Motortrøbbel! Nybegynner ønsker råd!
Motortrøbbel! Nybegynner ønsker råd!
Hei! Min deilige gule T3 er ikke frisk! Det begynte med at hun ikke ville starte, batteriet var flatt. Batteriet er ganske nytt så det må lekke strøm ut et eller annet sted. Fikk ladet det opp, ladet bra og startet fint etter det. Kjørte en times tur for å lade det skikkelig. Etter en stund begynte motoren å lugge, kjørte da i ca 70 km/t, så begynte motoren å stoppe hver gang jeg trykket clutchen inn for å gire. Startet jo da greit igjen i 2.gir da den allerede trillet. Da jeg stoppet på rødt lys måtte jeg skru av tenningen og starte igjen. Det gikk bra. Kjørte hjemover i ca 40 km/t og begynner å se røyk fra motoren. Stopper og ser under bak og motoren (ikke temp.måleren) et kjempevarm og nesten knitrer. Prøver å kjøre sakte videre, da smeller det også. Etter stopp over natten er batteriet ladet ut igjen og jeg får ikke start på henne. Noen som har noen råd, tips, tanker?? Jeg trenger hjelp! Setter pris på alle bidrag!
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Motortrøbbel! Nybegynner ønsker råd!
Litt informasjon om motortype vil hjelpe. Bensin/diesel.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
80 modell må vel være luftboxer vel? Og det er jo typisk for de at du hører at de knitrer når de er for varme... (det gjør Harleyen min også
)
Og da er det en gjennomgang av kjøleblekk og termostat som gjelder.
Hva som tapper batteriet er vanskelig å tippe... Du får koble på et amperemeter og så plukke ut en og en sikring til du ser en endring i stømmen. Da vet du i allefall hvilken kurs som tapper.
Og da er det en gjennomgang av kjøleblekk og termostat som gjelder.
Hva som tapper batteriet er vanskelig å tippe... Du får koble på et amperemeter og så plukke ut en og en sikring til du ser en endring i stømmen. Da vet du i allefall hvilken kurs som tapper.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Er det riktig oljenivå på motoren? Luftkjølt boxermotor bruker litt olje, og det må passes på slik at nivået ikke kommer under minimum. Lite olje på motoren vil medføre at den blir veldig varm. Det kan igjen føre til at den trekker dårlig, lugger og etterhvert stopper helt.
Siden du også har problemer med utladning etc, så kan det hende at driftsproblemene skyldes feil ved det elektriske anlegget. Da kan du få tenningsfeil som gjør at bilen hoster og spytter og trekker dårlig. Jeg opplevde mange tilsvarende symptomer på en bil som hadde dårlig coil en gang i tiden.
På luftkjølt T3 har jeg også vært borti korrosjon i hovedkabelen fra batteriet (under passasjersetet) til motor/starter. Men da vil det som oftest være slik at du ikke får startet bilen i det hele tatt.
Når du sier at du kjørte hjemover i 40km/t, var det fordi bilen ikke klarte mer, eller fordi du selv valgte å kjøre sakte for å minimere belastningen på den?
Siden du også har problemer med utladning etc, så kan det hende at driftsproblemene skyldes feil ved det elektriske anlegget. Da kan du få tenningsfeil som gjør at bilen hoster og spytter og trekker dårlig. Jeg opplevde mange tilsvarende symptomer på en bil som hadde dårlig coil en gang i tiden.
På luftkjølt T3 har jeg også vært borti korrosjon i hovedkabelen fra batteriet (under passasjersetet) til motor/starter. Men da vil det som oftest være slik at du ikke får startet bilen i det hele tatt.
Når du sier at du kjørte hjemover i 40km/t, var det fordi bilen ikke klarte mer, eller fordi du selv valgte å kjøre sakte for å minimere belastningen på den?
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Hadde du ikke vært så flau over hjemstedet ditt at du ikke tør å skrive hvor du bor, så kunne kanskje noen gitt deg tips om et verksted i nærheten som har peiling på denne typen biler.
-
mortenfjell
- -

- Car: T3 Atlantic syncro 112 i
- Phone: 40095295
Personlig ville jeg vel etter å ha sjekket olje ha tatt ut pluggene . Farge , sot , brent osv kan si mye om hva som foregår inni der . Har de lik farge og ikke minst er det riktige plugger til denne bilen ? Om ikke de er synderen kan de gi deg tips om hva som skjer inni der 
Tusen takk for svar! Jeg bor på Tjøme, Vestfold, tar gjerne imot tips på vw kyndige her! Har snakket med folkene på Unneberg bil. Så kjenner til dem. Det er en luftkjølt bensin. Jeg valgte å kjøre sakte for å minimere belastning på motoren. 
-
mortenfjell
- -

- Car: T3 Atlantic syncro 112 i
- Phone: 40095295
Har du målt strømmen ut fra dynamoen din ? Har også en nissan som dynamoen begynte å ule fælt I uten at ladelampe lyser . Resulterte I stygg gange fusking I tillegg til at det er automat så den begynte å hoppe ut og inn av gir før batteriet var flatt og det var slutt på motor også
hvis du har dårlig dynamo vil jo den times turen din for å lade opp resultere I at du tapper det nylada batteriet til dette påverknad styrken på gnisten . Jeg har en klomp jeg kjøpte på biltema som du putter I sigarett tenner . Viser jo ikke samme som ut fra dynamo , men viser jo batterispenning I utaket før og etter start . Har fått med meg at du hadde strøm til å starte men det hadde jeg også etter at motoren begynte å fuske . Bare en liten strøtanke
du må jo begynne et sted . Du skrev jo at den ikke ville starte prøv å lade batteriet fullt igjen å se om den vil da .