Har forsket litt mer på dette med setevarme.OddN wrote:Setevarme, ja. Det er det jammen og på dette setet. Og i en av posene som fulgte med (uåpnet siden -94) lå koblingsskjema og ledningsnett til dette. Men det ser ut til å være av enkleste sort, vippebryter med posisjonene av/på.
Da er det vel ikke noen enkel mulighet for å koble dette til den originale T3 6 trinnsbryteren?
Mener forresten jeg har sett en VW bryter med av/på setevarme... Hvor var nå det... Golf 1, Passat eller kanskje LT fra tidlig 70 tall?
Tidlige T3 (før 86 i følge delefilmen) hadde av/på bryter på dette. Senere biler har justering med termostat i seteputa.
Visstnok samme motstand i varmetrådene uansett, 1,7 ohm per del, og de er koblet i serie slik at totalen er 3,4 ohm. Dette gir en varmeeffekt på like under 50 Watt (med 14,4 Volt) på fullt. Altså omtrent som en bremselyspære fordelt ut over en halv kvadratmeter. Recarosetene har litt mindre motstand i sine varmetråder, ca 1 ohm per del, men likevel ikke for langt ifra. Altså ligger det til rette for at original regulering kan brukes, bare man får operert inn termostaten på dertil egnet plass.I verste fall får man legge inn en sløyfe på ca 1,4 ohm sånn at det stemmer helt.
Og da dukker jo neste spørsmål opp... Har T3 noen gang vært levert med varmesete på passasjersiden? Jeg har aldri sett det, har heller aldri funnet noe dokumentasjon på dette på delefilmene. Ei heller har jeg sett noen bryterplassering som tilsier at det skulle kunne være noe slikt på passasjersiden. Men det betyr jo ikke at dette ikke kan gjøres slik at det ser rimelig originalt ut likevel.
Siden varmesetet som sto i bilen min ikke virket fjernet jeg bryteren, og flyttet ned nødblinkbryteren. Dette for å få utnyttet plassen oppe i instrumentpanelet til en ekstralysbryter. Så originalplasseringen er i utgangspunktet opptatt. Men Audi har en kjekk dobbel varmesetebryter i samme stil som originalbryteren (og om jeg ikke husker mye feil så har jeg en slik liggende fra en delebil jeg hadde en gang i tiden):

Og denne passer i original T3 dashbordramme for feks faderkontroll eller for høydejusterbare hovedlys (og tilfeldigvis har jeg en slik i brunt
Her er et Carat dashbord med faderkontroll ved siden av radioen. Det må da være ok plassering av en slik dobbel Audibryter (evt bare en enkel bryter om man har originalbryteren på rattstammen i behold):

Tror jeg har to originale ledningsnett fra T3 for setevarme liggende, så da gjenstår igrunn bare tilpasningen til felles bryter. Må bare finne koblingsskjema for den Audibryteren...
Edit: Rettet opplysninger om motstand i varmetråder i Recarosetene.