlomme i registeret.
Vi skjønner fortsatt ikke hvorfor. Løsnet på slangene oppe ved registeret under dashbord, og det kom masse luft.
Tok til og med ut termostat for å eliminere den, så det ble fri sirkulasjon i systemet.
Kan dårlig vannpumpe være årsak til at det lufta ikke blir presset ut?

Tok av toppdeksel for å se etter hvit avleiring, men det var ikke anrydning til noe som helst .
Den ryker en del enda, men det er stort sett diesel. Kan gammel diesel være årsak til dette? At den blir rett og slett tung-forbrent?
Coach 1,6TD
Post Reply